I sommarstugan som vi köpt är i princip all eldragning utan skyddsjord, förutom på toaletten och i köket. Eller är det verkligen så? Uttagen har jordbleck (säger inte mycket) och ledningen fram till uttaget har jordledare framdragen (börjar likna något).

Men (det finns alltid ett "men") med tanke på bygget i övrigt och alla nödlösningar som man hittat under renoveringen så blir jag tveksam till om jordledaren verkligen är inkopplad i andra änden. Grundinstallationen är från mitten av 60-talet och de jordade uttagen är av senare slag och inte direkt fackmannamässigt dragna. Kan man mäta sig fram till ett jordbrott som jag är rädd för att det kan vara i det här fallet? Antar att det lättaste är att bryta inkommande ström på huvudbrytaren och plocka bort locket på skåpet för att se var ledningen kommer in men det alternativet lägger vi åt sidan en liten stund.

Har en så här gammal installation separat skyddsjord eller är det ok om man i efterhand har kopplat skyddsjordledaren till neutralblecket i elskåpet?

Det är bara att fortsätta där du ville lägga arbetet åt sidan för en stund! Det finns bara ett säkert sätt att mäta att du verkligen har skyddsjord i apparaterna men med tanke på alla andra nödlösningar du nämner så rekommenderas att du tar kontakt med en elfirma så de får reda ut det åt dig.

Har du egen elfirma sawsaw eftersom du alltid tycker att man skall koppla in dem?
Kan vara svindyra och det är inte alltid det blir bra heller , det är ju här vi skall hjälpas åt att lösa
såna saker eller? annars kan vi lägga ner detta forum ock ringa dyra yrkesmän för jämnan!
Nu till joflopps fråga. Börja med att mäta alla uttag fas mot jord och se om du har spänning sen kan du komplettera med jordkabel om det fattas

• Gilla
Målarjanne
  • Laddar…
Mikael_L
sfinxen skrev:
Nu till joflopps fråga. Börja med att mäta alla uttag fas mot jord och se om du har spänning sen kan du komplettera med jordkabel om det fattas
Fast det räcker inte ...!
Förr eller senare stöter man på fulinstallationer där skyddsjorden hux flux är ihopkopplad med nollan i nån dosa eller så. Så med den mätning du föreslår ser det ändå rätt ut, men det är fel.

Att mäta mellan jordblecket i uttaget och den lossade jordledaren i centralen är i såfall bättre, men även här kan det givetvis finnas fula fel på vägen som inte avslöjas.

Om du är misstänksam över tidigare ägares förehavanden så tycker jag du ska öppna varje apparat och kopplingsdosa hela vägen till centralen och kolla att det är korrekt och konsekvent hela vägen. Samtidigt kan man hålla utkik så att olika säkringsgruppers fas och nollor inte är sammanblandade samt om centralen öppnas att det inte föreligger någon otillåten koppling med flera ledare till samma plint (vanligt vid hempuleri) .

Mikael_L
joflopp skrev:
Har en så här gammal installation separat skyddsjord eller är det ok om man i efterhand har kopplat skyddsjordledaren till neutralblecket i elskåpet?
Så vitt jag vet ska det finnas ett neutralbleck + ett skyddsjordsbleck i centralen, dessa är sammankopplade i centralen (och ingen annanstanns), såvida det inte finns jordfelsbrytare.
Nu är jag inte säker på om tillräckligt gamla elinstallationer kan sakna skyddsjordskena i centralen, och vad man gör i sådana fall.

Ja Sawsaw är behörig elektriker vilket han aldrig försökt dölja. Han förser detta forum med massor av bra information.

Vad gäller den mätmetod som sfinxen föreslår så ger den en mycket grov uppfattning om huruvida det finns skyddsjord anslutet eller ej. Den kan dock ge falsk trygghet efterssom den mycket väl kan visa spänning även om jorden helt saknas. Den avslöjar inte heller om det är fråga om en "fuljordning" (dvs jord anslutet till nolla i uttaget).

den enda korrekta metod för att göra en sådan mätning innebär att man bryter upp i centralen och mäter därifrån med lågohmsmeter. Som hempulare har vi oftast inte tillgång till ett sådant instrument, och uppbrytningen i centralen är absolut olämpligt att ge sig på själv.

Så jag tycker att Sawsaw rekomendation är bra. Att ge förslag på förenklade mätmetoder kan vara direkt farligt om man inte samtidigt redogör för vilka brister metoden ger.

Instämmer med ovanstående. En uppbruten anläggning ÄR farlig och därmed ska ordentliga säkerhetsåtgärder vidtagas.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.