Uppåt enligt markring så är donet aktiverat och öppnar för värme, blir detsamma som nu med donet borta, fullt flöde i en slinga. spetsen på markeringen är noll värme. Den blå markeringen följer pilen, mycket blått, mycket värme till slingan. det är NC , normalt stängd.
Nu syns det inte om det blå är i topp i gluggen, men påverkad är den med spänning och stänger då till så flödet blir mindre i slingan. Du kan prova med den borta och sänka en termostat till noll, då blir nog det blå mycket mindre eller försvinner, med max på termosten ska det bli även bli max.på det blå.pilotski skrev:
Jepp dom är för att ställa ett visst flöde för varje slinga, kort slinga mindre flöde i den och längre slinga större flöde. ska då bli en diff in/ut på en slinga på ca 4 - 5 C . Men eftersom du inte har flödesmätare, så kan det ta ett bra tag att få till det, ställdonen ska då vara borta för att strypa flödena. Tempraturerna kan med fördel mätas med 2 st vanliga billiga ute/inne termometrar, där svansen tejpas på ut och in, blir inte exakt men en fingervisning blir det. Normalt så brukar det följa med GV ett protokoll på hur många minutliter varje slinga ska ha, även den delen är liksom bara ett riktvärde. Så för att till med det rätt diff på in/ut av en slinga. När du stryper en slinga kan det öka på en annan och tvärt om. så kanske du är färdig till julafton. Lycka till.pilotski skrev:
Jag fick ett Smatrix Wave styrsystem installerat idag, jag ville bara försäkra mig om att styrventilerna blivit fullt öppnade för det ska de vara tydligen. Men det är något lurt för temperaturen i huset minskar. Jag tog av alla styrdon igen för att se om det blir varmare.
Det blir varmare, VP ska ställas in med kurvan för temp i huset, med donen borta, sen kan ev termostater och något smart system styra. det vill nog till att systemen lira med varandra och där kan det bli problem med malfuktion. Har inget sådant och inte ska ha heller, samt vet inget om det, så där kan jag inte vara till något som hjälper dig.pilotski skrev: