Ok, jag kanske var lite otydlig, nej jag undrade om det var just "bomljud" man hörde när jag knackade på golvet, var lite orolig förut att det läckt in vatten ifrån golvbrunnen men det var bara vattenlåsinsatsen som behövde bytas, men sedan undrade jag ändå om det lät lite som "bomljud" när jag knackade runt lite.O skrev:
Har aldrig tidigare hört någon använda begreppet i sammanhanget matta.S SÅW skrev:Ok, jag kanske var lite otydlig, nej jag undrade om det var just "bomljud" man hörde när jag knackade på golvet, var lite orolig förut att det läckt in vatten ifrån golvbrunnen men det var bara vattenlåsinsatsen som behövde bytas, men sedan undrade jag ändå om det lät lite som "bomljud" när jag knackade runt lite.
https://www.bkr.se/kunskapsbanken/teknik/bomljud
Vad menar du när du använder begreppet bomljud?
Bästa svaret
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 057 inlägg
"Bomljud" gäller klinkergolv. När du har våtrumsmatta trycker du helt enkelt med handen på mattan och känner så att den fortfarande sitter fast i golvspånet. Om mattan fjädrar mot golvspånet har du problem, annars är det lugnt.
Variationer i ljudet som du får med matta på golvspån beror i praktiken bara på var reglarna går och har ingenting med hur bra mattan sitter eller några eventuella brister i tätskikt etc.
Liknande trådar
-
Varför låter tvättmaskinen konstigt vid centrifugering?
Tvättstuga -
Bomljud vid ny puts o fråga om regn
Fasad -
Vilka åtgärder bör jag vidta när jag flyttar in? Grundläggningen och fuktrelaterade risker i källaren
Grund & Markarbeten -
elektriskt ställdon i fjärrvärmecentral låter, se video
Fjärrvärme & Gas -
Låter era spisar vid användning?
Vitvaror