Hej,
Ska sätta upp en spegel jag köpte begagnad i badrummet, den har som bilden visar 4 st sladdar jämfört med där elen kommer ut från väggen som har 3 sladdar. Den svarta svanen är den svarta sladden. Hur kopplar jag ihop dessa och vad gör jag med den svarta sladden.
Det hör till att spegeln ska kunna sättas på av lite rörelse (sa hon som sålde den). Är det den svarta sladden som styr det?
Stort tack på förhand för tips eller insikter!
Ska sätta upp en spegel jag köpte begagnad i badrummet, den har som bilden visar 4 st sladdar jämfört med där elen kommer ut från väggen som har 3 sladdar. Den svarta svanen är den svarta sladden. Hur kopplar jag ihop dessa och vad gör jag med den svarta sladden.
Det hör till att spegeln ska kunna sättas på av lite rörelse (sa hon som sålde den). Är det den svarta sladden som styr det?
Stort tack på förhand för tips eller insikter!
Bästa svaret
Välkommen till forumet.
Om spegeln har någon inbyggd rörelsedetektor så gissar jag att den bör konstantmatas för att fungera och vidare gissar jag att den även har ingång för tändtråd för att även reagera om strömbrytaren i rummet manövreras. Därav fyra ledare.
Vilken av ledarna som matar respektive funktion är dock inget jag vill gissa och sedan förmedla i ett forum. Det borde finnas någon form av instruktion hur inkopplingen av spegeln skall ske.
Jag vill heller inte gissa vilka funktioner de tre ledarna som kommer ur väggen har, det bör mätas fram.
Om spegeln har någon inbyggd rörelsedetektor så gissar jag att den bör konstantmatas för att fungera och vidare gissar jag att den även har ingång för tändtråd för att även reagera om strömbrytaren i rummet manövreras. Därav fyra ledare.
Vilken av ledarna som matar respektive funktion är dock inget jag vill gissa och sedan förmedla i ett forum. Det borde finnas någon form av instruktion hur inkopplingen av spegeln skall ske.
Jag vill heller inte gissa vilka funktioner de tre ledarna som kommer ur väggen har, det bör mätas fram.
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 020 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 020 inlägg
Kablarna ser ut som avklippta FK.
Jag tror att du borde öppna svarta lådan och byta ut dom.
Och behöver du, som det sägs ovan, en konstant matning så tycker jag att du tillkallar elektriker som kan dra just en matning till och byta de där korta kablarna.
Jag tror att du borde öppna svarta lådan och byta ut dom.
Och behöver du, som det sägs ovan, en konstant matning så tycker jag att du tillkallar elektriker som kan dra just en matning till och byta de där korta kablarna.
Tack för svar!G Gabbe1 skrev:
Om det nu nu inte går att kan dra fjärde kabeln, vi har precis lagt microcement som vi inte är supersugna på att bryta upp...
Går det kanske att koppla in bara 3 av 4 sladdar och då kanske inte ha en fungerade rörelsesensor? Kan absolut 0 om el så uppskattar er hjälp!
Steg 1: Detta är fast inkoppling. Dvs du måste vara behörig.
Men annars så sliter du i den svarta och testar. Se till att strömmen är av innan du kopplar ihop det. Ska det vara i våtrum måste du ha rätt IP klassning på kopplingsdosan.
Men annars så sliter du i den svarta och testar. Se till att strömmen är av innan du kopplar ihop det. Ska det vara i våtrum måste du ha rätt IP klassning på kopplingsdosan.
Det är troligt att en erfaren person kan dra fram ytterligare en ledare i befintligt rör om det behövs.B Byggbuff skrev:
Det är även troligt att ni kan få en fullgod funktion med de kablar som redan finns framdragna.
Men, om du kan absolut 0 om el så rekommenderar jag starkt att du tar hjälp för att ansluta detta. Då kommer du även få hjälp med att resonera kring spegelns funktioner, om en extra ledare behövs och vad som krävs för att uppnå önskad säkerhet på installationen.
Redigerat:
Och man får inte ha "nakna" trådar utanför rör och spegel dom ska vara dubbelisolerade. Rådet är att använda befintliga trådar och dra in en kabel som är uppskalad den bit den går inne i röret. Använd en 4 ledare så kan man koppla dom funktioner som spegel är konstruerad för.
Ps
Det kräver auktorisation så ta hjälp av en installatör.
Ps
Det kräver auktorisation så ta hjälp av en installatör.
Moderator
· Stockholm
· 52 404 inlägg
Med det vi ser på bilden har jag lite svårt att se hur man skulle kunna få till en säkerhetsmässigt OK inkoppling.
Du har ett rör i väggen, att låta en elektriker dra fram en extra tråd genom röret bör inte vara något problem för den nya väggen. Det skall inte påverka.
Men de här lösa FK trådarna får inte gå oskyddade. Inte ens bakom spegeln.
Du har ett rör i väggen, att låta en elektriker dra fram en extra tråd genom röret bör inte vara något problem för den nya väggen. Det skall inte påverka.
Men de här lösa FK trådarna får inte gå oskyddade. Inte ens bakom spegeln.
Det krävs alltid "IP-klassning" på en kopplingsdosa. Det är dock långt från säkert att det finns några strängare krav än vanligt bara för att det är ett våtrum, det beror helt på placeringen. I det här fallet ser jag heller inte att det nödvändigtvis behövs någon extra kopplingsdosa.Lars Höstner skrev:
Angående ditt råd att "slita i den svarta och testa" så får det stå för dig. Det är inget jag skriver under på.
Har en liknande spegel där vi enbart tänder/släcker med sensor som sitter undertill, du sveper med handen.
Ansluten med enbart tändtråd från väggbrytare som alltid är "till". Så med dina trådar i väggen enligt bild kan du koppla den funktionen om du vet vilken av brun eller svart i spegeln som ska användas. Kan finnas ett schema inne i spegeln om man skruvar bort delen/baksidan för du måste ändå byta de avklippta trådarna.
Ansluten med enbart tändtråd från väggbrytare som alltid är "till". Så med dina trådar i väggen enligt bild kan du koppla den funktionen om du vet vilken av brun eller svart i spegeln som ska användas. Kan finnas ett schema inne i spegeln om man skruvar bort delen/baksidan för du måste ändå byta de avklippta trådarna.
Slita var felstavat. Ska stå ”Skita” i. 😘G Gabbe1 skrev:Det krävs alltid "IP-klassning" på en kopplingsdosa. Det är dock långt från säkert att det finns några strängare krav än vanligt bara för att det är ett våtrum, det beror helt på placeringen. I det här fallet ser jag heller inte att det nödvändigtvis behövs någon extra kopplingsdosa.
Angående ditt råd att "slita i den svarta och testa" så får det stå för dig. Det är inget jag skriver under på.
Och jag skriver bara att det ska vara RÄTT IP klassning. Men allt detta kvittar för TS är inte behörig så vi kan lägga ner tråden 😂