Hej!

Vi har direktverkande el som styrs av en central termostat i form av en dosa av fabrikat landis och gyr. Denna är på något sätt kopplad till en ABB 24-40 kontaktor som styr strömmen till direktelen.

Jag skulle vilja byta ut landis och gyr-dosan för att kunna styra detta smart, tex med någon Shelly-pryl och home assistant (och tänker att jag då inte behöver någon termostat eftersom jag har flera smarta termometrar här och var i huset redan). Jag har två frågor kring detta:

1. Är det någon som gjort något liknande och vill dela med sig av hur ni löste det?

2. Är det lagligt för mig som inte är elektriker att byta ut nuvarande termostat mot en sådan Shelly-pryl?

Ser fram emot era kloka tips och ideer.

• Vit termostat i plast monterad på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En ABB 24-40 kontaktor installerad i en vägglåda med flera elektriska kablar anslutna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Går inte att få det så smart som du vill. Det är som synes en kontaktor som styrs från termostaten, bara med ON/OFF, vid ON så kommer varje radiator att vara sin egen individ på sin egen termostat. Den på väggen är bara övergripande alla termostater. Den fungerar som mintermostat om den ställs lägre än dom på rdiatorerna. Ska det vara smart så ska varje radiator ha sin egen styrning och inte en central termostat som bryter all el till radiatorerna via en kontaktor.

J jonaserik skrev:
Går inte att få det så smart som du vill. Det är som synes en kontaktor som styrs från termostaten, bara med ON/OFF, vid ON så kommer varje radiator att vara sin egen individ på sin egen termostat. Den på väggen är bara övergripande alla termostater. Den fungerar som mintermostat om den ställs lägre än dom på rdiatorerna. Ska det vara smart så ska varje radiator ha sin egen styrning och inte en central termostat som bryter all el till radiatorerna via en kontaktor.
Jo, det är jag med på. Min vision är att även skaffa en pelletskamin som också har smart styrning, sen har jag också en luftvärmepump. Tanken är att kunna slå av elvärmen vid högt spotpris och då öka effekten på pelletskamin.

Går säkert att få ihop något, men att styra något mer än totalt ON/OFF på radiatorerna är inte möjligt, en styrning för kontaktorns spole då.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.