Har någon tips på hur jag bäst lagar den spruckna fanéren i vår köksö från IKEA? Den har spruckit och svällt lite av fukt. Så dumt av IKEA att använda fanér i köksmöbler men den är i alla fall av det lite tjockare slaget så går eventuellt att slipa ner ojämnheterna. Jag vet inte vad den är behandlad med innan heller men skulle önska behandla med något som håller för lite fukt (brödutbak etc) och som inte är för giftigt då vi har barn.
Den skivan ser ut att behöva en rejäl slipning och inoljning oavsett allt.
Fanér är alltid känsligt och inget att använda som underlag vid matlagning i någon form annat än kortvarigt (minuter) och underhåller man inte ytan kan det bli så här.
Precis som med skärbrädor av trä samlar sprickor bakterier så det där är i mina ögon inget att reparera och baka vidare på…
Om skivan kan slipas och oljas så att den ser vettig ut skulle jag göra det men fortsättningsvis använda lämpligt underlag vid bak o dyl, annars byta skiva och fortsättningsvis använda lämpligt underlag vid bak odyl.
Tycker inte att Ikea varit dumt här.
//Ronnie
Fanér är alltid känsligt och inget att använda som underlag vid matlagning i någon form annat än kortvarigt (minuter) och underhåller man inte ytan kan det bli så här.
Precis som med skärbrädor av trä samlar sprickor bakterier så det där är i mina ögon inget att reparera och baka vidare på…
Om skivan kan slipas och oljas så att den ser vettig ut skulle jag göra det men fortsättningsvis använda lämpligt underlag vid bak o dyl, annars byta skiva och fortsättningsvis använda lämpligt underlag vid bak odyl.
Tycker inte att Ikea varit dumt här.
//Ronnie
Som någon annan redan påtalat så är det dags att byta.
S Soma67 skrev:Men är detta verkligen fanér? Ser det inte mer ut som en stavlimmad skiva där några stavar bestämt sig för att resa sig lite?
Det är ingen bänkskiva utan tjockare fanér som täcker ovansidan och sidorna på köksön. Nej jag kommer inte byta för så fin möbel är det inte. Den ingick i husköpet för snart två år sedan och inget jag hade köpt själv…Demmpa skrev:
Svårt att riktigt förstå utan en helhetsbild men om du inte vill byta för du nog satsa på någon slags bakbord.
Varför skulle det inte kunna vara lite tjockare fanér som ska efterlikna stavlimmad bänkskiva?S Soma67 skrev:
"Bra miljöval, eftersom konstruktionen med trä på spånskiva är resurssnål.
Bänkskiva med tjockt valnötsfaner, ett slitstarkt naturmaterial som kan slipas och ytbehandlade vid behov."
https://www.ikea.com/se/sv/p/karlby-baenkskiva-ek-faner-70335189/
https://www.ikea.com/se/sv/p/pinnarp-baenkskiva-valnoet-faner-40466228/
https://www.ikea.com/se/sv/p/skogsa-baenkskiva-ek-faner-00382990/
Något jag sett möbelrestaurerare på YouTube göra är att pressa ner lös fanér med ett strykjärn. Är den limmad med PVA (vanligt trälim, troligt) eller traditionellt hud-/ben-/fisklim smälter värmen limmet så det kan fästa om. Tror strax under tre prickar är lagom men prova dig upp från låg temperatur.
Ogiftiga ytbehandlingar:
Ogiftiga ytbehandlingar:
- Valnötsolja (lite trevligare matolja)
- Schellack (används för att ytbehandla godis med, kan vara idé att lösa den med isopropanol istället för t-sprit för att undvika bittermedel i ytan)
- Kokt linolja (beroende på "koknings"metod, vissa tillsätter mindre trevliga metallsalter för att skynda på härdningen, är du riktigt nojig kan du köpa linfröolja i mataffären och värma upp själv, processen är dock brandfarlig då du behöver komma ganska nära oljans antändningstemperatur).
- Värm upp ytan och smält in stearin i den.
Produkter som diskuteras i tråden