Behöver dra en kabel till en stuga ca 65 meter från huset. Det kommer vara en förbrukning på max 1600 watt där. Hittade en sida där man kan räkna ut. Men innebär detta att jag kommer förlora 9,7 volt på dessa 65 meter? Provade att dra upp till 5m2 men det blev ca 4,7 volt istället. Vad finns det för andra lösningar för att slippa spänningsfall? Om jag gräver ner den 1 meter i backen blir det ju kallare, Men räcker det? Jag behöver bara enfas. Eller är det acceptabelt med 9 volt lägre spänning till en värmepump? Specs på den säger bara 230 volt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 341 inlägg
Blir det en permanent installation? Och är du helt säker på att du klarar dig med 1600 W enfas?
För att kunna räkna på detta behöver vi veta förimpedansen i matande punkt, där du tänkt koppla in kabeln, mätarskåpet eller en elcentral. (Sök på forumet) Man behöver också veta typ av säkring, diazed eller dvärg, som är aktuellt.
Kommer det att blir en liten elcentral i bortre stugan eller hur är det tänkt?
Det kan gå med 2.5 mm². Du har fått ett rimligt spänningsfall med dina värden. Alla elapparater ska klara typ 230 V +/- 10% men en del kanske inte mår så bra.
För att kunna räkna på detta behöver vi veta förimpedansen i matande punkt, där du tänkt koppla in kabeln, mätarskåpet eller en elcentral. (Sök på forumet) Man behöver också veta typ av säkring, diazed eller dvärg, som är aktuellt.
Det kan gå med 2.5 mm². Du har fått ett rimligt spänningsfall med dina värden. Alla elapparater ska klara typ 230 V +/- 10% men en del kanske inte mår så bra.
Kommer kopplas direkt i ett enfasuttag i mätarskåpet då det blir nämsta vägen. Det ska bara driva en värmepump och en liten ledlampa. Typ 7 watt. Värmepumpen har en uppgiven effekt på 1600 watt in. Då det är en inverter kanske den drar mindre om det inte är så kallt?Bo.Siltberg skrev:Blir det en permanent installation? Och är du helt säker på att du klarar dig med 1600 W enfas?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 341 inlägg
Och vad är svaret på min första fråga? Det låter som permanent, åtminstone under vinterhalvåret, under överskådlig framtid? Det går inte ihop med stickpropp och lös kabel på backen. Du behöver tänka om lite och göra en fast installation och gräva ned en markkabel. Den kan fortfarande direkt mata ett uttag i stugan. En JFB behöver installeras i stugan. Svaret på min tredje fråga behövs för att avgöra arean på denna kabel. Du kan antingen mäta upp förimpedansen själv med "vattenkokarmetoden" i uttaget i mätarskåpet, eller ringa nätägaren och fråga efter "förimpedans och kortslutningsströmmar etc" för din anläggning.