En elektriker har dragit elen i vårt torps kök. Där finns nu jordade vägguttag, samt dragen el (ojordad) till två takuttag. På det ena (över diskbänken) sitter en porslinsarmatur.

Det andra uttaget för taklampa sitter över en arbetsbänk i trä. Uttaget är än så länge tomt, men slang är dragen och väntar på ojordad kabel från samma dosa som till den andra taklampan (över diskbänken).

Över arbetsbänken har jag funderat på en äldre, begagnad skomakarlampa (se fotografi). Jag gissar att sladden till lampan (har inte köpt den ännu) är ojordad.

Fråga

Vad bör göras för att säkert kunna använda denna lampa? Använda den som den är? Byta ut mot en ny (ojordad) sladd (typ sådan här: https://www.byggfabriken.com/el-och...ng/info/product/724-133-brun-slat-2-ledare/)?

Vad kan jag göra själv och vad måste jag överlåta till elektriker?

• Gammal skomakarlampa med vit skärm och ojordad sladd, mot ljus bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad menar du att det är för ojordade uttag? Kan du visa dem på bild?

Generellt är det inte tillåtet att blanda jordade och ojordade uttag.

Beroende på hur lampan är konstruerad kan du eventuellt byta till en dubbelisolerad lamphållare.

Håller med Tosse, det får inte blandas ojordade och jordade uttag/lamputtag i ett rum.
All ny el ska idag vara jordad, och absolut i ett kök.
Ända sedan iaf slutet av 60-talet så ska all el i ett kök vara jordad, fram till någon gång på 80-talet så fick elen vid matplats vara ojordat.
Sedan mitten av 90-talet ska all el vara jordad.
Idag ska all el föregås av JFB.

T Tosse skrev:
Vad menar du att det är för ojordade uttag? Kan du visa dem på bild?

Generellt är det inte tillåtet att blanda jordade och ojordade uttag.

Beroende på hur lampan är konstruerad kan du eventuellt byta till en dubbelisolerad lamphållare.
Felformulerat av mig. Till den befintliga porslinslampan över köksbänken går en utanpåliggande 2-ledare direkt in i lamphållaren inne i porslinskupan.

Till den tilltänkta taklampan över träarbetsbänken går en flex-slang fram till väggen/taket (ett hål i taklisten där sladden/kabeln/ledningen dras ut 20-30 cm synligt på undertaket).

(Befinner mig inte på torpet just nu, så kan inte bifoga något foto).

Okej, verkar rimligt att sätta ett modernt uttag då. Jordat.

Den lampan du visar på bild går det inte att säga något generellt om. Den behöver vara jordad eller dubbelisolerad för att användas säkert.

Eventuellt kan din porslinsarmatur vara dubbelisolerad, det får man hoppas/anta att din elektriker har säkerställt.

T Tosse skrev:
Okej, verkar rimligt att sätta ett modernt uttag då. Jordat.

Den lampan du visar på bild går det inte att säga något generellt om. Den behöver vara jordad eller dubbelisolerad för att användas säkert.
En gammal skomakarlampa är ju inte jordad. Du menar att jag inte kan använda lampan på bilden ovan?

T Tosse skrev:
Eventuellt kan din porslinsarmatur vara dubbelisolerad, det får man hoppas/anta att din elektriker har säkerställt.
Armaturen är från 50-talet och knappast dubbelisolerad. Men det är bara en stor porslinskupa som skruvas på - man kan inte komma åt något i metall så länge kupan är på.

Porslinsarmaturen är helt säkert ok. Det finns ingenting att jorda. Och eftersom både porslinssockeln och glaskupan är isolerande kan man nog anse att den är dubbelisolerad.

Ibland känns det som att det är väldigt lätt att kalla en lamparmatur för dubbelisolerad. Om det sitter en ny sockel och ny sladd på lampan skulle i alla fall inte jag oroa mig. Och uttaget skall som sagt vara jordat.

A Avemo skrev:
Porslinsarmaturen är helt säkert ok. Det finns ingenting att jorda. Och eftersom både porslinssockeln och glaskupan är isolerande kan man nog anse att den är dubbelisolerad.
Fint! Då lämnar vi den.

A Avemo skrev:
Ibland känns det som att det är väldigt lätt att kalla en lamparmatur för dubbelisolerad. Om det sitter en ny sockel och ny sladd på lampan skulle i alla fall inte jag oroa mig. Och uttaget skall som sagt vara jordat.
Här pratar vi enbart om lampa 2 - skomakarlampan?

Jag hade inte tänkt mig något uttag. Det går en flexslang som mynnar ut i taklisten. I flexslangen hade jag föreställt mig en sladd/kabel/ledning som går rätt ut i lampan (t.ex. skomakarlampan).

(Det måste då vara någon sladd/kabel som får användas både i slang och som utanpåliggande).

Och vart ska denna sladd anslutas i andra änden? Mig veterligen finns det inga sladdar som får användas på det sätt som du beskriver. Möjligen om du ansluter den till uttag med stickkontakt efter flexslangen.

G Gudahov skrev:
Felformulerat av mig. Till den befintliga porslinslampan över köksbänken går en utanpåliggande 2-ledare direkt in i lamphållaren inne i porslinskupan.
Om jag inte kommer ihåg fel (99,99% säker) så måste det vara jordtråd framdragen till alla kopplingspunkter, uttag, lampor etc även om det i dagsläget monteras en klass2 utrustning.
http://www.elsakerhetsverket.se/and...ar/Isolationsklasser-for-elektriskt-materiel/

G Gudahov skrev:
Här pratar vi enbart om lampa 2 - skomakarlampan?
Jag hade inte tänkt mig något uttag. Det går en flexslang som mynnar ut i taklisten. I flexslangen hade jag föreställt mig en sladd/kabel/ledning som går rätt ut i lampan (t.ex. skomakarlampan).

(Det måste då vara någon sladd/kabel som får användas både i slang och som utanpåliggande).
Mig veterligen så finns det ingen kabel som är godkänd för förläggning i rör & fast förläggning (klamrad) på vägg/tak samtidigt som den även är löst förlagd (frihängande) till en apparat/armatur.
Det känns som en omöjlig ekvation.

Bästa svaret

G Gudahov skrev:
Om den skall klamras i taket borde det gå bra. Då använder du en installationskabel som klamras mellan lampan och flexslangen. Sedan avmantlar du biten som skall gå i flexslangen. I taket ovanför lampan har du en kopplingsplint som kopplar ihop skomakarlampas anslutningskabel med installationskabeln. Denna plint döljs av "tratten" på lampans anslutningskabel.

Om du tänkt dig en hängande kabel mellan flexslangen och lampan bör du ha antingen ett uttag där flexslangen kommer ut eller också en anslutningsdosa.

A Avemo skrev:
Om den skall klamras i taket borde det gå bra. Då använder du en installationskabel som klamras mellan lampan och flexslangen. Sedan avmantlar du biten som skall gå i flexslangen. I taket ovanför lampan har du en kopplingsplint som kopplar ihop skomakarlampas anslutningskabel med installationskabeln. Denna plint döljs av "tratten" på lampans anslutningskabel.

Om du tänkt dig en hängande kabel mellan flexslangen och lampan bör du ha antingen ett uttag där flexslangen kommer ut eller också en anslutningsdosa.
Tack.

Tja, detta är ett lurigt case. Har många randvillkor som begränsar antalet lösningar, vilka jag inte redogjort för här. Ett sådant är att takhöjden är ca 1,85 m och att det är inåtgående fönster. När bågarna är öppna så lämnar de mellan 2-3 cm till taket. Dvs det får varken plats med kulodosa eller tratt i taket.

Det är så som du beskriver det i sista meningen som jag hade föreställt mig det. Problemet är att det inte får plats med någon kulodosa eller uttag där flexslangen kommer ut (eftersom fönsterbågarna är ett par centimeter under taket).

Jag tror helt enkelt att jag får bolla det med elektrikern när han är där nästa gång.

Tack alla för idéer och förslag!

Hur stort är fönstret? Hur mycket jobb är det att flytta mynningen på flexslangen till sidan av fönstret och sätta ett uttag där?

Om lampan hänger i vägen för fönstret när det öppnas, Är det då inte stor risk att slå sönder antingen lampan eller fönstret när du öppnar?

Har du en krok att hänga lampan på som sticker ut mindre än 2 cm så att den går fri från fönstret om du håller undan lampan?

Det låter inte som en helt oproblematisk plats att hänga en lampa på.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.