Hej,

jag har en fundering kring luft/luftvärmepumpar.

Jag har nyligen köpt ett fritidshus och tänker låta installera en luft/luftvärmepump (i dagsläget lutar det åt en Mitsubishi Q Heat 530). Pumpen kommer att stå på underhållsvärme när vi inte är i stugan vintertid. Det jag funderar på nu är ungefär hur lång tid det tar för pumpen att värma upp ett ca 50 kvm stort rum från 10 grader till ca 20 grader. Jag funderar nämligen på att köpa till en SMS-styrenhet till värmepumpen, men vill inte gärna lägga ut 4 tkr om det ändå går hyfsat fort att värma upp rummet när jag kommer till stugan. Det finns en öppen spis i stugan, men ingen braskasett så jag är osäker på hur mkt värme spisen kan bidra med.

Vad tror ni, är det värt att investera 4 000 kr i SMS-styrning? Alla tips mottages tacksamt!

Att värma själva luften går undan. Riktigt fort. Tänk på valet av möblerna. Stora glasskivor kyler den uppvärmda luften liksom skin möbler.
Väljer du rätt och kompletterar med 3 el radiatorer i bad + sovrum + vardrum som du kör den första timmen, räcker det. I Säfsbyn har man 60 kvm stora stugor som vintertid kommer upp i 20 grader (vid -10 ute) på 2-3 timmar.

Därför tror jag på en timma!

Redigerat:
Tack för infon. Jag tror att testar ett tag utan fjärrstyrning och sen får jag se om jag kompletterar anläggningen efterhand.

Visst värmer en öppen spis om du gör en redig brasa i den. Dock lär det gå åtminstone tre gånger så mycket ved för samma värme som med insats. Jag tror att en timme är optimistiskt. Inte bara möbler utan även väggar och golv skall värmas. Innan allt detta är varmt känns det inte varmt. Jag skulle satsa på en ordentlig eldstad för att värma upp. Hur lång tid uppvärmningen tar beror också på hur kallt det är ute.

Erik

Avemo

Ts frågade om en LLVP!

Jag svarade vad jag trodde om uppvärmningstid. Öppna spisen var det Storch som tog upp, därför kommenterade jag den också. Som jag förstod var det redan klart att luftvärmepumpen skulle köpas och frågan gällde om SMS-fjärrstyrning var en bra idé. Jag ber om ursäkt ifall det jag skrev uppfattas som ovidkommande.

Erik

All info brukar vara viktig :)

Naturligtvis skall du satsa på SMS styrningen. Om inte annat för skrytfaktorn. Allt skall inte vara så förbaskat genomtänkt. Njut av en uppvärmd stuga när ni kommer dit. Lassa in ett par vedträn i den öppna spisen och kicka av dig skorna. Det är livskvalite.

Just det. Det viktigaste har jag missat. JAG HAR...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.