Hej
Ska börja dra in led-downlights i köket. Dum fråga kanske, men förstår inte riktigt hur man kopplar in dimmer till detta. Kommer bli typ 6st downlights som drivs av en Jolly-trafo. Trafon hade jag tänkt placera nära taket i ett litet utrymme som blivit över.

Nu till frågan, hur kopplar jag dimmer till detta (och har nån nåt exempel på dimmer som funkar).
Så som jag tolkar det så behöver jag dra lågvoltstrådar från trafon till dimmern? Ska jag alltså dra ett tomrör från mitt trafo-utrymme in i väggen till dimmer-dosan? Finns det några begränsningar på längd? Någon speciell tråd?

tacksam för svar
 
Ingen som har lite led-dimnings-erfarenheter?

Vill helst ha vridbar dimmer (dvs 1-10v potentiometer antar jag). Behöver den den ha 230V?
 
Kör bara en återfjädrande tryckknapp på push ingången. Bara bökigt att köra med 0-10v
 
Henke-el skrev:
Kör bara en återfjädrande tryckknapp på push ingången. Bara bökigt att köra med 0-10v
Kan du bara kort beskriva hur dragningen går till/från denna?
 
Jolly har inbyggd dimmer. Det enda du behöver är en potentiometer typ denna
https://www.elbutik.se/product.html?product_id=214551&category_id=130
om du inte vill ha återfjädrande tryckknapp som blir betydligt billigare.

Inkopplingen framgår tydligt av bruksanvisningen. Tänk bara på att hålla isär primärsida och sekundär/1-10V. Kabeln till potentiometern bör alltså gå i ett separat rör mellan trafo och pot. Med tryckknappsstyrning blir det återigen betydligt enklare att installera. Men vriddimmer är ju funktionellt bättre tycker jag...
 
Bo.Siltberg skrev:
Inkopplingen framgår tydligt av bruksanvisningen. Tänk bara på att hålla isär primärsida och sekundär/1-10V. Kabeln till potentiometern bör alltså gå i ett separat rör mellan trafo och pot. Med tryckknappsstyrning blir det återigen betydligt enklare att installera. Men vriddimmer är ju funktionellt bättre tycker jag...
Tack, har tyvärr inte inhandlat varken trafo eller leds än utan håller på att regla upp innerväggarna och vill bara säkerställa att jag inte missar nån rördragning. Håller med om att vriddimmer är bättre funktionell även om priset är hutlöst. Men ett tomrör från potentiometer till trafos med andra ord. Så här hade jag tänkt, med trafon placerad ovanför skafferi där jag har ett vanligt eluttag. Men behöver potentiometern strömförsörjas?

ledinstallation.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Ser bra ut. Nej, potten behöver ingen ström, bara två trådar.
 
  • Gilla
bjolo360
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
Jolly har inbyggd dimmer. Det enda du behöver är en potentiometer typ denna
[länk]
om du inte vill ha återfjädrande tryckknapp som blir betydligt billigare.

Inkopplingen framgår tydligt av bruksanvisningen. Tänk bara på att hålla isär primärsida och sekundär/1-10V. Kabeln till potentiometern bör alltså gå i ett separat rör mellan trafo och pot. Med tryckknappsstyrning blir det återigen betydligt enklare att installera. Men vriddimmer är ju funktionellt bättre tycker jag...
Lånar lite utrymme här och passar på och fråga om push-funktionen med tryckknapp behöver några extra ledningar? Har ju en nolla och fas där det sitter en vanlig strömbrytare (som ska bytas till fjädrande). Hade varit smidigt och bara byta ut denna utan att behöva göra något extra därifrån.
På kopplingsschemat ser där ut att behövas en extra kabel...

Tack på förhand!

jollypro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jo, du ser rätt. Det krävs 3 ledare till jollyn, fas, nolla och styrtråd.
Så du behöver dra en ledare till från strömbrytaren eller någon annan kopplingspunkt till jollyn.
 
Bo.Siltberg skrev:
Jo, du ser rätt. Det krävs 3 ledare till jollyn, fas, nolla och styrtråd.
Så du behöver dra en ledare till från strömbrytaren eller någon annan kopplingspunkt till jollyn.
Ah va surt, försvårar det väldigt då jag hade tänkt bygga en ljuslåda längst ena väggen och kopplat in via en enkel lampkontakt (dvs ingen fast elinstallation?) för att undvika pilla med nuvarande el som är dragen :confused:


2013-07-24 23_19_16-Untitled-2 @ 100% (Layer 1, RGB_8) _.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det blir svårt att inte göra ingrepp in den fasta installationen är jag rädd för, om du vill ha det dimbart vill säga. Det är dock ingen besvärlig eller kostsam manöver.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.