Har ”ärvt” ett hål i brädgolvet i vårt gamla timmerhus, som jag tänkte laga med en trästav som matchar bra i nyans.
Frågan är hur jag får staven att ligga kvar? Att limma fast egna ”reglar” på undersidan av brädorna håller inte (har provat). Det är för smalt för att komma ned och skruva fast något underifrån. Det är för långt till nästa riktiga regel, annars hade jag kunnat såga upp lite mer och fästa mot den. Brädorna fortsätter in under tröskeln man ser i ovankant, så att lyfta dem är inget litet projekt.
Brädan är ca 32 cm bred och är 3 cm tjock. Staven jag ska ersätta med är ca 3 cm.
(Träbiten man ser i hålets överkant är något som förra ägaren satte dit och skruvade fast i regeln vid tröskeln. Men den räcker inte för att undvika svikt i trästaven).
Tacksam för tips!
Frågan är hur jag får staven att ligga kvar? Att limma fast egna ”reglar” på undersidan av brädorna håller inte (har provat). Det är för smalt för att komma ned och skruva fast något underifrån. Det är för långt till nästa riktiga regel, annars hade jag kunnat såga upp lite mer och fästa mot den. Brädorna fortsätter in under tröskeln man ser i ovankant, så att lyfta dem är inget litet projekt.
Brädan är ca 32 cm bred och är 3 cm tjock. Staven jag ska ersätta med är ca 3 cm.
(Träbiten man ser i hålets överkant är något som förra ägaren satte dit och skruvade fast i regeln vid tröskeln. Men den räcker inte för att undvika svikt i trästaven).
Tacksam för tips!
Tack för svar! Det var precis så jag först provade att göra, men de limmade ribborna höll inte för trycket när man går på brädan/staven.J jonaserik skrev:
Det man anar i överkant är en hög tröskel, så hålet är tyvärr ganska precis där man sätter ned fötterna för att kliva över. Jag använde trälim för att fästa ribborna under brädorna, tvingade fast och lät torka 1,5 dygn innan jag belastade. Det är om jag ska prova samma sak igen med starkare lim då.J jonaserik skrev:
Huset och brädorna är från 1840 så jag är osäker på hur ”limvänliga” brädorna är på undersidan men kan ju vara värt ett försök.
Hur pressades biten uppåt som du limmande? Med små tvingar?
En idé är borrar hål i brädorna och försöker någon skruv på vardera sida samt lim. Sedan döljer du skruvarna med en rund trästav.
Eller så skruvar du fast biten genom sidorna av de befintliga brädorna i den glipa du har.
Ungefär som dolt montage vid trall.
En idé är borrar hål i brädorna och försöker någon skruv på vardera sida samt lim. Sedan döljer du skruvarna med en rund trästav.
Eller så skruvar du fast biten genom sidorna av de befintliga brädorna i den glipa du har.
Ja, jag använde små tvingar som jag fick ned i glipan, så trycket var nog inga problem. Att försöka skruva i dem från sidan, som dolt montage, kan kanske vara en idé. Ska se om om det finns vinkel nog att komma åt. Skruven måste ju in ganska så horisontellt för att fästa i brädan till vänster. Men bra tanke.T Tompafix skrev:Hur pressades biten uppåt som du limmande? Med små tvingar?
(Skruva fast uppifrån undviker jag så långt det går, även om det såklart går att täcka över. Får vara en backup.)
Ett alternativ är ju att stämma eller fräsa ur kanten på en av de befintliga brädorna. Exempelvis 1 cm brett och 1 cm djupt.
Så att du får en klack som staven kan vila på. En omvänd klack på staven.
Då får du mer yta att limma, lättare att hålla i press och kan skråspika några dyckert som du försänker i staven.
Då får du mer yta att limma, lättare att hålla i press och kan skråspika några dyckert som du försänker i staven.
Produkter som diskuteras: "dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
Hmm, också en intressant variant. Lite mer jobb, men skulle kunna bli stabilt och bra. Tack!C cpalm skrev:Ett alternativ är ju att stämma eller fräsa ur kanten på en av de befintliga brädorna. Exempelvis 1 cm brett och 1 cm djupt.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur lagar jag "ångspärren" på äldre gipsskiva?
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur lagar vi hålet i vår stengrund?
Byggnadsvård -
Hur lagar/fyller jag hålet jag karvat ur i stolpen?
Fyllnadsmassor -
Hjälp! Hur lagar jag hålet i väggen?
Byggmaterial & Byggteknik -
Hål efter bortagande av skorsten, hur hade ni lagat hålet i trägolvet?
Golv