328 läst · 12 svar
328 läst
12 svar
Hur lång tid badrumsrenovering
Jag ska anlita badrumsentreprenör för badrummet på 4,5 m2. Ska flytta wc stol och ha handdukstork. Kakel på vägg och matta på golv. Vanlig dusch. Företaget säger att de hinner klart före jul, ska börja arbetet fredag 22/11. Törs jag chansa? Släktingar som kommer och bor till jul....
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 008 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 008 inlägg
Det brukar ta kring 4 veckor.
Men om man upptäcker en vattenskada så kan det ju ta väldigt mycket längre tid i och med att det kan behövas torkfläktar och ytterligare rivning. Risken för det är ju liten men den finns ju.
Men om man upptäcker en vattenskada så kan det ju ta väldigt mycket längre tid i och med att det kan behövas torkfläktar och ytterligare rivning. Risken för det är ju liten men den finns ju.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 008 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 008 inlägg
Men om något oväntat dyker upp, t.ex. en vattenskada, så flyttas slutdatumet framåt i tiden utan att firman behöver betala något eftersom den blir förbjuden att arbeta tills skadan har torkats upp och åtgärdats. Det kan snarare bli tal om stilleståndsersättning till firman.K Kling 1 skrev:
Ja precis! Just därför skulle jag vänta tills efter julen😀.BirgitS skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 494 inlägg
Även utan oväntade saker är 4 veckor ganska optimistiskt. Kan funkar om firman verkligen jobbar hos dig varje dag men så är ju sällan fallet.
Hos oss tog det ca 2,5 månad att göra klart vårt badrum på typ 3 kvadratmeter. Byggarna kom verkligen och gick som de ville helt utan kommunikation - precis enligt hantverkares modell. Ta renoveringen efter jul är mitt tips.
4 veckor är, som sagts, på intet sätt orimiigt. Kan även gå fortare om det det bara är plastmattor, och företaget lägger ner sig. Så fråga om 4 vecker är inräknat eventuella förseningar, i form av fuktskador och sjukdomar. Är det inte inräknat så bör du nog inte chansa, om julfirandet hänger på badrummet.
Håller med. Vi har renoverat flera badrum, 3 st de senaste 15 åren. Alla företag (oavsett storlek v badrummet ) har lovat 4-5 veckor. Vi har alltid förseningsvite. Det snabbaste blev klara på 7 veckor, de andra 8 och 10 veckor. Utan att det var några oväntade skador eller försenat material.T Thomas_Blekinge skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 008 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 008 inlägg
Som motvikt till de med långa renoveringstider så tog badrummet i huset med uppreglade väggar och golv exakt 4 veckor att renovera för drygt 10 år sen och badrummet här med golv och väggar i betong/lättbetong (så längre rivningstid) 4 veckor och 1 dag. I det senare fallet var det minst en hantverkare på plats ungefär 40 timmar i veckan.
Renoverare
· Skåne
· 8 523 inlägg
NEJ... "precis enligt VISSA hantverkares modell" borde det stått.Krokben skrev:
Kommunikationen är helt avgörande och det är alltid två parter som måste kommunicera.
Hade jag inte gillat hantverkarens modell så hade jag sett till och kommunicera själv så det blev ordning.
Jag vet inte hur många hundra badrum jag gjort under mina 20år men de som tagit mer tid än 4v i anspråk är väldigt lätträknade men då snackar vi någon dag över tiden.BirgitS skrev:Som motvikt till de med långa renoveringstider så tog badrummet i huset med uppreglade väggar och golv exakt 4 veckor att renovera för drygt 10 år sen och badrummet här med golv och väggar i betong/lättbetong (så längre rivningstid) 4 veckor och 1 dag. I det senare fallet var det minst en hantverkare på plats ungefär 40 timmar i veckan.
Dock har det då funnits anledningar som att vi inte kunnat jobba vissa dagar enligt kunds önskemål eller så har det varit special special vilket tar längre tid.
Jag tror däremot att det är lättare det drar ut på tiden med liiiite större firmor än med enmansfirmor som mig själv då de tar på sig flera jobb och ofta får köra runt och släcka bränder.
Jag bedömmer nog mig själv som något dyrare än genomsnittet men jag har 100% fokus på pågående projekt och kund samtidigt som jag ytterst ytterst sällan har något annat projekt igång samtidigt.
TS:
Ta ett allvarligt snack med dem och förklara väldigt tydligt för dem att det verkligen måste vara klart.
4v ska inte vara speciellt svårt när det dessutom är matta på golvet.
Moderator
· Stockholm
· 52 468 inlägg
Det finns gott om firmor som lovar både 2, 3 och 4 veckor. Men ytterst få som regelmässigt håller tiden. Billigaste firman kommer inte att hålla tiden.
Om du hittar en firma med äkta bra referenser och som enligt referenserna håller lovad tid. Då skulle man ev. kunna våga lita på att de är klara före jul. Men lite inte på omdömen från nätsidor, de är oftast falska.
Om du hittar en firma med äkta bra referenser och som enligt referenserna håller lovad tid. Då skulle man ev. kunna våga lita på att de är klara före jul. Men lite inte på omdömen från nätsidor, de är oftast falska.
Liknande trådar
-
Hur lång tid tar det att sätta upp innerväggar? Snickare offert
Hantverkare -
Stapla virke eller ställa dem vertikalt för långtidsförvaring?
Byggmaterial & Byggteknik -
Badrumsrenovering av tidigare ägare
Badrum -
Vattenskada, hur lång tid får det ta?
Försäkringar -
Hur täta hål i kakel som varit där en längre tid?
Badrum