Jag har sökt runt på forumet och hittar olika svar på den här frågan, så jag tänkte lägga upp lite bilder och se vad experterna på forumet tror!

Vi håller på att renovera i källaren och nu har turen kommit till förrådet, där vi har ganska mycket sprickor i väggarna. ag Se bilder. Omdränerat förra året.

Min plan är att
* köra med spetsig huggmejsel och slägga för att få till "V-formade" sprickor som är minst 5-10mm djupa och då även få bort lösa bitar runt sprickorna
* dammsuga ordentligt rent
* fukta sprickorna med blomspruta eller liknande
* fylla upp med putsbruk C (blanda till i murarhink med vatten och långsamtgående borrmaskin och visp typ)

Men jag har läst om varianter med rödgrund först, olika typer av bruk beroende på hur hårt det ska vara och beroende på underlag.. Och här har jag inte tillräckligt med kunskap.

Jag tror att källarväggarna består av betonghålsten och någon form av puts som är ca 1-2cm tjock.

Jag har bifgoat tre bilder från förrådet, och en närbild som visar hur väggen är uppbyggd från en dörröppning vi håller på med.

Tacksam för råd från er som förstår er på betong och sånt :)

• Närbild av källarvägg, som visar sprickor och skikt av puts och betonghålsten vid en dörröppning under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sprickor i vitmålade källarväggar, nära hörn, med lös puts synlig. Gult ljus ger en skuggeffekt. Golv och strömbrytare syns.
    Skapa konto
  • Sprickor i vitmålad källarvägg i ett förråd, med synlig putsreparation och jämn yta, del av en renoveringsprocess.
    Skapa konto
  • Källarväggen med flera sprickor längs taket och närliggande rördragning.
    Skapa konto
N
Din plan verkar bra.
C bruk blir bra, rödgrund behövs inte.
Dock är det väl en risk att sprickorna kommer tillbaka med tiden.

• Gilla
gofika
  • Laddar…
Tack för hjälpen, provar detta! Vi får hoppas att sprickorna håller sig borta.. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.