Har köpt en begagnad 400V radiator LVI Yali G. Skulle behöva hjälp med elkopplingen.

Radiatorns stickpropp har 5 ledare märkta: 1 som är brun, 2 som är blå, jord som är gulgrön, 3 som är grå och 4 som är röd.

Från VP-röret i min vägg kommer 3 ledare. En brun, en vit och en gulgrön.

Förstår att jag ska koppla ihop två faser för att få 400V. Tänker koppla stickproppens bruna ledare med VP-rörets bruna och stickproppens blå! med VP-rörets vita och jord med jord.

Tänker att ledare märkt 3 kan ha med nattsänkning att göra och 4:an kanske med slavkoppling.

Tänker jag rätt? Det känns olustigt att koppla ihop blå ledare, som brukar vara nolla, med en fasledare. Varför tillverkar man en 400V radiator med en blå ledare som ska användas till fas? Är det så att samma ledningsuppsättning används till 230V radiatorer? Känns inte bra!

Min radiator ska väl i alla fall inte ha någon nolla?

En annan fråga: Om jag skulle installera en elradiator i ett rum, som bara har ojordade vägguttag, ska jorden då inte anslutas till radiatorn?

Kan tänka mig att det sedan tidigare funnits trådar, som liknar min, men jag skulle bli väldigt tacksam om jag kunde får svar på mina frågor.

• Etikett på en LVI Yali G-radiator som visar modellnummer och specifikationer: 400V, 800W, IP44, CE-märkt, med text om produktens säkerhetsstandarder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en 400V radiatorstickpropp med trådanslutningar i olika färger: brun, blå, gulgrön, grå och röd, kopplade till numrerade anslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du bör konsultera manualen.

Vill minnas att dessa helt korrekt har faserna på 1 och 2, jord på jord, sen 3 kan man använda som nattsänkning och 4 som signal för att styra andra som slavar. Men som sagt, kolla manualen.

Tomtom79 Tomtom79 skrev:
[länk]

Kan det vara denna?
Tackar. Om jag läser manualen rätt, så ska ledaren, när det gäller en 400V radiator, i stickproppen märkt 1 = brun kopplas till L1, L2 eller L3 och ledare märkt 2 = blå kopplas till L1, L2 eller L3. Så jag kopplar då brun ledare till L1 och blå ledare till L2.

• Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.