Jag ska dra ström till en hängande armatur utomhus. För enkelhetens skull tänkte jag ta strömmen från ett befintligt eluttag på ytterväggen, och därifrån till en utanpåliggande strömbrytare 1-pol/trapp innan jag går vidare till det det jordade uttaget som jag skoppla in armaturen i. Men jag är osäker på hur jag kopplar. Kan någon med hjälp av mina bilder som visar eluttaget och strömbrytaren förklara hur jag gör. Och i den botten som strömrytaren skruvas fast finns en anslutning för jord. Vilken jordkabel är det som ska anslutas där?

Öppet eluttag på vägg med synliga anslutningar, blå och brun ledning, samt grön-gul jordkabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen elströmbrytare med synligt kopplingsschema för 1-pol/trappfunktion och jordanslutningpunkt.
Skapa konto
Botten av en öppnad plastdosa för utanpåliggande elinstallation med synlig jordanslutningsskruv och ledningsingångar.
Skapa konto

• En hand som håller ett öppet eluttag med synliga anslutningar och färgkodade kablar: blå, brun, och gul/grön.
    Skapa konto
Ditt uttag måste ha ett ledigt kabelutlopp eller är det locket vi ser på bild 1.
Sedan måste man reda ut om blå är nolla och svart fas.
Nolla och skyddsjord kopplas vidare till nästa uttag.
Fasen kopplas via strömbrytaren på L1, vidare från en av X1 till nästa uttag.

Du vet väl att ström är farligt.

Protte

• Gilla
N199490 och 1 till
  • Laddar…
tommib
Välkommen till forumet!

Protte har givit dig en bra beskrivning på hur det kopplas principiellt. Rita gärna upp hur du tänker att du ska koppla. Det är bättre att du förstår själv hur du kopplar och varför om du ska göra sådana här saker istället för att bara blint följa instruktioner av slumpmässiga personer på nätet. Förutom själva inkopplingen är det också viktigt att utförandet blir bra så att alla skalningar är korrekt gjorda, att kabeln är ordentligt monterad/dragavlastad, att brytare och uttag hamnar på vettiga platser osv. Är du trygg i att du kan göra detta på ett bra sätt?

Det du vill göra kräver auktorisation och är olagligt för dig, så att det är sagt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.