Halloj
Jag använder min Tv väldigt mycket. Startar upp den på morgonen och kollar i princip dagligen 05:30-07:00. När jag landar i fåtöljen efter jobbet går den igång igen och är igång 17:00-21:00. På helgerna betydligt mer. Kanske är den igång 60 h/vecka. Har en tv från 2011 som alltså i runda slängar gått 52x60x14 =43 680 h.
En tv med den helt utdöda Plasmatekniken(tror jag). Tyvärr uppvisar den inga ålderstecken utöver att den såklart helt förlitar sig på Tv-hubens smartness. Bär mig emot att byta en Tv som fungerar även om jag vet att de drar rätt mycket el(som iofs blir värme).
Hur gamla är era tv-apparater?
Får man byta även om den gamla fortfarande fungerar😀?

#tv
Min första platta apparat var en 42” panasonic plasma. Den lever fortfarande och borde vara runt 20 år gammal.

Givetvis ska du slänga din gamla tv på sopstationen om du gillar bra bild. Nya apparater är otroligt mycket bättre, på allt.

• Gilla
Kanotisten
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Min första platta apparat var en 42” panasonic plasma. Den lever fortfarande och borde vara runt 20 år gammal.

Givetvis ska du slänga din gamla tv på sopstationen om du gillar bra bild. Nya apparater är otroligt mycket bättre, på allt.
Någon som nördat ner sig fullständigt gällande just plasmaskärmarna kan ta illa upp av det sista stycket.
Sitter man på en värsting Panasonic eller Pioneer plasma av någon utav de sista årsmodellerna så finns entusiaster som gladeligen betalar många tusenlappar och åker många mil för att hämta....

De bra plasmaskärmarna har samma status inom bild som "vinyl-skivspelaren" har inom ljud.

Men sitter man på en medelstor plasma-tv ur mellanklassen så går det knappt ens att skänka den till välgörenhet.

• Gilla
Prodigys
  • Laddar…
Jag vet i alla fall hur kort de kan hålla. Jag har en TV där bilden plötsligt har blivit randig efter drygt 2 år.

K Kasken skrev:
Någon som nördat ner sig fullständigt gällande just plasmaskärmarna kan ta illa upp av det sista stycket.
Sitter man på en värsting Panasonic eller Pioneer plasma av någon utav de sista årsmodellerna så finns entusiaster som gladeligen betalar många tusenlappar och åker många mil för att hämta....

De bra plasmaskärmarna har samma status inom bild som "vinyl-skivspelaren" har inom ljud.

Men sitter man på en medelstor plasma-tv ur mellanklassen så går det knappt ens att skänka den till välgörenhet.
Aaah spännande. Det här handlar om en Samsung som nog ändå var en av de dyrare 2011. Köpte den för att den skulle vara bland de snabbare på sport. Dock inte på något sätt en ”Top of the line”. Har ett relativt mörkt tv-rum så den här Tv:n får nog kämpa på ett tag till.

MathiasS MathiasS skrev:

Okej. Men det kanske blir samma problematik som när Hifi-entusiaster ertappades med att lyssna på Boppers och Jerry Williams på sina fantastiska Hifi-utrustningar. Jag som bara ser på sport och möjligen nån tafflig tv-serie klarar mig länge med en äldre plasma tills den lämnar jordelivet på ett eller annat sätt.

K Kasken skrev:

Jo jag vet, jag var/är en sådan själv, men så var det ändå dags att uppgradera för några år sedan och den LCD Sony jag då skaffade var bättre på ALLT. Och sedan blev det en LG Oled förra året och då tog ju bildkvaliteten ytterligare ett gigantkliv uppåt. Så ja, dessa plasmor var otroligt bra på sin tid men nu är det bara att skrota.

L lob skrev:
Okej. Men det kanske blir samma problematik som när Hifi-entusiaster ertappades med att lyssna på Boppers och Jerry Williams på sina fantastiska Hifi-utrustningar. Jag som bara ser på sport och möjligen nån tafflig tv-serie klarar mig länge med en äldre plasma tills den lämnar jordelivet på ett eller annat sätt.
”Bara sport”. Det är ju rätt mycket sport som är fantastiskt att se i 4k med bra och stor bild! Go for it!

• Gilla
lob
  • Laddar…
Jag har en LG 55LW60W-ZC cinema 3D-TV från 2011 som fortfarande är som ny.

Redigerat:
MathiasS MathiasS skrev:

Jag har en sådan också. Nu är den i källaren och lever sitt bästa liv där, men den vägrar dö

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
L lob skrev:
Får man byta även om den gamla fortfarande fungerar😀?
Japp.

• Gilla
lob
  • Laddar…
Har en hyfsad Panasonic P50 från 2010.

Har inte haft TV sedan 90 talet. Nuvarande projektor köptes 2017 den innan 2007 och den kör brorsan fortfarande som tog över min gamla lägenhet.

Enbart lampan som styr där. Projektorn från 2007 är dessutom DLP så elektromekanisk panel.

Edit: LCOS panelen i nya projektorn har jag inte direkt koll på.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.