Bild på baksidan av en induktionshäll med elanslutningar och schema.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej

elektrikern har varit här och förberett för hällen en stick kontakt ich nu måste jag byta kontakten på hällen som har ingen kabel .

Hur kopplar jag respektive färg till varje kontakt

tommib
Kunde inte elektrikern kopplat kabeln åt dig också?

Har du en fullkopplad perilexkontakt på väggen? I så fall är det enkelt. Du köper ett färdigt perilexsladdställ, sen kopplar du enligt schemat 400 V 2L-1N (lika idiotiskt som vanligt från spistillverkarna). Färger borde vara brun för L1, svart för L2, blå för nolla (N) och gröngul för skyddsjord (PE) men för säkerhets skull bör du mäta vilken som är vilken. Den sista ledaren i sladdstället, som sannolikt är grå, isolerar du och lägger åt sidan.

Jo men sen gick han på semester och vi är färdiga .

Ska vara ärlig . Mäta och sånt kan jag inte . Jag vet bara att det funkar med den gamla spisen som han byte kabel på . Den du nämnde för vi skulle använda den för tillfället

tommib
Om du inte kan utföra ens en enkel kontinuitetsmätning skulle jag säga att det är tveksamt att du ska koppla in hällen själv. Troligen är sladdstället rätt kopplat med de färger jag sa men det är också viktigt att anslutningarna blir bra i hällen och att tredje fasledaren isoleras ordentligt. Man måste intressera sig lite för detta om man ska koppla själv. En häll drar mycket ström vilket kan bli väldigt dåligt vid en dålig anslutning.

Har heller ej verktyg . Hjälper det med en bild ?

tommib
Inte för ledarna i kabeln nej. För inkopplingen hjälper det, då går det att säga om det är vettigt gjort i stort.

Du kan ju chansa, det värsta som händer är att du dör ;)

Allvarligt talat dock så ska det mycket till för att det ska vara så gravt felkopplat i ett färdigt sladdställ så där hade jag nog vågat mig på att koppla även utan en mätning.

Okej , vill ej dö. Jag stänger ändå av hela husets ström .

Behöver du bilder på inkopplingen i hällen och uttaget ?

Så som det är nu så tror jag allt är kopplat i vår kombi ung och häll men de kanske ej behöv till hällen ?

tommib
Varför ska du stänga av husets ström? Du hade väl ett uttag på väggen där perilexkontakten passar? Om du inte har det skulle jag råda dig från att avstå inkopplingen.

Jag förstår inte vad du menar med att allt är kopplat i er kombiugn och häll (menar du en traditionell spis)?

Om du tar bild på hur det är kopplat nu i spisen (givet att den fungerar) så går det att säga vilken ledare som ska vart i den nya hällen. Det värsta då som kan hända är att hällen och en inbyggnadsugn som ni säkert har någon annan stans i köket hamnar på samma fas och att ni bränner huvudsäkringen när båda används samtidigt.

Om du är minsta osäker på om du kan göra en bra inkoppling skulle jag råda dig från att avstå. Jag skulle också råda dig till att avstå kopplingar nu på kvällen. Gör det imorgon efter att middagen är lagad...

Hej

Sant , det är bara jag som svara på att jag ville inte dö haha .

Bild på kontakten i den traditonella spisen kommer strax

Glömde skriva att det blir ingen inkoppling idag. Utan fredag då vi är ej hemma imorgon

• Väggmonterad kontakt för spis med en oansluten elkabel, infälld i vit vägg.
    Skapa konto
inbyggnadsugn
Kyl och frys
Häll

Alla har egna faser som jag ej minns fel
16 för inbyggnadsugn
Kyl frys 10
Hällen kommer jag ej ihåg

tommib
Alla har egna grupper. Du har tre faser in i huset. Det är olika saker.

Den där gråa kabeln, vart tar den vägen? Det ser inte ut som en installationskabel...

Kopplingsdosa som han förlängde ifrån

Så är den kopplad i spisen

• Elektrisk anslutning i baksidan av en spis med synliga kablar och terminalblock.
    Skapa konto
  • Etikett på en spis som visar kopplingsschemat för elektriska anslutningar.
    Skapa konto
tommib
Som sagt tidigare, brun till L1 och svart till L2 på nya. Grå isolerar du med en ubåt eller wago.

Det ser lite tveksamt ut med den installationen av perilexuttaget, det borde varit en klamrad installationskabel.

• Gilla
elmont
  • Laddar…
Hej

Tack för hjälpen. Återkommer på fredag . Den är klamrad . Såg det själv . Bara färgen är grå istället för vit .
Finns det wago för endast en kabel ? Ubåt är enklare ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.