194 läst · 13 svar
194 läst
13 svar
Hur kopplar jag vidare från denna kulventil? Comisa till Vatette
Hej!
Jag ska göra färdigt en liten toa+handfat som tidigare ägare inte slutfört. Jag har följande kulventil monterad på inkommande vatten (Comisa 12mm):
Jag skulle behöva sätta dels ett rör (varmvatten upp till handfatet) och en t-koppling (kallvatten till handfat+toa) på dessa. Vad ska jag använda för koppling till resp? Det är inte en klämringskoppling som sitter i den öppna änden på ventilen misstänker jag?
Jag vill fortsätta med Vatette och det går ändå inte hitta Comisa verkar det som..
Tack
Jag ska göra färdigt en liten toa+handfat som tidigare ägare inte slutfört. Jag har följande kulventil monterad på inkommande vatten (Comisa 12mm):
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Jag skulle behöva sätta dels ett rör (varmvatten upp till handfatet) och en t-koppling (kallvatten till handfat+toa) på dessa. Vad ska jag använda för koppling till resp? Det är inte en klämringskoppling som sitter i den öppna änden på ventilen misstänker jag?
Jag vill fortsätta med Vatette och det går ändå inte hitta Comisa verkar det som..
Tack
Bästa svaret
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 138 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 138 inlägg
Är det inte bara en Comisa minikulventil med 12 mm klämringskoppling på varje sida? Denna:
Comisa 322 VS0322005ACC:
https://www.comisa.it/en/prodotti/322-mini-ball-valve-cu-x-cu-chrome-plated-metal-handle/
I så fall så fortsätter du med en stump 12 mm kopparrör med en stödhylsa i och sen på med en annan klämringskoppling av ett vanligare fabrikat. Om du inte vill importera delar från Italien...
Eller sågar av röret under minikulventilen och drar på en ny med 12 mm klämringskoppling. Kanske forumstandarden Vatette?
Comisa 322 VS0322005ACC:
https://www.comisa.it/en/prodotti/322-mini-ball-valve-cu-x-cu-chrome-plated-metal-handle/
I så fall så fortsätter du med en stump 12 mm kopparrör med en stödhylsa i och sen på med en annan klämringskoppling av ett vanligare fabrikat. Om du inte vill importera delar från Italien...
Eller sågar av röret under minikulventilen och drar på en ny med 12 mm klämringskoppling. Kanske forumstandarden Vatette?
Om det är klämring som du tror så kan jag sätta rör ja! Men är det? Jag har ingen ring till den, det bör väl vara samma fabrikat med eller... Kan man inte gå direkt från den till en annan koppling utan att klämma då?Claes Sörmland skrev:Är det inte bara en Comisa minikulventil med 12 mm klämringskoppling på varje sida? Denna:
Comisa 322 VS0322005ACC:
[länk]
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 138 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 138 inlägg
Stäng av vattnet och gänga av och kolla om det är en klämringskoppling. Gör det inte på söndagen när alla röraffärer är stängda.
Du har rätt i att man inte ska blanda delar från olika fabrikat, det kan fungera men det kan också gå väldigt fel. Så nog behöver du en 12 mm klämring från Comisa för att få ihop detta med befintlig minikulventil. Om ingen på forumet råkar veta att de använder klämringar som är identiska med annat fabrikat som kanske är mer lättillgängligt i Sverige?
Här är klämringen, 12 mm RB0182000120 :
https://www.comisa.it/en/prodotti/182-olive-2/
Därmed är det inget bra idé att skruva andra fabrikat av rördelar på denna Comisakulventil. Kanske är det renaste att såga av kopparröret under minikulventilen och börja om från början med Vatette?
Du har rätt i att man inte ska blanda delar från olika fabrikat, det kan fungera men det kan också gå väldigt fel. Så nog behöver du en 12 mm klämring från Comisa för att få ihop detta med befintlig minikulventil. Om ingen på forumet råkar veta att de använder klämringar som är identiska med annat fabrikat som kanske är mer lättillgängligt i Sverige?
https://www.comisa.it/en/prodotti/182-olive-2/
Därmed är det inget bra idé att skruva andra fabrikat av rördelar på denna Comisakulventil. Kanske är det renaste att såga av kopparröret under minikulventilen och börja om från början med Vatette?
Hmm jag förstår men jag har inte jättemycket rör att leka med undertill. Såhär ser den öppna änden ut.Claes Sörmland skrev:Stäng av vattnet och gänga av och kolla om det är en klämringskoppling. Gör det inte på söndagen när alla röraffärer är stängda.
[länk]
Logga in
Skapa konto
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 138 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 138 inlägg
Bildgoogle med Comisas bild på sin klämring ger att för ögat så ser Ahlsells Klämring A 165, a-collection identiska ut. Jag gissar att de passar även om det är fel fabrikat. Men jag är ingen rörmokare.
Men då är det nog värt mig att höra med nån mokare om det går att sätta en annan ring på den, annars får de nog ta av röret och byta åt mig så jag inte tar av för mkt.. tack för insikter!Claes Sörmland skrev:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 138 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 138 inlägg
Så irriterande, här finns den för 20 kr på en webshop i Frankrike...
https://www.cazabox.com/bague-bicone-laiton-o-12-mm-ravani
Bara att slänga den på lådan...
https://www.cazabox.com/bague-bicone-laiton-o-12-mm-ravani
Bara att slänga den på lådan...
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 138 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 138 inlägg
Det är ju s a s fel men passar dubbelmuttern så passar den.J jrunsten skrev:
Du får ju överväga vad riskerna är. Om vattnet skulle börja droppa, kan det blir skador eller är detta i ett badrum med ett fullgott tätskikt och gott fall mot golvbrunnen? Är det tätt där röret kommer ur vägg eller golv? I så fall är ju risken rätt obefintlig.
Ja nej det var nog mest ett skämt (eller?) Mest rätt är ju att ta av röret och byta helt.Claes Sörmland skrev:Det är ju s a s fel men passar dubbelmuttern så passar den.
Du får ju överväga vad riskerna är. Om vattnet skulle börja droppa, kan det blir skador eller är detta i ett badrum med ett fullgott tätskikt och gott fall mot golvbrunnen? Är det tätt där röret kommer ur vägg eller golv? I så fall är ju risken rätt obefintlig.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 138 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 138 inlägg
Man får själv avgöra hur mycket hemmalösningar man vill ha. Och rörmokarskrået är inte alltid änglar på den fronten ska sägas även om kunskapen att man ska följa tillverkares instruktion verkar sprida sig.J jrunsten skrev:
Följ monteringsanvisningarna för de komponenter som används. Finns det någon som tillåter att blanda olika fabrikat på delar i samma klämringskoppling? Skulle inte tro det men jag har inte läst anvisningarna från alla tillverkare 😆
Liknande trådar
-
Nybörjarfråga EL, koppla vidare el från strömbrytare
El -
Hur kopplar jag el från lampknapp
El -
Hur kopplar man en franke alliance fläkt vila mär man saknar fjärde tråden som kommer från takfläkten?Med vänlig hälsning, Edin
Kök -
Vidarekoppling från nätverksuttag
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
Byta från dimmer till enpolig brytare, koppla vidare fas hur?
El