Hej,

Någon här som kan ge mig (eller snarare min elektriker...) en skiss på hur jag kan koppla in en Fibaro brytare (2X1,5kW - Fibaro FGS-222) till en DIN-kontaktor i elskåpet. Som det är kopplat nu (innan z-wave installationen) så har jag fyra olika strömbrytare med återfjädrande knappar (en vid varje dörr) som tänder/släcker ett antal lysrörsarmaturer (totalt 576W). Detta har jag i tre olika rum. Därav tre kontaktorer på bilden (varav den ena inte är inkopplad än)

Bild på kontaktorerna:
2015-12-10 20.01.22.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmklipp.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur ska jag koppla in en z-wavebrytare för att kunna tända/släcka både via z-wave och på brytarna vid dörrarna?

Finns här någon som kan tänka sig bistå med en skiss som jag kan ge till min elektriker som inte är så van med z-wave alls.

Tack på förhand!

Du kan ersätta dina nuvarande impulsreläer med Fibaro-puckarna, det blir samma funktion plus trådlösa som du vill ha det. De nuvarande reläerna är inte vettigt att försöka kombinera med de nya, hade det varit vanliga reläer kunde de använts för avlastning av puckarnas utgångar men de du har växlar läge varannan manöverpuls så det blir tokigt.

Bara att följa schema i manualen det är i princip en 1/1-översättning mot hur det funkar med de reläer du redan har, inget nytt behöver komma till bara att koppla in dessa istället och hitta vettig placering för dem också.

Så du menar att jag helt skippar de blå DIN-reläerna och sätter fibaro-brytaren i en dosa bredvid el-centralen?
Ska jag behålla återfjädringen på alla manuella brytare?

Du har inte lust att göra en skiss som jag kan visa elektrikern?

Ja, du får skippa de gamla reläerna eftersom de är av impulstyp och inte passar in i det nya upplägget. Och återfjädrande brytare ska du ha så den delen är klar redan.

Inkopplingen är så enkel att jag antar elektrikern klarar det om du visar databladet. Och om du ska göra det själv får du se upp med om matningen är tagen via olika faser till dina reläer och knappar. Därför vill jag inte göra någon direkt anvisning om hur pga att det inte är helt klart genom uppgifterna via bilderna. Det är som du säkert vet och som så ofta nämns här behörighetskrävande.

Använder du en puck som ersättare per relä blir det renare och ovanstående risker och problem behöver uppkomma men det vore ju bättre då med puckar som bara har en utgång om det finns såna.

Jag är rädd för att fibaropucken inte kommer att hålla för den belastningen.
Brukar bli höga startströmmar från lysrör.
Ett alternativ är att sätta auto off på 0.5-1sek i fibaropucken och behålla reläerna.

Hur vet jag vilka startströmmar min armaturer kräver? Och hur mkt "lysrörslast" klarar en fibaro-puck?

Du kan väl komma in med lite mer info kring fördelningen och typ på armaturerna så går det lättare att bedöma. Och generellt är isf dessa puckar "värdelösa" om ev glädjesiffror utgående från Ith ger 1.5 kW och de sen inte utdelat på flera klarar totalt mindre än hälften.

Låt säga att dina lysrör är försedda med HF-don av modern typ då är det inga problem, annat med okompenserade och dåligt utförd konventionell drossel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.