Hej!
Jag slänger ut min frågan här och hoppas att en kunnig eller kanske till och med en fjärrvärmetekniker kan hjälpa mig tyda min cirkulationspump Grundfos UPM3 AUTO L 15-70 130 ZZZ.
För att göra en lång historia kort så upplever jag ett lågfrekvent muller i min villa. Jag har misstankar om att det kan vara fjärrvärmen och det är det jag utreder först. Jag har varit i kontakt med en fjärrvärmetekniker som tipsade om att ''sänka hastigheten'' och att jag kunde läsa på mer om detta.
Jag hittade fram till vilken inställning jag har på pumpen och den var inställd på Constant Curve och MAX hastighet.
Nu till min fråga, jag behöver hjälp med att tyda dessa olika control mode som finns att ställa in sin pump på, och KAN jag ställa in vilken som trots systemets specifika egenskaper? Se bild!
Jag har aldrig ägt ett hus innan så detta är en helt ny arena för mig.
Ha det fint.
Sara
Jag slänger ut min frågan här och hoppas att en kunnig eller kanske till och med en fjärrvärmetekniker kan hjälpa mig tyda min cirkulationspump Grundfos UPM3 AUTO L 15-70 130 ZZZ.
För att göra en lång historia kort så upplever jag ett lågfrekvent muller i min villa. Jag har misstankar om att det kan vara fjärrvärmen och det är det jag utreder först. Jag har varit i kontakt med en fjärrvärmetekniker som tipsade om att ''sänka hastigheten'' och att jag kunde läsa på mer om detta.
Jag hittade fram till vilken inställning jag har på pumpen och den var inställd på Constant Curve och MAX hastighet.
Nu till min fråga, jag behöver hjälp med att tyda dessa olika control mode som finns att ställa in sin pump på, och KAN jag ställa in vilken som trots systemets specifika egenskaper? Se bild!
Jag har aldrig ägt ett hus innan så detta är en helt ny arena för mig.
Ha det fint.
Sara
Redigerat:
Stort hus men eftersom golvvärme på bara en våning så ska där finnas en shuntgrupp med en egen cirkulationspump. Prova att ställa ner cirkulationspumpen vid fjärrvärmeväxlaren ett steg och lyssna om oljudet påverkas.
Förlåt men Jag är lite blåbär på det här. Vad menas att ställa ner cirkulationspumpen vid fjärrvärmeväxlaren?J Josth skrev:
Jag har testat lite olika inställningar på grundfos(se bild) Det som händer dock när jag tar en lägre kapacitet eller en annan inställning än constant curve så ändras tryckmätaren(bar?) den svarta pilen hamnar under den röda pilen som den tydligen inte bör göras enligt fjärrvärmetekniker. Vet du hur man korrigerar detta? Se bild på tryckmätaren där är den inställd som vanligt på constant curveJ Josth skrev:
Ändra
Trycket i ett värmesystem är inte så noga, det räcker att det är lite mer än höjden på systemet (i meter multiplicerat med 0,1).
Högst tryck i systemet är det när det är kallast ute då det är som varmast i systemet.
Lägst tryck I systemet är det under sommaren när värmesystemet är avstängt, när systemet är som kallast.
Systemets högsta möjliga tryck är precis innan säkerhetsventilen öppnar.
Finns ingen egentlig fördel att ha högre tryck än nödvändigt.
Var sitter manometern i förhållande till cirkulationspumpen (flödesmässigt)?S Saravjohnson skrev:
Trycket i ett värmesystem är inte så noga, det räcker att det är lite mer än höjden på systemet (i meter multiplicerat med 0,1).
Högst tryck i systemet är det när det är kallast ute då det är som varmast i systemet.
Lägst tryck I systemet är det under sommaren när värmesystemet är avstängt, när systemet är som kallast.
Jag tror att det är denna man kan justera trycket med (se bild). Kan man alltså genom denna ratt justera trycket, dvs fylla på med tryck samt släppa ut tryck eller vet du hur det funkar?J Josth skrev:
Såhär ser centralen ut. Och manometern sitter snett ovanför cirkulationspumpen (tror jag, jag är så väldigt ny på det här området och inte fått någon genomgång av en fjärrvärmetekniker så sorry för dumma frågor)Demmpa skrev:
Ändra
Var sitter manometern i förhållande till cirkulationspumpen (flödesmässigt)?
Vad menar du med flödesmässigt?
När jag ändrar till exempelvis Proportional pressure då hoppar den svarta pilen ner mellan 1an och 0an och typ hoppar upp och ner där. Vet du varför den gör så?
Känner inte igen ventilerna. Kan också vara den röda stängda ventilen man fyller på med. Du får prova.S Saravjohnson skrev:
Den blå inringda ventilen är säkerhetsventilen för tappvarmvattnet, stå 10 bar på den.S Saravjohnson skrev:
Den röda ventilen precis ovanför lär vara påfyllningsventilen.
Den svarta ventilen snett uppåt vänster lär (måste) vara säkerhetsventilen för värmen.
Lite antagande utifrån bilden.S Saravjohnson skrev:Såhär ser centralen ut. Och manometern sitter snett ovanför cirkulationspumpen (tror jag, jag är så väldigt ny på det här området och inte fått någon genomgång av en fjärrvärmetekniker så sorry för dumma frågor)
Vad menar du med flödesmässigt?
När jag ändrar till exempelvis Proportional pressure då hoppar den svarta pilen ner mellan 1an och 0an och typ hoppar upp och ner där. Vet du varför den gör så?
Cirkulationspumpen sitter på returen, den trycker vattnet genom växlaren å vidare till radiatorerna.
Manometern sitter på framledningen.
Flödesmässigt = i vilken ordning flödet/vattnet passerar de olika enheterna
Klicka här för att svara