Möjligtvis en dum fråga, men hur gör jag? Från badrumstaket hänger det tre kablar: en brun, en blå och en gul/grön. På bilden ser ni plafonden som ska sitta i taket.
Hur kopplar jag in? Ska en kabel (jorden antar jag?) skruvas fast på skruven i mitten?
Hur kopplar jag in? Ska en kabel (jorden antar jag?) skruvas fast på skruven i mitten?
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Det är mkt märkligt att den har symbol för dubbel isolering och därtill anslutning för skyddsjord. Det finns dubbelisolerade armaturer som erfordrar funktionsjord. Jag tror inte detta är en sån historia, möjligtvis skyddsjordas någon del av armaturen som vid normal drift inte är åtkomlig vid ett fel. Jag behöver veta mer för att svara. Kanske är det en kombination av två produkter?
Det är den här vi har köpt:J Johan456 skrev:Det är mkt märkligt att den har symbol för dubbel isolering och därtill anslutning för skyddsjord. Det finns dubbelisolerade armaturer som erfordrar funktionsjord. Jag tror inte detta är en sån historia, möjligtvis skyddsjordas någon del av armaturen som vid normal drift inte är åtkomlig vid ett fel. Jag behöver veta mer för att svara. Kanske är det en kombination av två produkter?
https://www.jula.se/catalog/el-och-...fb4kMv38pP68p_kQzpye1dDbx_130U0gaAvGeEALw_wcB
Ställ frågan till Julas kundtjänst, varför märker deras leverantör en produkt med dubbelisoleringsmärket och sedan har produkten en jordanslutning samt att instruktionsbladet visar hur jordledaren ansluts.
Dåligt av Jula.
Dåligt av Jula.
Jag får göra det. Men det är alltså direkt fel att jorda något som är dubbelisolerad?E etompau skrev:
Sen fattar jag inte riktigt vad dubbelisolering innebär, för den är inte direkt tät...?
Formellt och på utrustning som har korrekta data, tillverkat rätt, manualer rätt osv är det så. Nu verkar denna i kanske vanlig stil från Jula, Biltema mfl inte ha anpassad anvisning eller ev felvald märkning. Så det är nog bra om du frågar Jula men kanske samtidigt bortkastat, de reagerar knappast vad det verkar historiskt.H Harkins skrev:
Tyvärr krävs det lite allmän elkunskap för att använda din plafond man kan tänka sig att både jorda eller inte jorda den. I stort är den en kopia på många liknande som normalt har jordats och den är bra lämpad för det om man har jord tillgänglig och kommer in för anslutning med FK. Om man ordnar extra isolering för ledarna man för in kan man med fördel låta bli jordning bara lämna någon cm enkelisolerat in vid lamphållaren.
Såklart är det inte rimligt att det är så här utan det skulle vara ordnat med anslutningspunkt/plint där man kan ansluta utan att riskera skyddet de markerar genom sin märkning. Alternativt skulle de valt att hålla den som en klass I och föreskriva jordning nu när skruven finns från kopieringen av den typen.
Dubbel isolering är en metod för att uppfylla enfelsprincipen. Ett fel får inte innebära fara för person eller egendom. Armaturens ledare är försedda med isolering, sk. Basskydd. Armaturen är vidare utförd i ett elektriskt icke ledande material (glas, plast, porslin) alternativt är ledarna förlagda inom ett icke elektriskt ledande material (sk.felskydd). Det krävs två fel, skada på bas- och felskydd för att någon del ska bli spänningsförande. Man kan även tillämpa ”skydd genom automatisk frånkoppling av matning” då jordar man höljet vilket löser ut säkringen vid fel på basskydd. Andra metoder som t.ex. SELV finns också.H Harkins skrev: