Jag har en mur av natursten (se bild) som delvis har fallit och som jag ska försöka laga/återuppbygga. Muren har viss stödjande funktion för bakomliggande massor. Hur gör jag och vad använder jag för murbruk? Jag vill gärna bygga upp allting i ett svep så jag slipper blanda murbruk i flera omgångar.

• En delvis rasad naturstensmur som står vid sidan av en trappa, omgiven av vegetation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle säga att det är så gott som omöjligt att undvika flera blandningar om du inte är otroligt duktig på att lava murar.

Du behöver gräva bort materialet på baksidan så att muren blir fristående, sen får du demontera den och bugga upp den på nytt. Se till att det är bra botten när du ändå håller på.

P Prodigys skrev:
Skulle säga att det är så gott som omöjligt att undvika flera blandningar om du inte är otroligt duktig på att lava murar.

Du behöver gräva bort materialet på baksidan så att muren blir fristående, sen får du demontera den och bugga upp den på nytt. Se till att det är bra botten när du ändå håller på
P Prodigys skrev:

Du behöver gräva bort materialet på baksidan så att muren blir fristående, sen får du demontera den och bugga upp den på nytt. Se till att det är bra botten när du ändå håller på
P Prodigys skrev:

Du behöver gräva bort materialet på baksidan så att muren blir fristående, sen får du demontera den och bugga upp den på nytt. Se till att det är bra botten när du ändå håller på.
Grejen är att muren inte måste bli perfekt eftersom den står i ett hörn av tomten. Det gör inget om den blir lite ”knagglig”. Men det kanske inte går ändå med en blandning? Är det cementbruk A som gäller?

J johanlund77 skrev:
Grejen är att muren inte måste bli perfekt eftersom den står i ett hörn av tomten. Det gör inget om den blir lite ”knagglig”. Men det kanske inte går ändå med en blandning? Är det cementbruk A som gäller?
Bruket hinner bränna innan du lappat muren om du inte bara slänger det på plats. Det är väldigt små mängder bruk som behövs och att få muren någoröunda jämn och rak utan för stora mellanrum är svårt.

Förstår inte riktigt varför just blandningen av bruket är en grej du hänger upp dig på, det kommer kanske gå åt två säckar så det är intr så att man behöver brocka eller ens en visp, duger gott med en spann och en murslev.

P Prodigys skrev:
Bruket hinner bränna innan du lappat muren om du inte bara slänger det på plats. Det är väldigt små mängder bruk som behövs och att få muren någoröunda jämn och rak utan för stora mellanrum är svårt.

Förstår inte riktigt varför just blandningen av bruket är en grej du hänger upp dig på, det kommer kanske gå åt två säckar så det är intr så att man behöver brocka eller ens en visp, duger gott med en spann och en murslev.
Ok, men vilket bruk bör jag använda? Går det att göra detta vid enbart ett par plusgrader eller blir det vara varmare?

Weber skriver så här på sin sida: Lämplig produkt för murning av natursten är Weber Cementbruk A.
Ja, det går att mur vid plusgrader, får dock inte frysa.

J Jan_G skrev:
Weber skriver så här på sin sida: Lämplig produkt för murning av natursten är Weber Cementbruk A.
Ja, det går att mur vid plusgrader, får dock inte frysa.
Ok! Måste det vara frostfritt hela brinntiden eller är det ok att mura i plusgrader även om det blir nattfrost?

Det måste hinna brinna, annars får du inte hållfastheten du är ute efter. Så nattfrost är BIG NO-NO. Man brukar kunna klara lätt nattfrost (nå/ett par grader genom en presenning över muren. Men chansa INTE.

• Gilla
Prodigys
  • Laddar…
J Jan_G skrev:
Det måste hinna brinna, annars får du inte hållfastheten du är ute efter. Så nattfrost är BIG NO-NO. Man brukar kunna klara lätt nattfrost (nå/ett par grader genom en presenning över muren. Men chansa INTE.
Ok. Jag ser att du den närmaste 10-dygnsprognosen spås bli mellan 2-7 grader. Har du någon uppfattning om brinntiden under sådana förhållanden? Och om jag lägger muren i omgångar- måste den brinna länge mellan varje nytt lager eller kan jag köra ett lager per dag?

Kul att du vill rädda den fina muren!
Istället för att bara reparera hade jag försökt tänka ett steg längre. Vad orsakar skadan?
Trädet bakom är en trolig orsak med starka rötter som trycker ut den. Hade grannen också ett träd?
Sen är det vanliga marktrycket som få räknar med. Om du vill att muren ska stå länge borde det grävas rent bakom, grusas så den får dränering. Helst skulle man få till en armering med plastnät, går att köpa i handeln, som man gräver ner horisontellt i marken bakom och förankras i muren så den håller sig still.
Murar man helt nytt borde marken under också dräneras.
Lycka till, du har fått bra tips innan!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.