1 933 läst · 2 svar
2k läst
2 svar
Hur lång tid tar det att sätta skalblock?
Hej!
Är det någon som kan dela med sig av erfarenheter hur lång tid det tar att stapla upp väggar med hjälp av skalblock till en källare från att plattan är gjuten, till att väggarna är redo att fyllas med betong? Sitter och gör en tidsplan och känner att jag har dålig koll hur mycket tid som skall avsättas för detta.
I vårt fall är det en källare på 45kvm som skall uppföras med 4st hörn.
Är det någon som kan dela med sig av erfarenheter hur lång tid det tar att stapla upp väggar med hjälp av skalblock till en källare från att plattan är gjuten, till att väggarna är redo att fyllas med betong? Sitter och gör en tidsplan och känner att jag har dålig koll hur mycket tid som skall avsättas för detta.
I vårt fall är det en källare på 45kvm som skall uppföras med 4st hörn.
Jag antar att du kommer använda gjutbil. Plattan går ju fort att fylla. Använder du självkompakterande betong så är det något du slodar av själv på en timme. Se till att ha armeringjärn som går vertikalt upp i skalblocken. Dessa får du hålla koll på att de står upp och lägger sig. Var riktigt noggrann när du slodar så att betongen hamnar något sånär jämnt. Vänta minst en vecka med mycket vatten på plattan. Sen är det bara att stapla skalblocken. För varje lager läggs armering horisontellt som najjas fast i den vertikala armeringen. Du kommer behöva hörnblock, ändblock och en bra diamantkapskiva modell stor till vinkelslip. Max 6 skalblock i höjd annars blir det för stor tyngd när dom fylls. Kör även här med självkompakterande betong. Vibratorstav och skalblock är inte roligt. Toppfyll inte. Vänta några dagar och så kan du påbörja andra lagret.
Tidsmässigt för mig som jobbat med skalblock vid några tillfällen skulle jag säga en månad från start till slut, men det beror ju på förutsättningar runt omkring såsom väder och annat som kan ställa till det. Effektiv tid så rör det sig cirka två veckor. Är du ovan får du nog räkna det dubbla. Lämnar du det på entreprenad så lär det avgöras i stor utsträckning hur många som jobbar med det och när de är tillgängliga.
Tidsmässigt för mig som jobbat med skalblock vid några tillfällen skulle jag säga en månad från start till slut, men det beror ju på förutsättningar runt omkring såsom väder och annat som kan ställa till det. Effektiv tid så rör det sig cirka två veckor. Är du ovan får du nog räkna det dubbla. Lämnar du det på entreprenad så lär det avgöras i stor utsträckning hur många som jobbar med det och när de är tillgängliga.
Liknande trådar
-
Hur lång tid tar det för igenfyllt hål att sätta sig?
Grund & Markarbeten -
Varmvatten tar lång tid / ny eller extra värmepump
Vatten & Avlopp -
Hur lång tid tar det att torka ut en platta på vintern
Stenhus -
Hur lång tid tar det att bygga en Hakiställning till en liten röd stuga?
Byggmaterial & Byggteknik -
Kakelsättare: Hur lång tid?
Badrum