Jag bor i enplanshus och är en av de många, som drabbats av haveri vid min vattenmätare. Det var länge sedan och det var ventilen efter mätaren, som gick i taket. Rörmokare tillkallades och han lät stänga av vattnet " i gatan" och fixade sedan en kulventil (bild #1) på inkommande rör. Allt frid och fröjd tills nu, när det skulle bytas mätare. Mätarkillen bytte mätare, men under lite protest och förmaningar om att det bör/ ska sitta en avstängning även efter mätaren och att jag får fixa det till nästa mätarbyte.
Att bara kunna skruva in en ventil i befintliga kopplingar ( bild #2) skulle ju underlätta - men finns det något som direkt passar, så att man slipper kapa rör och trixa ?
Kulventil installerad på vattenrör vid vattenmätare i enplanshus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kulventil installerad på vattenmätarens inkommande rör i enplanshus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Följdfråga : Varför måste det även finnas avstängning efter mätaren - den sitter ju högre än alla tappställen i huset, så knappast något vatten rinner ju ut vid mätarbytet? Om det vore ett absolut krav, så borde väl rörmokaren satt dit en ventil där också?

Krilleman
Självklart ska du byta hela vattenmätarkonsolen i ditt fall. Samt ta bort minikulventilen (ballofixen) på inkommande ledning. Hade du röris ute på ett akut ärende så kan jag förstå att denne tog vad som fanns i bussen just då.

Ventiler på inkommande vatten ska vara av fullflödesvarianten.
Monterar du en ny VM-konsol så sitter det korrekta ventiler på denna

Tråkigt svar men det enda rätta för din installation. (y)

1882359.jpg

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Jag hade hoppats på något lättare ;). Typ att bara byta sista T- kopplingen mot en ventil.
Då måste man alltså anlita en rörmokare, som kontaktar kommunen om avstängning i gatan och också kontaktar vattenverket, för att få tillåtelse att bryta plomberingen av mätaren och sätta ny plomb. Dessutom ersätta nuvarande godkända ventil på inkommande med en rak passage. Tur att jag har några år på mig för beslut innan nästa mätarbyte. ;)

"Varför måste det även finnas avstängning efter mätaren - den sitter ju högre än alla tappställen i huset, så knappast något vatten rinner ju ut vid mätarbytet? "

Ingen, som har ett bra svar på denna fråga?

Krilleman
Va?

Ventilen efter mätaren är ju för att inte man ska behöva tappa systemet efter mätaren vid byte.

Brukar du normalt ha mätaren på vinden? :p:cool:

Krilleman Krilleman skrev:
Va?

Ventilen efter mätaren är ju för att inte man ska behöva tappa systemet efter mätaren vid byte.

Brukar du normalt ha mätaren på vinden? :p:cool:
Nej, men mätaren är nästan placerad på kallvattensystemets Högsta punkt ( drygt 110 cm över golvet) i ett 1-planshus. Finns bara ett avstick, som går lite högre och det är till ventilen för påfyllning av vatten i radiatorslingan. Vid bytet av mätaren och bara avstängt på primärsidan, så spilldes max 1 dl vatten på golvet. Praktiskt sett, så räcker det ju med en liten skål under vid bytet. Jag kan ju förstå att det behövs avstängning om det gäller ett 2 eller 3- plans hus, men har svårt att förstå att det är ett KRAV i alla anläggningar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.