Tjena,

Har just flyttat in i en nyproducerad lgh, våning 3 av 3 och är lite besviken på att tilluftsventilationen är så ljudlig och stör sömn och häng i vardagsrummet.
så vill ha lite kött på benen innan jag går vidare och försöker få entreprenaden att ta sig en titt.

Jag har tilluftsventil i sovrum och vardagsrum och upplever det som ett bulligt/påträngande ljud, har en kass ljudmätare som inte verkar kunna mäta mindre än 35 db så kan inte säga exakt hur högt ljudet är, men det är mer lågfrekvent än jag upplevt i tidigare lägenheter med frånluft mot radon.

Tog en titt in i ena ventilen och det fanns inget ljudisolerande i utgångsröret, är det rimligt att kräva att de tar sig en titt för att tunea systemet?

I nuläget verkar de ha satt ner farten på systemet rejält mellan 10 på kvällen till 6 på morgonen så att det inte hörs alls.

Tilluft ska egentligen inte behöva låta mycket även när det kör normalt?

Ventilen är förövrigt en sådan här: https://www.luftbutiken.se/tilluftsventil/310-flakt-woods-tilluftsventil-stqa-100mm.html och påverkar inte ljudet när jag tar av kåpan.
 
Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Lägre än 35dB (a) i ett vardagsrum är ok om jag minns rätt

la till bilden från bbr. Och mätning måste görs med riktig elektretmikrofon och inte kalleanka skit.
 
  • Svensk texttabell som visar högsta tillåtna ljuddnivåer i bostäder från installationer och hissar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
emilvikstrom
  • Laddar…
Hade samma problem i min förra lägenhet. Jag påtalade problemet och de sänkte trycket något samt satte in ljuddämpande material för hålet, typ vanligt skumgummi.
 
  • Gilla
Runnis
  • Laddar…
Tackar för svar! Ska ta mig ett snack med interimstyrelsen.

To be continued... :)
 
I vardagsrum är det 30dBA ekvivalent nivå för BBR sen om det är byggt med ljudklass B för installationer om bygget har nånn miljöcert eller annat så är det 26 (inte helt ovanligt). Sen om vardagsrummet är damma rum som kök/matlagning så går det väl diskutera om det kan va 35, men isf är det pga frånluften.
 
Plus fhm lågfrekventa nivåer också då som länkades ovan.
 
Och så skall man som vanligt tänka på att 3dB motsvarar ungefär en fördubbling av ljudtrycket. Och att skillnaden 30 -> 35 således är närapå en fyrdubbling. Det motsvarar visserligen sedan inte upplevd fyrdubbling, men ändå bra att ha i åtanke. Kan man få till en minskning med bara några dB så kan effekten alltså bli stor.
 
elpaco elpaco skrev:
Och så skall man som vanligt tänka på att 3dB motsvarar ungefär en fördubbling av ljudtrycket. Och att skillnaden 30 -> 35 således är närapå en fyrdubbling. Det motsvarar visserligen sedan inte upplevd fyrdubbling, men ändå bra att ha i åtanke. Kan man få till en minskning med bara några dB så kan effekten alltså bli stor.
Men det är inte en upplevd fördubbling. Då närmar vi osd 10dB.
 
  • Gilla
Lassebo
  • Laddar…
I Installation skrev:
Men det är inte en upplevd fördubbling. Då närmar vi osd 10dB.
Jag tror jag skrev just det?
 
elpaco elpaco skrev:
Jag tror jag skrev just det?
Nej jag tolkade det inte riktigt så av fen anledningen förtydligade jag det.
 
I Installation skrev:
Nej jag tolkade det inte riktigt så av fen anledningen förtydligade jag det.
Ok. Om du bara ville förtydliga mitt ”Det motsvarar visserligen sedan inte upplevd fyrdubbling” så hade det väl varit trevligare och mer klart att skriva just det? Du påskiner att jag säger att det motsvarar en fyrdubbling, vilket är motsatsen till vad jag skriver.
 
elpaco elpaco skrev:
Ok. Om du bara ville förtydliga mitt ”Det motsvarar visserligen sedan inte upplevd fyrdubbling” så hade det väl varit trevligare och mer klart att skriva just det? Du påskiner att jag säger att det motsvarar en fyrdubbling, vilket är motsatsen till vad jag skriver.
jag ville säga att 3dB inte är något man skall bli orolig för. 2dB är en knappt hörbar skillnad. Att gå från 30 till 33 dB är liksom inte hela världen.
 
Oj, wow.

Den där listan skulle jag ha haft när jag bråkade med det kommunala bostadsbolaget för några år sedan.

Vid kuddhöjd i sovrummet mätte jag upp 58 dBa med lånad mätare. Väldigt glad över att flytta därifrån.
 
kashieda kashieda skrev:
Oj, wow.

Den där listan skulle jag ha haft när jag bråkade med det kommunala bostadsbolaget för några år sedan.

Vid kuddhöjd i sovrummet mätte jag upp 58 dBa med lånad mätare. Väldigt glad över att flytta därifrån.
58 är riktigt illa. Och inte helt vanligt heller. Då har många misslyckats i sitt uppdrag.
 
  • Gilla
Richard Möller
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.