Hej igen, jag har en elektronisk trafo med 2 utgångar. Nu vill jag koppla in 3 spots till denna. (3x35w till en 150w trafo). Hur kan jag göra detta?

Gissar att jag inte kan koppla 2 spottar till en utgång och därmed belasta ena utgången med 70w och andra med 35w. Eller skulle detta funka?

Min tanke är annars att koppla ihop utgångarna i ett kopplingsbleck och ansluta de tre spottarna till blecket. Är detta något som kan göras utan vidare eller riskerar jag att "kortsluta" något i trafon då? Till saken kan nämnas att jag inte hittar någon märkning på sekundärsidan om vilket bleck som är fas och vilket som är nolla (om nu dessa begrepp är relevanta på sekundärsidan av en trafo; kan uppenbarligen lite för lite om transformatorer), men jag gissar att jag kan mäta upp vilka bleck som är "lika" med en vanlig multimeter (eller riskerar jag att skada trafon om jag kopplar in den och mäter på den utan belastning)?

Det enklaste är att dra en kort kabelstump från ena terminalen till en kopplingsplint (sockerbit el dyl) som har mer plats.

Ok, jag behöver alltså inte bekymra mig om att belasta utgångarna lika mycket utan kan till och med lägga all last på ena utgången?

Det är bara en utgång med två anslutningsmöjligheter (utgångarna är ihoplödda uder "skalet")

elmont skrev:
Det är bara en utgång med två anslutningsmöjligheter (utgångarna är ihoplödda uder "skalet")
Lovar du de? :rolleyes: Finns ju faktiskt trafos med två "riktiga" utgångar...

Men då borde trafon vara märkt med f.ex. 2*75W och inte [enbart] 150W ;)

I mitt fall står det inget i bruksanvisningen eller märkningen om att det är 2st 75w utgångar. Så jag kommer att koppla som att det är en utgång på 150w med 2 kopplingsplintar . Tack för info!

Kan man inte bara resistansmäta mellen utgångarna för att förvissa sig om att det faktiskt är en och samma utgång uppdelad på två plintar eller kan det finnas några fallgropar med detta?

emigrating skrev:
Men då borde trafon vara märkt med f.ex. 2*75W och inte [enbart] 150W ;)
De trafos för långa ledningslängder som vi brukar använda tex E:5280586 som är på 210W

Denna står de Max 210W med stora bokstäver på kartongen samt på internet/kataloger osv osv.. fast i bruksanvisningen står det med små finstilta bokstäver: "Maximum load pr. terminal is 105VA for all transformers"

Denna har 4 utgångar.

edit: Blev nyfiken och skruvade isär en sån här trafo jag hade liggandes. Den har två separata lindningar.

Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.