Jag har en värmeväxlare med två ventilationsfläktar i vinden som Styrs av en varvtals regulator.

Jag vill ersätta min gamla trasiga varvtals regulator (Bosch) med en ny Regulator Schneider.

Fråga: Hur ska jag koppla de tre Sladdarna (brun, svart och blå) till Schneider regulatorn? Anslutningsschema för att byta varvtalsregulator från Bosch till Schneider med tre sladdar: brun, svart och blå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Välkommen till forumet.

Hur tror du att den ska kopplas?
Vilken funktion har de olika trådarna?
Brun = ?
Svart = ?
Blå = ?

Skriv/rita hur du tror det ska kopplas samt motivera varför det ska kopplas så.

Sen kan någon av oss säga om det är rätt eller fel samt eventuellt ge hint(ar) om vad som är rätt.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
A
Välkommen hit!

Om du tappat bort bruksanvisningen så finns en ny att ladda ner på Schneiders hemsida.
Börja med att läsa igenom denna.

Mät.
Den förra körde garanterad dimm på nollan man gjorde så förr.

Demmpa Demmpa skrev:
Välkommen till forumet.

Hur tror du att den ska kopplas?
Vilken funktion har de olika trådarna?
Brun = ?
Svart = ?
Blå = ?

Skriv/rita hur du tror det ska kopplas samt motivera varför det ska kopplas så.

Sen kan någon av oss säga om det är rätt eller fel samt eventuellt ge hint(ar) om vad som är rätt.
Hej,
Tack!
Jag körde två alternativ:
1- brun till "kryss", Svart (fas) till L och blå till X. Fläktarna kom inte igång.
2- brun till "kryss", Svart (fas) till L och blå till pil nedåt. Huvusäkringen gick.

• Wow
Panor82
  • Laddar…
D David50 skrev:
Hej,
Tack!
Jag körde två alternativ:
1- brun till "kryss", Svart (fas) till L och blå till X. Fläktarna kom inte igång.
2- brun till "kryss", Svart (fas) till L och blå till pil nedåt. Huvusäkringen gick.
När det gäller el så testar man inte.

Med alternativ 2 så gjorde du ren kortslutning.

Exakt hur är det kopplat i andra änden?

• Gilla
David50 och 1 till
  • Laddar…
Kul när folk chansar lite "det blev billigt men jag dog"

Skulle jag vara du skulle jag gjort om.
Gör om i andra änden så dimmer sker via fas istället.

Detta kräver utbildning så ring någon

• Gilla
David50
  • Laddar…
D David50 skrev:
Fråga: Hur ska jag koppla de tre Sladdarna (brun, svart och blå) till Schneider regulatorn?
Det är snart jul så här är kopplingsschemat
Kopplingsschema för varvtalsregulator utan nolla, visar anslutning av fas och "tändtråd" med symbolerna L, "pil upp" och "pil ned".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som du ser kräver inte den nya varvtalsregulatorn en nolla, så endast fas och "tändtråd" ska kopplas in.
L motsvaras av "pil upp" på din gamla.
"Pil ned" är en extra utgång som styrs av strömbrytaren i regulatorn.

Och koppla aldrig aldrig aldrig på chans. Fråga först.

• Gilla
David50
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är snart jul så här är kopplingsschemat
[bild]

Som du ser kräver inte den nya varvtalsregulatorn en nolla, så endast fas och "tändtråd" ska kopplas in.
L motsvaras av "pil upp" på din gamla.
"Pil ned" är en extra utgång som styrs av strömbrytaren i regulatorn.

Och koppla aldrig aldrig aldrig på chans. Fråga först.
Det är så TS kopplade som första alternativet å som ändå inte fungerade.

Därav följdfrågan hur det är kopplat i andra änden.

Troligen (till 99,99%) är det som @Rippen85 skriver i inlägg 4, att den styr nollan och att det behöver kopplas om i andra änden för att det ska bli rätt mot hur det ska kopplas idag.

• Gilla
David50 och 2 till
  • Laddar…
Oops...
Om svart är en nolla (och blå något annat) så skulle det ändå fungera.
Nollan ansluten till N kan inte driva något mot utgången, speciellt inte om en fas samtidigt är ansluten till ↑.
Det sitter en säkring i nya regulatorn. Är den hel och sitter på plats?

• Gilla
David50
  • Laddar…
tommib
Märkligt att det inte fungerar med brun på vågen och svart på L. Jag undrar som Bo, är säkringen hel? I vilken ordning gjordes kopplingarna? Dvs blåste du huvudsäkringen först med kortslutningen (och då ev också säkringen i apparaten) eller gjorde du koppling 1 först? Kanske en dålig koppling?

Det borde ju inte vara så att nollan behövs men den nya har en minsta belastning på 20 VA. Kan det vara så att fläktarna är på lägre totaleffekt? Det verkar extremt osannolikt.

Men är det verkligen en motordimmer? De brukar väl behöva nollan för att detektera nollgenomgången ordentligt när ström och spänning inte är i fas.

M Millox skrev:
Men är det verkligen en motordimmer? De brukar väl behöva nollan för att detektera nollgenomgången ordentligt när ström och spänning inte är i fas.
Här har du manualen till den nya varvtalsregulatorn.
Om du tittar noga på TS bild uppe till höger på nya enheten så ser du att det står "SBD FAN".

• Gilla
David50
  • Laddar…
Är inte den gamla felkopplad?
Svart på fas ut (för extrafunktion).
Jag tolkar det som en utgång som får 230V när vredet inte står på min.
Men funktionen kanske blir densamma ändå.

• Gilla
David50
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.