Hej,

Hade tänkt att vitlasera taket och står inför det förberedande arbetet.

Taket är av panel i furu och behandlat med okänt medel (troligtvis någon olja). I gott skick men har hittat en del mindre skavanker som jag tänkte försöka reparera så gott det går innan jag laserar.

Skadorna jag tänkt reparera är mindre hål efter tidigare lampinfästningar och kabeldragningar. I vissa fall genomgående hål i storleken av en tioöring och andra fall endast ytliga små skador.

I de råd jag läst och fått framgår det tydligt att träskador, om de lämnas utan åtgärd, ofta framhävs ännu mera efter en lasering. Man avråds att laga skadorna med spackel då spacklet tydligt syns igenom laseringen.

Min fråga är då, vilket är det bästa sättet att maskera skador i trä innan lasering? Jag är införstådd i att det säkert är svårt att dölja skadan helt, men vilka produkter och material kan jag använda för att uppnå bästa resultat?

Det bästa är nog att fylla i hålen med riktigt trä. Om det är mindre hål så borra upp dem till cirkelrunda hål och stoppa i träplugg (av samma träslag och med ungefär samma ådring) innan du laserar.

b8q skrev:
Det bästa är nog att fylla i hålen med riktigt trä. Om det är mindre hål så borra upp dem till cirkelrunda hål och stoppa i träplugg (av samma träslag och med ungefär samma ådring) innan du laserar.
För de större hålen känns detta som ett givet alternativ.

För de lite mer ytliga skadorna, har t.ex. några skador som är på ca. 1-2x10cm där enbart det översta lagret av träfibrer verkar vara bortskalat. Kanske räcker att enbart slipa ner de skarpa kanterna runt skadan för att det ska försvinna? Eller kan jag fylla i med någon särskild produkt som bevarar träts ådring och även går att lasera?

Rörande plastiskt trä så använder jag enbart Herdins, bara ett tips.
Ytliga skador är det enklast att försöka putsa bort, att fylla i med diverse saker blir troligen bara värre.

/Kent

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.