172 läst · 3 svar
172 läst
3 svar
Hur koppla IKEA ugn och häll korrekt?
Hej!
Håller på att renovera köket för fullt och nu är det dags för att installera ugnen och spishällen. Lite fundersam på exakt vad jag ska använda mig utav..
Draget från centralen har jag 5 ledare 2,5mm2 som är kopplade på en 3-polig 16A automatsäkring.
Om jag tyder det rätt så ska spishällen kopplas med 2st faser 2,5mm2. Här införskaffar jag mig lämplig gummikabel har jag tänkt.
Men ugnen kom från IKEA med en kabel redan. Dock så är det en 1-fasig 1,5mm2.
Kan man koppla den ugnen mot matningen som är 2,5mm2 och 16A? Eller blir det problem där? Bör jag dra om något och göra annorlunda?
Tack på förhand!
Håller på att renovera köket för fullt och nu är det dags för att installera ugnen och spishällen. Lite fundersam på exakt vad jag ska använda mig utav..
Draget från centralen har jag 5 ledare 2,5mm2 som är kopplade på en 3-polig 16A automatsäkring.
Om jag tyder det rätt så ska spishällen kopplas med 2st faser 2,5mm2. Här införskaffar jag mig lämplig gummikabel har jag tänkt.
Men ugnen kom från IKEA med en kabel redan. Dock så är det en 1-fasig 1,5mm2.
Kan man koppla den ugnen mot matningen som är 2,5mm2 och 16A? Eller blir det problem där? Bör jag dra om något och göra annorlunda?
Tack på förhand!
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 308 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 308 inlägg
Hur ugnen ska avsättas och vilken kabeldimension som behövs beror på ugnen.
Ikea har använt 1,5kvmm till anslutningskabelmoch det bör då vara korrekt.
Jag misstänker att du tänker på tumregeln 10A 1,5 kvmm och 16A 2,5 kvmm. På anslutningskabeln kan man normalt gå ned en dimension.
Ikea har använt 1,5kvmm till anslutningskabelmoch det bör då vara korrekt.
Jag misstänker att du tänker på tumregeln 10A 1,5 kvmm och 16A 2,5 kvmm. På anslutningskabeln kan man normalt gå ned en dimension.
Ugn och häll skall alltså placeras intill varandra och inte i olika delar av köket? Rotuttag för spis och ugn är kanske det bästa i längden även om det kostar en liten slant? https://www.elbutik.se/product.html/norwesco-rotuttag-for-hall/ugn-230/400v samt https://www.elbutik.se/product.html/perilex-vinklad-sladdstall-5g15 Man behöver kontrollera vilken fas som går till ugnen i rotdosan så att samma fas inte används till spishällen.
Redigerat:
Normalt är anslutningskablar till spisar 1,5 mm². Den är kort vilket ger ett lågt spänningsfall och den hänger typiskt öppet med bra kylning. Därför säger tumreglerna att en anslutningskabel kan vara ett nummer mindre än gruppledningen. Inga problem med 16A avsäkring till din ugn.