Hur länge under bygget har man byggkreditiv och när kan man övergå till vanligt lån?

Vi bygger i Stockholm och har 2,4 miljoner i kontantinsatts till ett nybygge på 3,7 miljoner.

Är det olika för olika banker när man kan ändra till lån.

Man har byggkreditivet från start tills det att huset står klart, banken har värderat och sedan lägger om till botten- resp. (ev.) topplån.

Vad är färdigt? Alla som inreder sina övervåningar själva, har de byggkreditiv i flera år då?

Till oss sa banken att då huset är beboligt är det klart. Eller då det går att värdera. Vi är inte klara med trappan och loftet än men banken tyckte att det nog skulle gå att värdera ändå. Det känns dock som att man borde få en bättre värdering om man väntar tills allt är klart.

Det enda banken bryr sig om är att de ska få tillbaka sina pengar om man en dag inte klarar av att betala lånet längre.

Jag vet inte om det finns nån övre gräns på hur länge man får ha kreditivet, men bygglovet gäller ju i fem år, så man borde ju få ha det så länge i alla fall tycker jag.

Vi hade bott i vårt hus i nästan 6 månader när vi gjorde om vårt byggkreditiv till lån. Detta berodde mest i att vi har problem med vårt tak som husleverantören lovat att fixa till men detta har fortfarande inte justerats. Till slut tröttnade både vi och banken på att vänta så de satte in de pengar vi hade över från kreditivet på ett konto till oss så att det finns pengar till husleverantören den dagen han behagar infinna sig och rätta till det han har lovat göra. Det betyder att vi i sex månaders tid betalade en ränta på 3,75% isf bolån på 2,3%. Ganska tråkigt att kasta pengar i sjön sådär och man kan väl säga att jag är inte helt nöjd med husleverantörens sätt att sköta den här affären...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.