Hej,
Vid senaste rutinunderhållet nere i samfällighetens pumprum så upptäckte vi att en av de gamla originalhydroforerna läcker. Vi har 2 st 1.5m3 parallellkopplade hydroforer med korrekta avstängningar så det är ingen panik då vi bara kopplade bort den ur systemet och kör enbart på den som inte läcker, enda nackdelen är att tryckpumpen nu går mycket oftare medans vi väntar på att någon ska ha tid att komma ut och titta på det, men på det stora hela borde det vara ett ickeproblem. Det är ett mycket litet hål, det upptäcktes för 5 dagar sedan och det är fortfarande lite tryck kvar i den trots att den är bortkopplad.
Vad är den förväntade livslängden på en sån här pryl? Just hydroforerna är 60 år gamla. Är det lönt att försöka laga den eller ska man helt enkelt öppna plånkan och köpa en helt ny?
Lär ju dra iväg då det behövs kranbilar och skit för att få de på plats, men vi har årsmöte om några veckor så det finns fortfarande tid att uppdatera budgeten att inkludera detta så slipper vi nalla på reserverna.
bonusfråga, vad är det som kan ha hänt? Det finns ju noll risk för yttre fysiskt våld där den står och det ska väl vara rostfritt antar jag...
bild på läckan
gammal översiktsbild på hela systemet (läckan är inte med)
Vid senaste rutinunderhållet nere i samfällighetens pumprum så upptäckte vi att en av de gamla originalhydroforerna läcker. Vi har 2 st 1.5m3 parallellkopplade hydroforer med korrekta avstängningar så det är ingen panik då vi bara kopplade bort den ur systemet och kör enbart på den som inte läcker, enda nackdelen är att tryckpumpen nu går mycket oftare medans vi väntar på att någon ska ha tid att komma ut och titta på det, men på det stora hela borde det vara ett ickeproblem. Det är ett mycket litet hål, det upptäcktes för 5 dagar sedan och det är fortfarande lite tryck kvar i den trots att den är bortkopplad.
Vad är den förväntade livslängden på en sån här pryl? Just hydroforerna är 60 år gamla. Är det lönt att försöka laga den eller ska man helt enkelt öppna plånkan och köpa en helt ny?
Lär ju dra iväg då det behövs kranbilar och skit för att få de på plats, men vi har årsmöte om några veckor så det finns fortfarande tid att uppdatera budgeten att inkludera detta så slipper vi nalla på reserverna.
bonusfråga, vad är det som kan ha hänt? Det finns ju noll risk för yttre fysiskt våld där den står och det ska väl vara rostfritt antar jag...

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bild på läckan

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
gammal översiktsbild på hela systemet (läckan är inte med)
Jag är ingen expert men när det gäller allt vattenrelaterat så har vattenkvaliteten i kombination med material det rinner genom stor betydelse för livslängden. Därför finns t ex varmvattenberedare både i rostfritt, emaljerad plåt med offeranod och koppar, allt för att få bästa livslängd med olika vattenkvaliteter (pH, salinitet bl a). Kallvatten är inte lika känsligt, men en VVB med "fel" materialval kan gå sönder på några år om vattnet är aggressivt.
60 år är väldigt lång tid och inget ni kan räkna med vid nyköp, inte vad jag sett iaf. De har haft tjock plåt och därför tog det så lång tid, samt troligen rätt snällt vatten.
60 år är väldigt lång tid och inget ni kan räkna med vid nyköp, inte vad jag sett iaf. De har haft tjock plåt och därför tog det så lång tid, samt troligen rätt snällt vatten.
Exakt teknisk livslängd vet jag inte. Dock kan vara säker på att den inte är så lång som 60år. Snarare 30år isåfall. Ändå är det ju inte ovanligt att de håller 70-80år, men det har inget med tekniskt livslängd att göra.
Jag skulle dock tro, att det gick fint att göra en lagning med metallepoxy/plastisk metall, så det höll några år till. Det gick säkert att gassvetsa också. Men oavsett vad ni gör, så är det bara en tillfällig lösning.
Jag skulle dock tro, att det gick fint att göra en lagning med metallepoxy/plastisk metall, så det höll några år till. Det gick säkert att gassvetsa också. Men oavsett vad ni gör, så är det bara en tillfällig lösning.
De hydroforer jag varit inblandad i att byta har varit 50-55 år och de har då haft en rostpor som på bilden. Jag har sett hydroforer i drift som varit över 60. Typ så.
Med tanke på förutsättningarna så skulle jag valt att reparera.
Antingen som en skrev med kemisk metall, det kan nog fungera bra i flera år. Men det måste vara renslipat, tvättat och torrt. Och att välja kemisk metall från ett företag som man kan lita på.
Eller så kan en borra och gänga i en plugg.
Tillexempel en M5 och en fiberbricka. Eller en 1/8 npt och lin.
Antingen som en skrev med kemisk metall, det kan nog fungera bra i flera år. Men det måste vara renslipat, tvättat och torrt. Och att välja kemisk metall från ett företag som man kan lita på.
Eller så kan en borra och gänga i en plugg.
Tillexempel en M5 och en fiberbricka. Eller en 1/8 npt och lin.
Medlem
· Stockholm
· 4 295 inlägg
Hej
Jag har ca 10 rosthål i min hydrofor som är tillverkad 1954, så den har varit tät i 68 år.
De rostar tätt när det läckt ett tag.
Såhär har det varit i 3 år nu, så den lever på lånad tid.
I TS fall är det enligt mig bara byta hydroforer.
Jag har en ny rostfri som väntar på installation närsomhelst.
/W
Jag har ca 10 rosthål i min hydrofor som är tillverkad 1954, så den har varit tät i 68 år.
De rostar tätt när det läckt ett tag.
Såhär har det varit i 3 år nu, så den lever på lånad tid.
I TS fall är det enligt mig bara byta hydroforer.
Jag har en ny rostfri som väntar på installation närsomhelst.
/W
ok, tack för alla svar hittils. Än så länge verkar det vara 1-5 mellan laga och byta. Någon som kan tänka sig att chansa på en siffra hur mycket ett fastprisjobb skulle gå på (Norra stockholm) inkl allt som vi kan ta med i årets budget om vi inte hinner få in offerter i tid? Jag fattar att man spar pengar på att byta båda samtidigt men tyvärr så badar vi inte i pengar i föreningen och jag misstänker att det är en rejäl slant redan att bara köpa och byta en av hydroforerna. Visst kan vi höja avgiften men det vill man ju undvika om möjligt, måste ju även finnas kvar lite på kistbotten då det inte är omöjligt att något mer går sönder.
Tror ni att det är en pumpfirma eller en vanlig VVSare som är bäst lämpad för det här jobbet? Vi lär ju behöva ta in flera offerter på ett jobb i den här storleken.
Tror ni att det är en pumpfirma eller en vanlig VVSare som är bäst lämpad för det här jobbet? Vi lär ju behöva ta in flera offerter på ett jobb i den här storleken.
Hur många hus eller lägenheter delar på detta?
1.5m3 står det i första inlägget.
Någonstans 200-300kkr skulle jag tro.I ivp skrev:ok, tack för alla svar hittils. Än så länge verkar det vara 1-5 mellan laga och byta. Någon som kan tänka sig att chansa på en siffra hur mycket ett fastprisjobb skulle gå på (Norra stockholm) inkl allt som vi kan ta med i årets budget om vi inte hinner få in offerter i tid? Jag fattar att man spar pengar på att byta båda samtidigt men tyvärr så badar vi inte i pengar i föreningen och jag misstänker att det är en rejäl slant redan att bara köpa och byta en av hydroforerna. Visst kan vi höja avgiften men det vill man ju undvika om möjligt, måste ju även finnas kvar lite på kistbotten då det inte är omöjligt att något mer går sönder.