Hur ditt golv låter hör vi. Golvspån?
Varför frågar du? Alltså är det något problem? Eller är det något problem du vill utesluta eller upptäcka?

• Gilla
SÅW
  • Laddar…
O O skrev:
Hur ditt golv låter hör vi. Golvspån?
Varför frågar du? Alltså är det något problem? Eller är det något problem du vill utesluta eller upptäcka?
Ok, jag kanske var lite otydlig, nej jag undrade om det var just "bomljud" man hörde när jag knackade på golvet, var lite orolig förut att det läckt in vatten ifrån golvbrunnen men det var bara vattenlåsinsatsen som behövde bytas, men sedan undrade jag ändå om det lät lite som "bomljud" när jag knackade runt lite.

K
S SÅW skrev:
Ok, jag kanske var lite otydlig, nej jag undrade om det var just "bomljud" man hörde när jag knackade på golvet, var lite orolig förut att det läckt in vatten ifrån golvbrunnen men det var bara vattenlåsinsatsen som behövde bytas, men sedan undrade jag ändå om det lät lite som "bomljud" när jag knackade runt lite.
Har aldrig tidigare hört någon använda begreppet i sammanhanget matta.

https://www.bkr.se/kunskapsbanken/teknik/bomljud

Vad menar du när du använder begreppet bomljud?

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
K Kardan79 skrev:
Har aldrig tidigare hört någon använda begreppet i sammanhanget matta.

[länk]

Vad menar du när du använder begreppet bomljud?
Blev fundersam när jag såg detta

• Instruktioner för att förebygga vattenskador vid golvbrunnar med bilder på rengöring och kontroll av klämringar i badrumsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

"Bomljud" gäller klinkergolv. När du har våtrumsmatta trycker du helt enkelt med handen på mattan och känner så att den fortfarande sitter fast i golvspånet. Om mattan fjädrar mot golvspånet har du problem, annars är det lugnt.

• Gilla
Manganbangan och 4 till
  • Laddar…
Variationer i ljudet som du får med matta på golvspån beror i praktiken bara på var reglarna går och har ingenting med hur bra mattan sitter eller några eventuella brister i tätskikt etc.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.