1 305 läst · 4 svar
1k läst
4 svar
Hur länge klarar sig taket?
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 863 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 863 inlägg
Var uppe och kröp lite på vinden idag och konstaterade att en del av råsponten såg lite fuktig ut. Min enkla fuktmätare visade på mellan 20-25% fuktighet vilket väl är i mesta laget. Frågan är hur länge man vågar vänta med byte av underlagspappen. Takbyte ingår inte riktigt i planeringen då vi har lite större planer för taket med ombyggnad, takkupa mm. men först kanske 2010 så frågan är om man vågar vänta så länge.
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 863 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 863 inlägg
Byggt -29 och tillbygt -65. Har för mig att taket las om 1985 men pappen är väldigt torr och spröd så jag undrar om den verkligen byttes då. Kanske den har legat sedan 1965. Lagade nederdelen på ena sida i sommar http://www.byggahus.se/forum/tak-vind/98725-laga-taket-synpunkter.html
Då det är enstaka brädor som är fuktiga så tror jag inte att det beror på ventilationen. Vi installerade frånluftsfläkt för drygt ett år sedan och den tidigare rimfrosten på vinden såg jag inga spår av igår däremot hittade jag en rostig spik som det hängde vattendroppar under så man kan ju misttänka att det läcker lite där åtminstone
Då det är enstaka brädor som är fuktiga så tror jag inte att det beror på ventilationen. Vi installerade frånluftsfläkt för drygt ett år sedan och den tidigare rimfrosten på vinden såg jag inga spår av igår däremot hittade jag en rostig spik som det hängde vattendroppar under så man kan ju misttänka att det läcker lite där åtminstone
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
hur länge klarar det sig utan el?
Vatten & Avlopp -
Hur länge klarar sig de olika delarna utan färdigställning?
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur länge klarar ytterpanel ligga utan att slå sig?
Lösvirke & Timmerhus -
Hur länge klarar sig vindpapp utan panel?
Fasad -
Hur länge klarar sig vattenslang på marken (med rinnande vatten)?
Vatten & Avlopp