Hej Allihopa!
Jag vill koppla en badrumsfläkt till en vanlig strömkabel. Alltså inte till kablarna "i väggen" som går till strömbrytare, utan till en vanlig 2polig kabel med stickpropp. Är det bara att koppla den blåa med N och den bruna med L och strunta i LT och Li ( se bild).
Tack!
Eva

• Närbild av en badrumsfläkts kopplingsplint med etiketter N, L, LT och Li. Två skruvar synliga och fläktbladet i övre delen av bilden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske, frågan är hur du ska kunna starta den utan att använda styringångarna?
Finns det något reglage för manuell styrning?

Vad är det för fläktmodell? Finns ett inkopplingsschema? Då blir det lättare att veta hur den kan kopplas.

Hej och tack! Slarvig jag var, det är en flexit Vario WiFi. Är det detta du frågar om?
Hälsar
Eva

• Diagram över kopplingsschema för Flexit Vario WiFi, inklusive komponentmärkningar och ledningar, samt instruktioner för underhåll.
    Skapa konto
LT verkar ju "bara" vara en ingång som styr hastighet. Så fläkten bör ju snurra även utan signal där. Men vill du få full hastighet så antar jag att man behöver L in på den också (eller så är det tvärtom). Namnet antyder att fläkten kan styras via ngn app också.

Om du kopplar in en lös kabel, så är det viktigt att den blir dragavlastad. Drar du i kabeln så är det inte kopplingen som skall ta upp kraften. Ser ut att finnas en klämma för ändamålet, den avlånga med två skruvar nära kretskortet. Och då är det manteln/ytterisoleringen på kabeln som skall nå igenom avlastningen.

Redigerat:
snaggletooth snaggletooth skrev:
Kanske, frågan är hur du ska kunna starta den utan att använda styringångarna?
Finns det något reglage för manuell styrning?
Tror inte, bara en på och av. Sen ska det skötas via appen

H hempularen skrev:
LT verkar ju "bara" vara en ingång som styr hastighet. Så fläkten bör ju snurra även utan signal där. Men vill du få full hastighet så antar jag att man behöver L in på den också (eller så är det tvärtom). Namnet antyder att fläkten kan styras via ngn app också.

Om du kopplar in en lös kabel, så är det viktigt att den blir dragavlastad. Drar du i kabeln så är det inte kopplingen som skall ta upp kraften. Ser ut att finnas en klämma för ändamålet, den avlånga med två skruvar nära kretskortet. Och då är det mateln/ytterisoleringen på kabeln som skall nå igenom avlastningen.
Ok, det ska jag göra!

S Sveva skrev:
Tror inte, bara en på och av. Sen ska det skötas via appen
Ok, då bör det funka, men borde finnas en beskrivning i manualen också.

snaggletooth snaggletooth skrev:
Ok, då bör det funka, men borde finnas en beskrivning i manualen också.
Funkade jättebra med brun i L!!

Har du vänt stickproppen rätt så inte fasen hamnar på N? 😉

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Du ska bara lägga in L och N
Du får inte använda jord. Den sätter du wago på.

Så här blev det, funkar fint!!

• Närbild av ett kretskort med blå och bruna kablar anslutna till en blå kopplingslist och olika elektriska komponenter.
    Skapa konto
  • Gilla
whak
  • Laddar…
Ser ut som att inte riktigt alla kardeler är inne i plinten (i alla fall den blåa/N).

Rippen85 Rippen85 skrev:
Du ska bara lägga in L och N
Du får inte använda jord. Den sätter du wago på.
Hur kom jord in i bilden?
Vad händer om man bara har Helacon hemma? Måste man åka och köpa en Wago då?

Den är dubbel isolerad då skall jord ej vara med.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.