Jag har länge funderat på gärdsgårdsstaket fast samtidigt varit skeptiskt till det grovspretiga.
Så fick jag syn på en variant som var något mellanting mellan gärdsgård och modernt staket vilket jag gillade.
Så nu tänkte jag skissa en ritning i sketchup för att kunna planera vad det kostar att bygga detta.
Funderar då på färdigklyvda 6-7cm slanor. Osäker vad för material till själva "ramen".
Men, hur långt isär brukar man ha stolpar och vilken höjd brukar det vara på farmarstaket runt dagis och liknande, 130?
Så fick jag syn på en variant som var något mellanting mellan gärdsgård och modernt staket vilket jag gillade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så nu tänkte jag skissa en ritning i sketchup för att kunna planera vad det kostar att bygga detta.
Funderar då på färdigklyvda 6-7cm slanor. Osäker vad för material till själva "ramen".
Men, hur långt isär brukar man ha stolpar och vilken höjd brukar det vara på farmarstaket runt dagis och liknande, 130?
Det är jag som gillar standarder. Tänker att kommunala verksamheter följer förskrivna bestämmelser och att det är klokt att ta efter det. Det är ju farmarstaket överallt, och kanske bra att gå efter det vanligaste så kan man använda deras tillbehör/grindar utan att det blir konstigt.
Jag gick ut med denna fråga lite för tidigt känner jag.
Skulle studerat fler staketbilder och bestämt mig hur stolpar och så ska seut också då det antagligen är rätt avgörande i stabiliseringsfrågan.
Jag gick ut med denna fråga lite för tidigt känner jag.
Skulle studerat fler staketbilder och bestämt mig hur stolpar och så ska seut också då det antagligen är rätt avgörande i stabiliseringsfrågan.
Redigerat:
Har du sådana staket i din närhet , så titta på dom och mät , känn hur stadiga dom är . klart beror på vad som finns i marken att fästa i , när det gäller stolparna
Avstånd ca 1.5 till 2 meter en grind som är ca 1,-1 ,2 meter mallar då rätt bra
Höjden ca 1,10 upp normalt är det väl ca 80 cm , kan inte säga om du behöver bygglov , men har för mig att det är max 1,2 m utan
Avstånd ca 1.5 till 2 meter en grind som är ca 1,-1 ,2 meter mallar då rätt bra
Höjden ca 1,10 upp normalt är det väl ca 80 cm , kan inte säga om du behöver bygglov , men har för mig att det är max 1,2 m utan
Du ser , det är många gropar att kanske falla i genom olika myndigheters regler och beslut som det heter , har du då en hörnfastighet med gator intill är det etter värre med höjderna på ett staket eller häck ,
Hoppas att du hittar någon som kan passa i ditt fall , ge inte upp
Hoppas att du hittar någon som kan passa i ditt fall , ge inte upp
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det vanligaste problemet med de flesta trästaket är att ändträet är oskyddat uppåt. Det begränsar livslängden mycket. Försök hitta en design dären överliggare ger skydd.