Jag har en värmeväxlare med två ventilationsfläktar i vinden som Styrs av en varvtals regulator.
Jag vill ersätta min gamla trasiga varvtals regulator (Bosch) med en ny Regulator Schneider.
Fråga: Hur ska jag koppla de tre Sladdarna (brun, svart och blå) till Schneider regulatorn?
Jag vill ersätta min gamla trasiga varvtals regulator (Bosch) med en ny Regulator Schneider.
Fråga: Hur ska jag koppla de tre Sladdarna (brun, svart och blå) till Schneider regulatorn?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Välkommen till forumet.
Hur tror du att den ska kopplas?
Vilken funktion har de olika trådarna?
Brun = ?
Svart = ?
Blå = ?
Skriv/rita hur du tror det ska kopplas samt motivera varför det ska kopplas så.
Sen kan någon av oss säga om det är rätt eller fel samt eventuellt ge hint(ar) om vad som är rätt.
Brun = ?
Svart = ?
Blå = ?
Sen kan någon av oss säga om det är rätt eller fel samt eventuellt ge hint(ar) om vad som är rätt.
Hej,Demmpa skrev:Välkommen till forumet.
Brun = ?
Svart = ?
Blå = ?
Tack!
Jag körde två alternativ:
1- brun till "kryss", Svart (fas) till L och blå till X. Fläktarna kom inte igång.
2- brun till "kryss", Svart (fas) till L och blå till pil nedåt. Huvusäkringen gick.
När det gäller el så testar man inte.D David50 skrev:
Med alternativ 2 så gjorde du ren kortslutning.
Exakt hur är det kopplat i andra änden?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 778 inlägg
Det är snart jul så här är kopplingsschematD David50 skrev:
Logga in
Skapa konto
Som du ser kräver inte den nya varvtalsregulatorn en nolla, så endast fas och "tändtråd" ska kopplas in.
L motsvaras av "pil upp" på din gamla.
"Pil ned" är en extra utgång som styrs av strömbrytaren i regulatorn.
Och koppla aldrig aldrig aldrig på chans. Fråga först.
Det är så TS kopplade som första alternativet å som ändå inte fungerade.Bo.Siltberg skrev:Det är snart jul så här är kopplingsschemat
[bild]
Som du ser kräver inte den nya varvtalsregulatorn en nolla, så endast fas och "tändtråd" ska kopplas in.
L motsvaras av "pil upp" på din gamla.
"Pil ned" är en extra utgång som styrs av strömbrytaren i regulatorn.
Och koppla aldrig aldrig aldrig på chans. Fråga först.
Därav följdfrågan hur det är kopplat i andra änden.
Troligen (till 99,99%) är det som @Rippen85 skriver i inlägg 4, att den styr nollan och att det behöver kopplas om i andra änden för att det ska bli rätt mot hur det ska kopplas idag.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 778 inlägg
Oops...
Om svart är en nolla (och blå något annat) så skulle det ändå fungera.
Nollan ansluten till N kan inte driva något mot utgången, speciellt inte om en fas samtidigt är ansluten till ↑.
Det sitter en säkring i nya regulatorn. Är den hel och sitter på plats?
Om svart är en nolla (och blå något annat) så skulle det ändå fungera.
Nollan ansluten till N kan inte driva något mot utgången, speciellt inte om en fas samtidigt är ansluten till ↑.
Det sitter en säkring i nya regulatorn. Är den hel och sitter på plats?
Manual till 2297, hittar tyvärr inte någon för 2207,
https://www.busch-jaeger.nl/files/files_ONLINE/2297-2299_BJE_OA_2012-12-17_DE_R01.pdf
https://www.busch-jaeger.nl/files/files_ONLINE/2297-2299_BJE_OA_2012-12-17_DE_R01.pdf
Logga in
Skapa konto
Märkligt att det inte fungerar med brun på vågen och svart på L. Jag undrar som Bo, är säkringen hel? I vilken ordning gjordes kopplingarna? Dvs blåste du huvudsäkringen först med kortslutningen (och då ev också säkringen i apparaten) eller gjorde du koppling 1 först? Kanske en dålig koppling?
Det borde ju inte vara så att nollan behövs men den nya har en minsta belastning på 20 VA. Kan det vara så att fläktarna är på lägre totaleffekt? Det verkar extremt osannolikt.
Det borde ju inte vara så att nollan behövs men den nya har en minsta belastning på 20 VA. Kan det vara så att fläktarna är på lägre totaleffekt? Det verkar extremt osannolikt.
Här har du manualen till den nya varvtalsregulatorn.M Millox skrev:
Om du tittar noga på TS bild uppe till höger på nya enheten så ser du att det står "SBD FAN".