Har 3 frånluftdons i bottenplan, två i tvättstuga en i wc. Sitter paxfläkt i wc, men vill montera en i tvättstugan fast är orolig att de 3 frånluftsdonen har samma kanal upp till huven. Hur kan man lättast kontrollera detta?

Fulkemisten
Finns några metoder. Är det en helt vertikal kanal kan snöre med en ficklampa på som sänks ned uppifrån funka och sen får man titta nertill i varje ventil/fläkt. Annars tycker jag ljud funkar bra. Är man två så pratar en uppe och den andra lyssnar nere, alternativt radio eller telefon med musik som läggs vid kanalens utgång eller sänks ned en liten bit och så lyssnar man där nere. Det brukar vara ganska tydligt. Annars är väl det uppenbara att om du bara har ett hål på taket så går alla till samma, eller har du en vanlig murstock med flera kanaler?

Skorstenshuv med 3 kanaler, men känns som att den i tvättstugan borde va sammankopplad de ligger 2 meter ifrån varandra, bara den i wc som ligger på andra sidan huset och går förmodligen horisontellt i mellanbjälklag!

Fulkemisten
Ja du. Det där vet man inte. Kolla med radiotricket eller var två och skrik "Angus" i kanalerna är mitt tips.

Haha får pröva de helt enkelt!
Tänkte ifall de går pröva med papperstricket om jag slår igång fläkten på max i wc, är det samma kanal i tvättstugan borde väl pappret sugas fast ännu hårdare ?

Prövade spela last christmas från wc på högsta volym nära kanalen, tycker mig inte höra något från tvättstugan, känns som att de borde höras ganska tydligt va? Man börja ju som inbilla sig då man stod där balanserandes och lyssnade med ideellt öra!

Fulkemisten
Nämen nä. Tror och tycker gör man i kyrkan och riksdagen. Spela hög musik eller nåt i själva kanalen. Inte straxt bredvid. Papperet i nämnda trollknix sugs fast om du har självdrag i kanalen, inte som indikation huruvida den sitter ihop med en annan kanal. Såhär års har man lätt självdrag även om man inte eldar. Over and out...

Självdraget borde väl tillta om jag kör pax fläkten på max och jag misstänker att de är samma kanal?

Fulkemisten
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.