Har ett hus med tillbyggd vinterträdgård som vi håller på att göra till matrum.
Har en ettrörsslinga som går längs ytterväggarna på original huset. Dock är det full cirkulation och för att gå upp varmvatten till radiatorerna så sitter en glömd i ett T som styr ett litet flöde upp. Således går det att styra varje radiator individuellt om man vill ( i sovrum) men resten är helt öppna.
Min tanke är att kapa slingan där den passerar nära vinterträdgården och koppla på radiatorerna som skall upp i vinterträdgården.
Frågan är vad som är bästa sätt att göra. Skall man seriekoppla dom 3 (190x190x160) med en termostat på den första eller skall man parallellkoppla med tre termostater eller skall man skippa termostater helt?
Radiatorerna är av typen Thermocon med inbyggda koppel med lite olika anslutningsmöjligheter om jag förstått rätt.
Slingan kommer att komma från höger under bänken vid spisen. Sen kommer radiatorerna att stå under glasen och bli ung 5.60 långt. Hela rummet är 7.50 ungefär.
Taket är nytt. Ny isolerat. Nya glaskasetter. Så det borde bli hyffsat bra. Tidigare satt elradiatorer men vill köra allt på vatten så att det är smidigt när vi går över från gas till LLVP senare. Det är lite därför jag försöker maximera uppvärmningsytan.
Vad säger ni?
Har en ettrörsslinga som går längs ytterväggarna på original huset. Dock är det full cirkulation och för att gå upp varmvatten till radiatorerna så sitter en glömd i ett T som styr ett litet flöde upp. Således går det att styra varje radiator individuellt om man vill ( i sovrum) men resten är helt öppna.
Min tanke är att kapa slingan där den passerar nära vinterträdgården och koppla på radiatorerna som skall upp i vinterträdgården.
Frågan är vad som är bästa sätt att göra. Skall man seriekoppla dom 3 (190x190x160) med en termostat på den första eller skall man parallellkoppla med tre termostater eller skall man skippa termostater helt?
Radiatorerna är av typen Thermocon med inbyggda koppel med lite olika anslutningsmöjligheter om jag förstått rätt.
Slingan kommer att komma från höger under bänken vid spisen. Sen kommer radiatorerna att stå under glasen och bli ung 5.60 långt. Hela rummet är 7.50 ungefär.
Taket är nytt. Ny isolerat. Nya glaskasetter. Så det borde bli hyffsat bra. Tidigare satt elradiatorer men vill köra allt på vatten så att det är smidigt när vi går över från gas till LLVP senare. Det är lite därför jag försöker maximera uppvärmningsytan.
Vad säger ni?
På ett enrörssystem så kan man inte koppla in sig "hur som helst" utan det bästa är att skapa en ny enrörsslinga som utgår från "pannan".
Man behöver dels justera in förinställningen rätt på de nya enheterna, dels måste flödet till både nya slingan och befintliga slingor injusteras så att alla enheter får tillräckligt med energi/värme.
Man behöver dels justera in förinställningen rätt på de nya enheterna, dels måste flödet till både nya slingan och befintliga slingor injusteras så att alla enheter får tillräckligt med energi/värme.
Ja fast då kanske det är fel att kalla det ettrörsystem? Det sitter alltså flänsar som fångar upp en liten del av vattnet upp till radiatorn. Sen styr ENDAST? termostaten om det skall bli något flöde igenom radiatorn. OM jag hade haft termostater på alla radiatorer och dom var stängda så hade vattnet ändå cirkulerat i systemet. Så en mellanvariant? Av ett- och två rörsystem?
Flödet påverkas inte ”nämnvärt” om det går upp i en radiator eller inte. Det som kanske är något att tänka på är att en del temperatursänkt vatten blandas med flödet efter radiatorn. Men det är en risk jag måste ta.
Alternativet är att skapa en helt ny slinga som innebär att dra 12 plus 12 meter slang i krypgrunden. Dvs 24 m extra rör och dessutom i grunden som ger en risk att kunna sänka temperaturen ännu lite mer.
Så tanken är att jag bygger det som ett slags tvårörsystem i själva vinterträdgården. Med matning och retur och kopplar på de tre radiatorerna på så sätt.
Men frågan är om kopplet tillåter detta så att man vidarebefordrar flödet när dom är stängda utan påverkan men när termostaten öppnar så går delar igenom radiatorn.
Hoppas ni förstår hur jag menar.
Flödet påverkas inte ”nämnvärt” om det går upp i en radiator eller inte. Det som kanske är något att tänka på är att en del temperatursänkt vatten blandas med flödet efter radiatorn. Men det är en risk jag måste ta.
Alternativet är att skapa en helt ny slinga som innebär att dra 12 plus 12 meter slang i krypgrunden. Dvs 24 m extra rör och dessutom i grunden som ger en risk att kunna sänka temperaturen ännu lite mer.
Så tanken är att jag bygger det som ett slags tvårörsystem i själva vinterträdgården. Med matning och retur och kopplar på de tre radiatorerna på så sätt.
Men frågan är om kopplet tillåter detta så att man vidarebefordrar flödet när dom är stängda utan påverkan men när termostaten öppnar så går delar igenom radiatorn.
Hoppas ni förstår hur jag menar.
Det är ett enrörssystem.D Dr Benz skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta är ett enrörssystem med bypassen nere i golvet.
Enrörssystem:
Tvårörsystem:
I ett enrörssystem så går det inte att ha hur många/stora radiatorer som helst utan det brukar vara 4-5 som mest.
Energiinnehållet i vattnet minskar för varje radiator som är igång.
Då är det ju ett en-rörsystem jag har.Demmpa skrev:Det är ett enrörssystem.
[bild]
Detta är ett enrörssystem med bypassen nere i golvet.
Enrörssystem:
[bild]
Tvårörsystem:
[bild]
I ett enrörssystem så går det inte att ha hur många/stora radiatorer som helst utan det brukar vara 4-5 som mest.
Energiinnehållet i vattnet minskar för varje radiator som är igång.
Varför kan man inte ha för många stora radiatorer på samma slinga.
Vad blir den tekniska skillnaden att göra flera slingor?
Så att jag förstår fördelarna och nackdelarna.
Kommer pannan att flippa ur om returen diffar för mycket? Eller blir det bara så att radiatorerna blir kallare och kallare? Men inte konstigare än så?
Skulle du säga att det ändå är bättre att dra 24 slang med isolering så att det blir som en egen slinga? Jag tänker dels på vägen vatten skall färdas blir 24 m extra men också att man tappar temp när det ligger i krypgrunden?
Jag är öppen för vad som.
Just nu har jag gas som uppvärmning men en LLVP står på önskelistan och då vill jag ha så mycket radiatorer som möjligt.
Det är inte LLVP (luft/luft) utan en LVVP (luftvatten).
En värmepump vill ha så låg framledningstemperatur som möjligt, golvvärme är det mest optimala ur en värmepumps synvinkel.
Ju fler radiatorer det är på en enrörsslinga ju högre framledningstemperatur och/eller högre flöde i slingan och/eller små radiatorer i början å stora i slutet.
Blir även större difftemperatur mellan första & sista radiatorn.
Första radiatorn behöver litet delflöde å sista radiatorn största delflödet, å radiatorerna mellan behöver stigande delflöde.
En värmepump vill ha så låg framledningstemperatur som möjligt, golvvärme är det mest optimala ur en värmepumps synvinkel.
Ju fler radiatorer det är på en enrörsslinga ju högre framledningstemperatur och/eller högre flöde i slingan och/eller små radiatorer i början å stora i slutet.
Första radiatorn behöver litet delflöde å sista radiatorn största delflödet, å radiatorerna mellan behöver stigande delflöde.
Jepp det blev stavfel.Demmpa skrev:Det är inte LLVP (luft/luft) utan en LVVP (luftvatten).
Den är jag med på. Därför vill jag öka uppvärmningsytan med fler radiatorer.
Slingan hade från början 10 radiatorer. Jag har plockat bort två när vi bytte planlösning. Ett till skall bort på sikt när vi gör en dörr ut till trädgården. Så om jag sätter tre i vinterträdgården så går det ”jämnt upp” om man inte räknar flöden och ytor.
Sen sitter ett i andra änden av huset (gästrum) och där jag skapa en egen slinga till gästrum, tvättstuga (har ingen idag) och förråd/garage (har ingen idag), i övrigt är vi överens.
Jag tänker att dom tre jag vill bygga till nu får ha termostater så att det inte blir för varmt i det rummet eller kan man styra flödet i kopplen som sitter inbyggda i radiatorerna?
Det hade ju varit det bästa för så är det bara laborering och pröva sig fram som gäller.
Vad tror du om det?