Hej
Jag ska måla om tak och vägga. I rummet går det två rör genom golv och tak. Jag kollade runt rören i taket och såg att det var en massa sprickor. Tanken var att bara spackla över, eventuellt lägga akrylfog närmast rören. Men när jag petade lite så började det lossna. Jag tror det kan ha varit någon hemmafixare här före mig. Nu har jag större hål i taket och lite panik.
Hur går jag bäst vidare, jag är nybörjare?
Nedan ser ni bilder på före och efter
Jag ska måla om tak och vägga. I rummet går det två rör genom golv och tak. Jag kollade runt rören i taket och såg att det var en massa sprickor. Tanken var att bara spackla över, eventuellt lägga akrylfog närmast rören. Men när jag petade lite så började det lossna. Jag tror det kan ha varit någon hemmafixare här före mig. Nu har jag större hål i taket och lite panik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "akrylfog"
Akrylfog
Akrylfog är en elastisk fogmassa som ofta används i byggnadsarbeten för att fylla i och täta fogar, sprickor och öppningar. Den är vattenbaserad, vilket innebär att den är miljövänlig och lätt att jobba med. Akrylfog kan målas över och
Läs mer
Var inte orolig för att det blir större, det är bätre att peta loss allt löst innan du lagar.M majohan skrev:Hej
[bild][bild]
Sen är frågan vad taket är gjort av och hur stort hålet blir, kanske gipsbruk skulle kunna funka, som du sedan målar ?
Ev om du som sagt sen lägger en tunn akrylfog närmast röret, särskilt om det vibrerar lite i ngt sammanhang.
https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-laga-putsat-tak.228326/
Hej lite akryl fog runt röret för lindra rörelser som röret verkar göra ska bli bra.
Gipsbruk ska gå bra se till att vattna gamla putsen innan,du skulle kunna blanda i lite dammbinndande primer (Jula)i bruket för extra vidhäftning,för 1liter gipsbruk/ca 1/2 dl primer.
Gipsbruk ska gå bra se till att vattna gamla putsen innan,du skulle kunna blanda i lite dammbinndande primer (Jula)i bruket för extra vidhäftning,för 1liter gipsbruk/ca 1/2 dl primer.
Produkter som diskuteras i tråden