Hej Allihopa!
Jag vill koppla en badrumsfläkt till en vanlig strömkabel. Alltså inte till kablarna "i väggen" som går till strömbrytare, utan till en vanlig 2polig kabel med stickpropp. Är det bara att koppla den blåa med N och den bruna med L och strunta i LT och Li ( se bild).
Tack!
Eva
Jag vill koppla en badrumsfläkt till en vanlig strömkabel. Alltså inte till kablarna "i väggen" som går till strömbrytare, utan till en vanlig 2polig kabel med stickpropp. Är det bara att koppla den blåa med N och den bruna med L och strunta i LT och Li ( se bild).
Tack!
Eva
Produkter som diskuteras: "badrumsfläkt"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Kanske, frågan är hur du ska kunna starta den utan att använda styringångarna?
Finns det något reglage för manuell styrning?
Finns det något reglage för manuell styrning?
Moderator
· Stockholm
· 52 858 inlägg
LT verkar ju "bara" vara en ingång som styr hastighet. Så fläkten bör ju snurra även utan signal där. Men vill du få full hastighet så antar jag att man behöver L in på den också (eller så är det tvärtom). Namnet antyder att fläkten kan styras via ngn app också.
Om du kopplar in en lös kabel, så är det viktigt att den blir dragavlastad. Drar du i kabeln så är det inte kopplingen som skall ta upp kraften. Ser ut att finnas en klämma för ändamålet, den avlånga med två skruvar nära kretskortet. Och då är det manteln/ytterisoleringen på kabeln som skall nå igenom avlastningen.
Om du kopplar in en lös kabel, så är det viktigt att den blir dragavlastad. Drar du i kabeln så är det inte kopplingen som skall ta upp kraften. Ser ut att finnas en klämma för ändamålet, den avlånga med två skruvar nära kretskortet. Och då är det manteln/ytterisoleringen på kabeln som skall nå igenom avlastningen.
Redigerat:
Ok, det ska jag göra!H hempularen skrev:LT verkar ju "bara" vara en ingång som styr hastighet. Så fläkten bör ju snurra även utan signal där. Men vill du få full hastighet så antar jag att man behöver L in på den också (eller så är det tvärtom). Namnet antyder att fläkten kan styras via ngn app också.
Om du kopplar in en lös kabel, så är det viktigt att den blir dragavlastad. Drar du i kabeln så är det inte kopplingen som skall ta upp kraften. Ser ut att finnas en klämma för ändamålet, den avlånga med två skruvar nära kretskortet. Och då är det mateln/ytterisoleringen på kabeln som skall nå igenom avlastningen.
Ser ut som att inte riktigt alla kardeler är inne i plinten (i alla fall den blåa/N).