Har ”ärvt” ett hål i brädgolvet i vårt gamla timmerhus, som jag tänkte laga med en trästav som matchar bra i nyans.

Frågan är hur jag får staven att ligga kvar? Att limma fast egna ”reglar” på undersidan av brädorna håller inte (har provat). Det är för smalt för att komma ned och skruva fast något underifrån. Det är för långt till nästa riktiga regel, annars hade jag kunnat såga upp lite mer och fästa mot den. Brädorna fortsätter in under tröskeln man ser i ovankant, så att lyfta dem är inget litet projekt.

Brädan är ca 32 cm bred och är 3 cm tjock. Staven jag ska ersätta med är ca 3 cm.

(Träbiten man ser i hålets överkant är något som förra ägaren satte dit och skruvade fast i regeln vid tröskeln. Men den räcker inte för att undvika svikt i trästaven).

Tacksam för tips!

• Ett brädgolv i ett gammalt hus med ett rektangulärt hål och en skarvbit som sticker ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Två smala ribbor som du sätter en lång skruv i , på med lim , för ned och vrider så dom ligger tvärs. Ser till dom ligger tajt uppåt, dan därpå, bort med skruven och du har en botten för din lilla bit.

• Gilla
tobbe9012
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Två smala ribbor som du sätter en lång skruv i , på med lim , för ned och vrider så dom ligger tvärs. Ser till dom ligger tajt uppåt, dan därpå, bort med skruven och du har en botten för din lilla bit.
Tack för svar! Det var precis så jag först provade att göra, men de limmade ribborna höll inte för trycket när man går på brädan/staven.

Du måste limma biten som ska sitta där, annars håller det inte, gärna då med epoxi som är starkare än trälim. Syns inte riktig men ser ut som en vägg där, går ni så nära väggen då.

J jonaserik skrev:
Du måste limma biten som ska sitta där, annars håller det inte, gärna då med epoxi som är starkare än trälim. Syns inte riktig men ser ut som en vägg där, går ni så nära väggen då.
Det man anar i överkant är en hög tröskel, så hålet är tyvärr ganska precis där man sätter ned fötterna för att kliva över. Jag använde trälim för att fästa ribborna under brädorna, tvingade fast och lät torka 1,5 dygn innan jag belastade. Det är om jag ska prova samma sak igen med starkare lim då.

Huset och brädorna är från 1840 så jag är osäker på hur ”limvänliga” brädorna är på undersidan men kan ju vara värt ett försök.

Med epoxi så biter det nog , sätt så många du kan under, går ju att trä ner på tvären.och då blir det hålla i dom andra med tredje handen:)

• Gilla
Lind_77
  • Laddar…
C
Limma bara staven i en av plankorna. Försöker man limma i båda lär fogen ganska snabbt brytas sönder av rörelserna.

• Gilla
Lind_77
  • Laddar…
Hur pressades biten uppåt som du limmande? Med små tvingar?
En idé är borrar hål i brädorna och försöker någon skruv på vardera sida samt lim. Sedan döljer du skruvarna med en rund trästav.
Eller så skruvar du fast biten genom sidorna av de befintliga brädorna i den glipa du har.
Ungefär som dolt montage vid trall.

• Gilla
Lind_77
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Hur pressades biten uppåt som du limmande? Med små tvingar?
En idé är borrar hål i brädorna och försöker någon skruv på vardera sida samt lim. Sedan döljer du skruvarna med en rund trästav.
Eller så skruvar du fast biten genom sidorna av de befintliga brädorna i den glipa du har.
Ungefär som dolt montage vid trall.
Ja, jag använde små tvingar som jag fick ned i glipan, så trycket var nog inga problem. Att försöka skruva i dem från sidan, som dolt montage, kan kanske vara en idé. Ska se om om det finns vinkel nog att komma åt. Skruven måste ju in ganska så horisontellt för att fästa i brädan till vänster. Men bra tanke.

(Skruva fast uppifrån undviker jag så långt det går, även om det såklart går att täcka över. Får vara en backup.)

C
Ett alternativ är ju att stämma eller fräsa ur kanten på en av de befintliga brädorna. Exempelvis 1 cm brett och 1 cm djupt.
Så att du får en klack som staven kan vila på. En omvänd klack på staven.
Då får du mer yta att limma, lättare att hålla i press och kan skråspika några dyckert som du försänker i staven.

• Gilla
byabin och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ett alternativ är ju att stämma eller fräsa ur kanten på en av de befintliga brädorna. Exempelvis 1 cm brett och 1 cm djupt.
Så att du får en klack som staven kan vila på. En omvänd klack på staven.
Då får du mer yta att limma, lättare att hålla i press och kan skråspika några dyckert som du försänker i staven.
Hmm, också en intressant variant. Lite mer jobb, men skulle kunna bli stabilt och bra. Tack!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.