Hej
Håller på och fixar med en gammal bodlänga från förra sekelskiftet. Ca 3,5 meter till nock, ursprungligen helt oisolerad. Grunden runtom är murad/gjuten, lite oklart skick.
Taket är dåligt på sina ställen men längan är ändå i rätt gott skick, troligen bygger det på att den är så otät att fukt som kommit in lätt hittat ut igen. Golvet är ruttnande trägolv med jord under, utom i studion som isolerats av tidigare ägare. Studion kommer jag att använda som musikstudio och troligen kommer jag på sikt göra om isoleringen för att göra den bättre ur både värme- och ljudsynpunkt. Funderar även på att utvidga den, isf troligen till vänster på ritningen då jag vill bevara orginaldassen längst till höger.
Min plan är att på sikt fixa till golv och tak i hela längan, men att ta de lite i taget, om inte annat för att längan är full med grejer. Det är inte helt klart hur längan kommer användas i framtiden så jag vill försöka bygga lite smart nu så att det skulle gå att ha även lite mer inomhusartade aktiviteter där i framtiden, om det skulle bli läge. Man kommer dock aldrig få dra in VA så det kommer inte bli bostad av det.
I trädgårdsboden har jag tagit bort det ruttnade trägolvet och grävt bort jorden under. På sina ställen verkar golvreglarna ha legat direkt på berget, på andra ställen var det ca 50 cm jord innan berget tog emot. Så hur bygger jag lämpligen ett så att säga lagom ambitiöst golv? Planerar även att bygga bastu i vänstra delen av denna bod. Någon tipsade om skumglas, erfarenheter av det? Någon annan sa att det nog var läge att inte isolera golvet för att ge markfukten fri lejd. Men blir inte det väldigt kallt? I studion tror jag att det är både isolering och plastfilm under trägolvet. Är det viktigt att ha samma golvkonstruktion i hela längan eller spelar det ingen roll?
En annan sak jag funderat på är om det vore möjligt att göra hela vägen mellan studion och vedboden till ett par stora dörrar. Går det att få bra? Tätt? Dörrarna skulle väl bli väldigt tunga (och inte kunna gå upp till nock, nej) men det skulle väl gå att lösa på något fiffigt sätt, typ hjul. Har fantasier om att ibland kunna använda trädgårdsbod, vedbod och studio som ett enda stort rum.
Som ni anar är det rätt mycket fantasier och inte så mycket konkret angående framtida användning av längan, men den ligger bra så det känns värt att satsa en del på den.
Alla tips mottages tacksamt! Har jag utelämnat något viktigt så hojta så ska jag komplettera efter bästa förmåga.
Allt gott
Jonas