Jag tycker mig ha läst att man max kan mura 6m yttervägg i leca utan stöd, stämmer detta?
Jag tänkte mura med 300mm block. Byggnaden kommer att bli 18m x 6m och detta har gjort att jag valt att dela upp byggnaden i 6m x 6m stora rum.
Jag tänkte mura med 300mm block. Byggnaden kommer att bli 18m x 6m och detta har gjort att jag valt att dela upp byggnaden i 6m x 6m stora rum.
Du ska dela upp det , då murar du på bara och vid varje vägg sätter du ett block på varannat
block rakt ut och murar sedan in det i den vägg som kommer där , då får du stödförband som
håller ytterväggen på plats , det tål då att du vet var väggarna kommer , det går inte att flytta sedan
Glöm inte armering i vart 3 skift , gärna i varje skift 2 skift upp , men inget i botten , går bra med 10 järn , två parralella i var sitt spår
block rakt ut och murar sedan in det i den vägg som kommer där , då får du stödförband som
håller ytterväggen på plats , det tål då att du vet var väggarna kommer , det går inte att flytta sedan
Glöm inte armering i vart 3 skift , gärna i varje skift 2 skift upp , men inget i botten , går bra med 10 järn , två parralella i var sitt spår
Ok, så om jag har förstått det rätt så måste man sektionera upp byggnaden vart 6:e meter med väggar som är parallella med ytterväggen så som min ritning?L Liteavvarje skrev:Du ska dela upp det , då murar du på bara och vid varje vägg sätter du ett block på varannat
Du menar att man murar vart annat skift in mot innerväggen och armerar dessa skift från ytterväggen in i innerväggen med 4st 10mm armeringsjärn som är böjda som L?
Se bild
Du behöver inga järn in i sidoväggen , den anslutningen murar du i förband som det heter
lite förenklad skiss , börja med första raden på golvet yttervägg och mellanväggen ,
vid nästa rad börjar du med att sätta en sten in i ytterväggen från mellanväggen , då sitter den och håller ytterväggen , nästa skift kommer en sten i ytterväggen att ligga på den o.s.v
www.youtube.com/watch?v=iWXaG5KsNBs
lite förenklad skiss , börja med första raden på golvet yttervägg och mellanväggen ,
vid nästa rad börjar du med att sätta en sten in i ytterväggen från mellanväggen , då sitter den och håller ytterväggen , nästa skift kommer en sten i ytterväggen att ligga på den o.s.v
www.youtube.com/watch?v=iWXaG5KsNBs
Weber har en projekteringsguide där de har tabeller för maximal vägglängd vid olika vägghöjder och jordtryck med olika sorters lecablock och armering.
http://www.weber.se/fileadmin/user_upload/pdf/leca/arbanv/leca-block-projektering.pdf
Med 300mm block och 6m vägglängd, så ska en 2.4m hög vägg under mark ha dubbla 40mm bistål i varje skift om det återfylls med sand. Återfylls det med lera får väggen max vara drygt 5m.
http://www.weber.se/fileadmin/user_upload/pdf/leca/arbanv/leca-block-projektering.pdf
Med 300mm block och 6m vägglängd, så ska en 2.4m hög vägg under mark ha dubbla 40mm bistål i varje skift om det återfylls med sand. Återfylls det med lera får väggen max vara drygt 5m.
Är nog riktigt ,men han skulle dela av med väggar , murar man då med förband i grundmuren och väggen så står den kvar och kommer inte inB Byggmarodören skrev:Weber har en projekteringsguide där de har tabeller för maximal vägglängd vid olika vägghöjder och jordtryck med olika sorters lecablock och armering.
[länk]
Längden enligt tabellen är "Högsta tillåtna vägglängd mellan stödväggar på 2,4 m hög källarvägg återfylld med 2,3 m lerhaltiga massor vid olika armeringsintervall och blockstorlek.", som då inte får vara mer än drygt 5m.
Men, man kan putsa in nät på insidan också för att ta upp en stor del av lasten. Vilken tjocklek på puts och nät som behövs har jag inte en aning om.
I vårt fall så ville konstruktören ha minst 12mm puts med dubbla vanliga putsnät för vår 7.7m långa vägg (som har dubbla 37mm bistål vartannat skift)
Men, man kan putsa in nät på insidan också för att ta upp en stor del av lasten. Vilken tjocklek på puts och nät som behövs har jag inte en aning om.
I vårt fall så ville konstruktören ha minst 12mm puts med dubbla vanliga putsnät för vår 7.7m långa vägg (som har dubbla 37mm bistål vartannat skift)
Sen är det ju så att armeringen blir starkare när väggen buktat in lite, så även om man har mindre med armering än webers guide säger så håller säkert väggen, men den kanske tittar in en cm eller två mellan stödväggarna innan armeringen når sin fulla styrka.
I ditt fall har jag svårt att se något som skulle begränsa dig från att göra dina ytterväggar som du vill utan hänsyn till innerväggar öht. Var har du fått det ifrån att man behöver väggar som stöd i såna fall?
Jag läste källarvägg.
Är det en vanlig yttervägg så borde det inte vara några längdbegränsningar alls (såvida inte taket kan orsaka snedlaster på väggen).
Är det en vanlig yttervägg så borde det inte vara några längdbegränsningar alls (såvida inte taket kan orsaka snedlaster på väggen).