Hej,

Jag skulle ge mig på att byta några strömställare till våra hallampor här hemma och tänkte att det skulle vara en relativt enkel match. I hallen sitter två st lampor som båda styrs av två st brytare som sitter på separata platser.

Till min förvåning såg dock kopplingen i nuvarande brytare annorlunda ut än vad jag föreställde mig och jag fick ge upp men tänkte att jag vänder mig hit innan jag konsulterar en elektriker.

Ena brytaren (med två ledare och två mellantrådar vad det verkar):
Eluttag delvis demonterat från vägg, elektriska kablar exponerade, installationsarbete pågår eller behövs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Andra brytaren (med en tändtråd och mellantrådarna vad det verkar):
Oöppnad elektrisk vägguttag, synliga kablar, oskarpt, installationsarbete, måste färdigställas, säkerhetsrisk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nedan är ingångarna på de brytare jag önskar ersätta de båda ovan med:

Grön elektronisk komponent med skruvanslutningar, kretsschema, i metallram, sannolikt elektrisk installering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är det någon begriper varför det är två ledare kopplade i den ena brytaren nu, och hur jag då bör koppla de nya brytarna för att ersätta nuvarande? Det finns ju bara en ingång för ledare på den nya.

Stort tack på förhand verkligen.
 
Jag skulle gissa (men det är en gissning som måste verifieras) att de två svarta är fasledare. De bruna verkar vara mellantrådar. Och att det finns en vidarekoppling av fas från den första brytaren. Denna gissning förstärks av att det ser ut att finnas även blå (nolla?) i dosan.

Det som ser lite märkligt ut om det är en vidarekoppling, är att de svarta sitter inkopplade så långt ifrån varandra.

Men om du tittar i dosan hur trådarna kommer och ev. går vidare. Så antar jag att ena svarta kommer via ett rör och den andra svarta går till ett annat rör i dosan.

Helst skulle man vilja kontrollmäta på uttaget att de två svarta verkligen är ihopkopplade.

Om du kan konstatera att de är ihopkopplade så kan du koppla in båda på L på den nya brytaren, där har du två kopplingsklämmor lämpade för två olika trådar.
 
Redigerat:
davidzet davidzet skrev:
Hej,

Jag skulle ge mig på att byta några strömställare till våra hallampor här hemma och tänkte att det skulle vara en relativt enkel match. I hallen sitter två st lampor som båda styrs av två st brytare som sitter på separata platser.

Till min förvåning såg dock kopplingen i nuvarande brytare annorlunda ut än vad jag föreställde mig och jag fick ge upp men tänkte att jag vänder mig hit innan jag konsulterar en elektriker.

Ena brytaren (med två ledare och två mellantrådar vad det verkar):
[bild]

Andra brytaren (med en tändtråd och mellantrådarna vad det verkar):
[bild]

Nedan är ingångarna på de brytare jag önskar ersätta de båda ovan med:

[bild]

Är det någon begriper varför det är två ledare kopplade i den ena brytaren nu, och hur jag då bör koppla de nya brytarna för att ersätta nuvarande? Det finns ju bara en ingång för ledare på den nya.

Stort tack på förhand verkligen.
Gissar att du har en korskopplare i mitten.
Elektrisk kopplingsschema: korskopplare med två trappkopplare, teknisk ritning, installationsdiagram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men du behöver kolla hur allt är kopplat för att vara säker.
 
H hempularen skrev:
Jag skulle gissa (men det är en gissning som måste verifieras) att de två svarta är fasledare. De bruna verkar vara mellantrådar. Och att det finns en vidarekoppling av fas från den första brytaren. Denna gissning förstärks av att det ser ut att finnas även blå (nolla?) i dosan.

Det som ser lite märkligt ut om det är en vidarekoppling, är att de svarta sitter inkopplade så långt ifrån varandra.

Men om du tittar i dosan hur trådarna kommer ich ev. går vidare. Så antar jag att ena svarta kommer via ett rör och den andra svarta går till ett annat rör i dosan.

Helst skulle man vilja kontrollmäta på uttaget att de två svarta verkligen är ihopkopplade.

Om du kan konstatera att de är ihopkopplade så kan du koppla in båda på L på den nya brytaren, där har du två kopplingsklämmor lämpade för två olika trådar.
Då är det nog bilderna som är något missvisande! De två ledarna (de svarta) är kopplade på samma plint i brytaren. Skulle man då kunna sätta t.ex en Wago där man drar in dessa två och sedan bara kopplar en tråd från Wagon in i nya brytaren(?)
 
davidzet davidzet skrev:
Då är det nog bilderna som är något missvisande! De två ledarna (de svarta) är kopplade på samma plint i brytaren. Skulle man då kunna sätta t.ex en Wago där man drar in dessa två och sedan bara kopplar en tråd från Wagon in i nya brytaren(?)
Aha då kan du strunta i min bild
 
Ja fast det behöver du inte. Det finns plats för två inkopplade trådar på L på den nya brytaren.
 
  • Gilla
Tompafix
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Ja fast det behöver du inte. Det finns plats för två inkopplade trådar på L på den nya brytaren.
Det har du helt rätt i nu när jag ser efter. Dum är man ibland, men känns bättre att vara säker! Stort tack för hjälpen verkligen, både @hempularen och @Tompafix!
 
  • Gilla
Tompafix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.