Har en altandörr som hänger väldigt snett, syns tydligt i överkanten av dörren:
Man kan till och med se ut genom glipan inifrån så den sluter inte ens tätt:
När jag nämnde detta för föräldrarna så var deras första kommentar att man får knacka (knäcka?) gångjärnen, antar att de menar att använda en gångjärnsriktare men med tanke på hur nära gångjärnen sitter emot väggen så vet jag inte om man får plats med ett sådant verktyg om man ens skulle vilja gå den vägen:
Söker jag info om det på nätet så verkar rekommendationerna dessutom snarare vara andra lösningar, som t.ex. att göra justeringar vid själva gångjärnen, men vad jag ser har jag inga sådana möjligheter här:
Kan även vara värt att notera att jag trodde jag skulle hitta en karmskruv i hålet under gångjärnet, vilket jag inte gjorde, var bara ett tomt hål utan någon skruv i. Bakom pluggen ovanför hittar jag däremot något som ser ut såhär:
Vilket jag antar är just en karmskruv och det som i så fall är det sista alternativet jag hittat när jag sökt runt på nätet för hur man kan justera sneda dörrar.
Vad är egentligen det rätta alternativet, är det att justera karmskruven och vad är det i så fall som är vad där? Behöver jag skaffa ett specialverktyg för att komma åt att skruva på "rätt" del? Vad är rätt del att skruva på, är det den saken i mitten jag ska ge mig på? det ser ju nästan ut som att det skulle gå att komma åt med en vanlig hylsnyckel i så fall? (bilden gör ett lite dåligt jobb med att illustrera djupet, hålet är djupare än vad det ser ut som och "mittdelen" mer långsmal).
Jag har ärligt talat lite svårt att se hur det ser ut runt själva karmen men är det normalt så att den sitter "löst" förutom i själva karmskruvarna, är det inte annat runt omkring som riskerar att röra på sig om man börjar skruva i och flytta på karmen, även om det bara handlar om någon del av en millimeter?
Är det något mer man behöver tänka på innan man ger sig på att skruva, om man väljer den vägen?

Man kan till och med se ut genom glipan inifrån så den sluter inte ens tätt:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
När jag nämnde detta för föräldrarna så var deras första kommentar att man får knacka (knäcka?) gångjärnen, antar att de menar att använda en gångjärnsriktare men med tanke på hur nära gångjärnen sitter emot väggen så vet jag inte om man får plats med ett sådant verktyg om man ens skulle vilja gå den vägen:

Logga in
Skapa konto
Söker jag info om det på nätet så verkar rekommendationerna dessutom snarare vara andra lösningar, som t.ex. att göra justeringar vid själva gångjärnen, men vad jag ser har jag inga sådana möjligheter här:

Logga in
Skapa konto
Kan även vara värt att notera att jag trodde jag skulle hitta en karmskruv i hålet under gångjärnet, vilket jag inte gjorde, var bara ett tomt hål utan någon skruv i. Bakom pluggen ovanför hittar jag däremot något som ser ut såhär:

Logga in
Skapa konto
Vilket jag antar är just en karmskruv och det som i så fall är det sista alternativet jag hittat när jag sökt runt på nätet för hur man kan justera sneda dörrar.
Vad är egentligen det rätta alternativet, är det att justera karmskruven och vad är det i så fall som är vad där? Behöver jag skaffa ett specialverktyg för att komma åt att skruva på "rätt" del? Vad är rätt del att skruva på, är det den saken i mitten jag ska ge mig på? det ser ju nästan ut som att det skulle gå att komma åt med en vanlig hylsnyckel i så fall? (bilden gör ett lite dåligt jobb med att illustrera djupet, hålet är djupare än vad det ser ut som och "mittdelen" mer långsmal).
Jag har ärligt talat lite svårt att se hur det ser ut runt själva karmen men är det normalt så att den sitter "löst" förutom i själva karmskruvarna, är det inte annat runt omkring som riskerar att röra på sig om man börjar skruva i och flytta på karmen, även om det bara handlar om någon del av en millimeter?
Är det något mer man behöver tänka på innan man ger sig på att skruva, om man väljer den vägen?
Produkter som diskuteras: "karmskruv"

Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
En sak du kan kolla är att ta bort pluggen överst på gångjärnet och se om du har en insex-hylsa där.
I så fall kan du ha viss justermån där.
I så fall kan du ha viss justermån där.
Ok, tack!Demmpa skrev:
Då blir det at låna föräldrarnas gångjärnsriktare imorgon och se om den går att använda, är som sagt lite orolig att gångjärnen sitter väldigt nära väggen så att det inte finns mycket utrymme att arbeta på men hoppas på det bästa.
Du menar bara höja dörren, utan att "räta upp" den? Eller har jag missförstått något om hur det fungerar?Dowser4711 skrev:
Det kan ju i så fall ändå vara en lösning att titta närmare på för att åtminstone få tätt, speciellt om det skulle visa sig att jag inte kommer åt att använda gångjärnsriktaren.
Skruva upp den ena och ned den andra så får du en liten rotation på dörren.M MrQuint skrev:
Skruvar du upp båda höjer du dörren.
Nej, det ska inte vara något glapp, skruvarna ska vara "åtskruvade" så att de ligger mot gångjärnstappen.Dowser4711 skrev:
Dörrbladet ska hänga på kortänden på alla gångjärnstapparna.
Det ska vara samma lodräta belastning på alla gångjärntappar.
Ja, det ska den.
Och bästa alternativet är att knäcka dem korrekt och justera karmen.
*Men* det går att justera dörren en bit i rotationsled på det viset.
Inget jag skulle göra på en ytterdörr som används dagligen, men om det är det som krävs för att få en altandörr som används sporadiskt fungerar det.
Och bästa alternativet är att knäcka dem korrekt och justera karmen.
*Men* det går att justera dörren en bit i rotationsled på det viset.
Inget jag skulle göra på en ytterdörr som används dagligen, men om det är det som krävs för att få en altandörr som används sporadiskt fungerar det.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden