5 668 läst · 7 svar
6k läst
7 svar
Hur koppla in tempgivare på acktank?
När man kör med pellets mot acktank så ska man koppla tempsensor 1/4 uppåt från botten på huvudtanken, det är varjefall rekommendationen.
Jag har idag en Strömsnäspanna som heter TS500 och jag har bara hittat en anslutning sin man kan andvända som "Dykrör" men den sitter typ 1/4 uppifrån ner...
Jag har sen två stycken elpatron anslutningar, returledning samt dräneringen i botten.
Var kan/ska jag ansluta för att det ska funka?
Mvh
Acke
Jag har idag en Strömsnäspanna som heter TS500 och jag har bara hittat en anslutning sin man kan andvända som "Dykrör" men den sitter typ 1/4 uppifrån ner...
Jag har sen två stycken elpatron anslutningar, returledning samt dräneringen i botten.
Var kan/ska jag ansluta för att det ska funka?
Mvh
Acke
Du kan sätta den an mot plåten på utsidan tanken också om du saknar möjligheter till att montera ett dykrör, ev isolering måste avlägsnas just där du ska ha givaren i alla fall
Monteringsförslag:
Se till att ha kontaktpasta för optimal kontakt och isolering av typ liggunderlag eller nått liknande över givaren som sluter tätt an mot, sedan lägger du en träbit eller liknande som du lägger på isoleringen och givaren så det bygger ut en bit typ ~5 cm och sedan drar du ett spännband/rem runt tanken och över klossen så det blir ett tryck mot klossen och givaren, kan vara lite svårt att hålla klossen samtidigt som man lägger rem runt tanken tills man fixerat de, lättare om man är fler händer då, men det går bra om man fixerar klossen med lite tejp tills man får spännbandet runt med tryck på paketet, på med mer isolering över allt, klart!
Alltså viktigt att få bra kontakt med givaren mot plåt och isolera direkt på givaren och klossen ger en distans så att bandet runt kan ge ett ordentligt tryck på givaren så det inte lossnar med tiden, spänn ordentligt!
/R
Monteringsförslag:
Se till att ha kontaktpasta för optimal kontakt och isolering av typ liggunderlag eller nått liknande över givaren som sluter tätt an mot, sedan lägger du en träbit eller liknande som du lägger på isoleringen och givaren så det bygger ut en bit typ ~5 cm och sedan drar du ett spännband/rem runt tanken och över klossen så det blir ett tryck mot klossen och givaren, kan vara lite svårt att hålla klossen samtidigt som man lägger rem runt tanken tills man fixerat de, lättare om man är fler händer då, men det går bra om man fixerar klossen med lite tejp tills man får spännbandet runt med tryck på paketet, på med mer isolering över allt, klart!
Alltså viktigt att få bra kontakt med givaren mot plåt och isolera direkt på givaren och klossen ger en distans så att bandet runt kan ge ett ordentligt tryck på givaren så det inte lossnar med tiden, spänn ordentligt!
/R
Produkter som diskuteras: "spännband"
Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer
I princip så skulle det nog även gå bra att mjuklöda fast en givare direkt mot plåten. Tanken måste dock vara tom och man får vara försiktig så man inte värmer tempsensorn (annars kan det kanske vara risk att den överhettas och går sönder).
Smartare kan vara isåfall för att inte riskera att skada givaren är om man nu har tanken tom är att ta ett tunnväggigt rör ca 5cm långt med lämplig diameter just större än givaren, platta till det på ena ända och lägga rörstumpen på tanken eller man kan kalla det för "hylsan" och punkta fast på den tillplattade delen och en punkt även på sidan av röret, så hela röret ligger an mot tanken då kan man sedan sticka in givaren i röret enkelt, personligen blir det för bökigt att börja tömma och svetsa och ha sig, klämma(pressa fast den mot tanken går lika bra
Ska du svetsa eller löda måste tanken eller ev det rör du vill löda mot vara tomt på vatten
Jag personligen skulle nog fundera på att montera givaren på utgående rör längst ned på tanken som går till laddomaten/pannbotten, när tanken är helt uppvärmd och det börjar bli varmt på det röret stannar brännaren och tanken är helt full, brännaren måste ju gå ganska länge efter att det börjar bli varmt på ingående rör om det ska vara fara för kok ändå, vattentempen i tanken ska ju höjas från te.x inställd stopptemp på ~90° till dryga 100° innan det händer något (säkerhetsventilen) , det betyder att från det givaren fått te.x 90° och stoppat brännare så måste den gå hela 17kW/h till innan det går till 100°+ på 1500Liter
Kanske någon annan har någon ide kring detta förslag på montering?
Det är enklare att placera givaren mot ett kopparrör och få bra kontakt, samtidigt får du hela tanken värmd = ännu färre startförluster = mindre pelletsförbrukning
/R
Ska du svetsa eller löda måste tanken eller ev det rör du vill löda mot vara tomt på vatten
Jag personligen skulle nog fundera på att montera givaren på utgående rör längst ned på tanken som går till laddomaten/pannbotten, när tanken är helt uppvärmd och det börjar bli varmt på det röret stannar brännaren och tanken är helt full, brännaren måste ju gå ganska länge efter att det börjar bli varmt på ingående rör om det ska vara fara för kok ändå, vattentempen i tanken ska ju höjas från te.x inställd stopptemp på ~90° till dryga 100° innan det händer något (säkerhetsventilen) , det betyder att från det givaren fått te.x 90° och stoppat brännare så måste den gå hela 17kW/h till innan det går till 100°+ på 1500Liter
Kanske någon annan har någon ide kring detta förslag på montering?
Det är enklare att placera givaren mot ett kopparrör och få bra kontakt, samtidigt får du hela tanken värmd = ännu färre startförluster = mindre pelletsförbrukning
/R
Jo, mäta på röret ut borde ju precis som du säger vara både enklast och mest ekonomiskt. Undrar varifrån "1/4 nerifrån" kommer egentligen? Kan inte komma på någon fördel med det eftersom kokningsrisken ju är obefintlig.
Möjligen Tank med Solslinga kanske där man vill lämna lite marginal ifall solen tittar fram? Men det känns ju långsökt.
Möjligen Tank med Solslinga kanske där man vill lämna lite marginal ifall solen tittar fram? Men det känns ju långsökt.
En nödlösning som blir ganska bra är att dra en slangklämma runt en muff på tanken och klämma fast givaren där med lite värmeledande pasta emellan. Givaren kommer att mäta en något lägre temp men det är ju bara att ta med i beräkningarna när man ställer in termostaten.
Haha det var många bra tips därd^_^b:wow:
Jag testade att justera in brännaren igår och jag erkänner blott att jag gjorde helt fel,
upplevde att det inte levererade tillräckligt med effekt och därmed ökade pelletsmatningen mer och mer tills jag fick upp panntempen till ca 85 grader och rökgastempen var då på ca 160 grader.
Idag när jag fick det förklarat för mig hur jag skulle mäta mängd pellets vid drift för att kunna räkna ut hur många Kw jag laddar brännaren med så upptäckte jag nått smått horibelt.. Jag hade matat brännaren med ca 6 kg pellets ~ 30Kw i en brännare som
ska producera 16Kw!!! Ooooops q(;^p
Inget hade tagit skada, vare sig fallröret eller rostern så nu har jag justerat ner till
17 Kw ( det var OK från tillverkaren) och visst kommer pannan upp i 82 grader men
lite lite långsammare jämfört med ved men oandra sidan så går det åt över 50% mindre pellets
Vad det gäller tempsensorn så har jag den kvar på det dykröret som jag satte som prov för den tanken av någon anledning är lite "Trögare" än slavtankarna så när jag är uppe i 80grader i toppen så är det ca 70 grader i botten vilket känns OK.
Jag kör alltså enbart på huvudtanken idag, slavtankarna har jag kopplat bort för att testa. Det verka funka bra hitills och att jag upplever den trög kanske har med att det sitter en vv-beredare i den. Slavtankarna kommer snabbare upp i 90-95 grader i toppen för att ligga där tills botten kommer upp i samma temp.
Huvudtanken kommer upp i 80 grader med samma effekt för att sedan ligga där till botten är uppe i ca 80 grader, först då ökar toppen till ca 90 -95 grader..
Mvh
Acke
Jag testade att justera in brännaren igår och jag erkänner blott att jag gjorde helt fel,
upplevde att det inte levererade tillräckligt med effekt och därmed ökade pelletsmatningen mer och mer tills jag fick upp panntempen till ca 85 grader och rökgastempen var då på ca 160 grader.
Idag när jag fick det förklarat för mig hur jag skulle mäta mängd pellets vid drift för att kunna räkna ut hur många Kw jag laddar brännaren med så upptäckte jag nått smått horibelt.. Jag hade matat brännaren med ca 6 kg pellets ~ 30Kw i en brännare som
ska producera 16Kw!!! Ooooops q(;^p
Inget hade tagit skada, vare sig fallröret eller rostern så nu har jag justerat ner till
17 Kw ( det var OK från tillverkaren) och visst kommer pannan upp i 82 grader men
lite lite långsammare jämfört med ved men oandra sidan så går det åt över 50% mindre pellets
Vad det gäller tempsensorn så har jag den kvar på det dykröret som jag satte som prov för den tanken av någon anledning är lite "Trögare" än slavtankarna så när jag är uppe i 80grader i toppen så är det ca 70 grader i botten vilket känns OK.
Jag kör alltså enbart på huvudtanken idag, slavtankarna har jag kopplat bort för att testa. Det verka funka bra hitills och att jag upplever den trög kanske har med att det sitter en vv-beredare i den. Slavtankarna kommer snabbare upp i 90-95 grader i toppen för att ligga där tills botten kommer upp i samma temp.
Huvudtanken kommer upp i 80 grader med samma effekt för att sedan ligga där till botten är uppe i ca 80 grader, först då ökar toppen till ca 90 -95 grader..
Mvh
Acke
Jag satte fast min givare till returledningen genom att trycka givaren mot röret och spruta med isoleringsskum över. Sedan ett varv med metalltape och sedan rörisolering. Tycker den reagerar snabbt.
Produkter som diskuteras i tråden