Har gjutit badrumsgolv av cement från cementbil. Hur länge bör den fuktas och ligga under plast? Golvet är mellan 4-6 cm, och 11kvm om det har någon betydelse?
 
Tyresö
Betongen ska vara sjöblöt i 10 dygn. Betongen vill även ha max 5+ grader för att ha det bästa klimatet under härdningstiden (1 månad). Så håll dörren stängd till badrummet och stäng av värmen.
 
Så bra. Vattna gjorde jag så fort jag kände att golvet blev varmt av härdningsprocessen. Vattnar därefter så fort jag ser att det börjar torka..
Men för att hålla max +5 så måste jag nog öppna ett fönster. Annars ligger det nog mellan +10 och +15 på badet. Har det någon praktisk betydelse på ett badrumsgolv? Vill gärna ha det såpass varmt att man kan använda wc'n utan att behöva klä på sig vinterkläder..
Armeringen är lagt så den ligger i mitten eller något högre, för att undvika att kanterna lyfter pga krympning i betongen.
 
Tyresö
Det blir bra om du håller 10 - 15 + i badrummet. Jag utgår ifrån att du har gjutit med en betongsort som har ett lågt VCT-värde - dvs 0,38 (det står printat på din följesedel), och då måste du vara extra vaksam dom första 3 dygnen med att vattna morgon och kväll - gärna oftare. Betongen kommer vara väldigt varm dom första dygnen och den behöver därför kylas ner, för att inte krympspricka. Krympsprickor är inget som försämrar hållfastheten - det är bara en kosmetiskt defekt utan betydelse. Tänk på att inte trampa barfota på naken betong, dom första dagarna - nygjuten betong har ett ph på över 12 dvs väldigt frätande.

Så det är nu dom första 10 dygnen som betongplattan behöver behandlas som ett nyfött barn.
 
Tack för utförlig information! Jag har redan fått moderskänslor för vårt nya golv.. :) Vattna å bädda å vattna å... :)
 
  • Haha
MariaBK
  • Laddar…
SMZ
Tyresö Tyresö skrev:
Betongen ska vara sjöblöt i 10 dygn. Betongen vill även ha max 5+ grader för att ha det bästa klimatet under härdningstiden (1 månad). Så håll dörren stängd till badrummet och stäng av värmen.
Det blir svårt att hålla max +5° då betong som brinner kan bli upp mot 35° varm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.