Håller på att byta ut en del strömbrytare i samband med måleri. Hur vet jag vilka trådar som är vad när det inte finns någon märkning på den gamla brytaren?

Har bifogat lite bilder för att se om någon kunnigare kan göra mig klokare. Den sista bilden är på den nya brytaren.

Tack på förhand,
Jan

• En gammal strömbrytare med flera omärkta kablar i vägguttaget, visar trådanslutningar före byte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en hand som håller en ny strömbrytare med flera inkopplade elkablar, vissa bruna och en vit, mot en vägg.
    Skapa konto
  • Närbild på en elektrisk installation där en hand håller en äldre strömbrytare med flera olika färgade kablar anslutna.
    Skapa konto
  • Ny strömbrytare med grönt hölje, visar symboler och anslutningar. Modellen är tydligt märkt med text och pilar för installationsvägledning.
    Skapa konto
Titta på framsidan på den gamla brytaren om där inte finns någon märkning i plasten.

Det finns det tyvärr inte

• Närbild av elektrisk strömbrytare monterad i väggen, med synliga skruvar och detaljer.
    Skapa konto
Då återstår det väl bara att mäta sig fram på något sätt. Har du inget mätverktyg så kan man ju pyssla lite med batterier, lampor osv. Oavsett, mitt råd (som ofta förr) är att använda pengarna du sparade på att skippa elektrikern till att köpa ett mätinstrument. Antingen en spänningsprovare eller en multimeter av bra kvalitet. Så kan du nu och i framtiden mäta före du kopplar så är mer säker på vad du gör!

• Gilla
Kardan79 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.