Hej forumet o tack för många bra tips!
Nu min fråga: Jag har en gammal bordslampa m ojordad sladd o kontakt som jag vill behålla eftersom den funnits med sedan jag var liten.
Alla mina uttag är jordade. Kan jag skruva dit en jordad stickkontakt på den ojordade sladden och i så fall: Vad kan hända?
HH
Nu min fråga: Jag har en gammal bordslampa m ojordad sladd o kontakt som jag vill behålla eftersom den funnits med sedan jag var liten.
Alla mina uttag är jordade. Kan jag skruva dit en jordad stickkontakt på den ojordade sladden och i så fall: Vad kan hända?
HH
Ja, det kan du. Men man får inte göra så. Resultatet riskerar att du får en spänningsförande lampa om det blir fel på den, i en jordad miljö kan det leda till strömgenomgång.
Javisst, såhär ser den ut.A avh67f skrev:
Kan jag fästa jordkabeln i skruven där sladden går in under lampan?
Jag hade bytt kabel/sladdställ till ett nytt fräscht med ny europakontakt, ex. detta https://www.clasohlson.com/se/Sladd-med-strombrytare-och-stickpropp/p/32-4342-2
Armaturen ser bra ut med isolering vid genomföring och dragavlastning.
Kan vara lite meckigt att öppna lamphållaren.
Armaturen ser bra ut med isolering vid genomföring och dragavlastning.
Kan vara lite meckigt att öppna lamphållaren.
Ok tack för bra svar! Det får bli en ny sladd m Europakontakt o jordsladden kopplad till metallhöljet helt enkelt.E etompau skrev:
Lamphållaren får jag lirka lite med o hoppas att jag får upp.
Europakontakter har ingen jord. Så det blir en utmaning.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 355 inlägg
Du behöver inte skyddsjorda armaturen om du byter sladden och ser till att de enkelisolerade ledarna i lamphållaren inte kan komma i kontakt med godset. Det sladdställ som etopau länkar till är ojordad. Du får då en dubbelisolerad armatur.