Hur mycket panik är det att få på plåttaket på papptaket?
Förstörs det fort eller tar igenom regn? Går det bra att lägga
plåttaket ca 2-3 veckor efter att pappen är ditspikad?
 
Har hört om folk som inte lagt på teglet förrän året efter utan att pappen tagit ngn nämnvärd skada.
 
Om underpappen är riktigt gjord, dvs den är helt tät, så kan det ligga till nästa säsong om det behövs. Ett par veckor är inga problem.
 
Som jag har förstått det så är underlagspapp helt ok, problement med den är att denb inte i längden står emot yttre åverkan som väder och vind, men även kottar och sånt...

Vi har haft underlagspappen på i ca 1 månad nu, fick två små läckor när det vräkte som värst i Juli, men det var ju bättre att hitta dom då, än när innertak och yttertak var på :)

Möjligen är jag lite orolig för hur snö funkar på vår underlagspapp, då den endast (enligt tillverkarens rek) är spikad i nederkanten av varje våd - dvs det finns en liten risk att om snö tränger upp och smälter så går vatten igenom.

Vi tänker försöka hinna få på shingel/ytterpap innan hösten övergår till vinter dock.

/K
 
Jag hade bara underlagspappen över vintern och det var inga problem. Det enda är väl att det är lika bra att få på taket så snabbt som möjligt, annars blir det ett sånt där tråkigt jobb som man bara skjuter upp.
 
Tänk på att underlagspappen kan ta stryk av bl a sol, det verkar inte vara någon risk denna sommaren men jag såg hur det läkte genom ett tak som hade pappats förra våren och sen inte fick tegel på sig förrän december månad.

Ett par veckor är dock inga som helst problem.

/Kent
 
Vårat tak stod med papp och tegelläkt hela förra vintern och det blev ingen läcka. Så några veckor är inga problem om det är riktigt gjort.

Häls Niclas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.