Ber i förväg ursäkt för min kanske dumma fråga.

Bor i nuläget i en ComHem-lägenhet där vi har router från ComHem. Denna router har inget WAN uttag utan bara 4 LAN. Internet kommer från en dosa i väggen som kopplas till routern utan ethernetsladd. Den använder ett uttag som nästan ser ut som ett gammalt antenn uttag som man har på TV men man får typ skruva i den också.

Nu är det så att vi om någon månad flyttar till hus med fiber så jag har förberett med att införskaffa en lite bättre router men denna router har bara 1 WAN och 4 LAN, dvs ingen "antenn liknande uttag" som min router från ComHem har.

Min fråga är nu hur jag kommer få internet till huset som har fiber? Brukar det finnas en dosa i elscentralen som jag kan koppla in ethernetsladd från dosan till WAN i routern för att få Internet? Eller måste jag införskaffa en router som har ett speciellt uttag?

En "fiberkonverter" lär finnas. Den omvandlar fibersignalen och har vanliga LAN-kontakter.
Någon ny router behöver du inte köpa.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Med fiber har du ett ethernetuttag. Med största sannolikhet sitter ett en låda på väggen där fiben kommer in (inte i elcentralen) med 4 stycken uttag för att man ska kunna separera olika tjänster från varandra (internet, tv, telefon, etc).

Så du kopplar helt enkelt en ethernetkabel från 'internetporten' på fiberboxen till WAN-anslutningen på din router.

• Gilla
Prophet85
  • Laddar…
P Prophet85 skrev:
Ber i förväg ursäkt för min kanske dumma fråga.

Bor i nuläget i en ComHem-lägenhet där vi har router från ComHem. Denna router har inget WAN uttag utan bara 4 LAN. Internet kommer från en dosa i väggen som kopplas till routern utan ethernetsladd. Den använder ett uttag som nästan ser ut som ett gammalt antenn uttag som man har på TV men man får typ skruva i den också.

Nu är det så att vi om någon månad flyttar till hus med fiber så jag har förberett med att införskaffa en lite bättre router men denna router har bara 1 WAN och 4 LAN, dvs ingen "antenn liknande uttag" som min router från ComHem har.

Min fråga är nu hur jag kommer få internet till huset som har fiber? Brukar det finnas en dosa i elscentralen som jag kan koppla in ethernetsladd från dosan till WAN i routern för att få Internet? Eller måste jag införskaffa en router som har ett speciellt uttag?
Beroende av vem du väljer som leverantör så kan det ingå en router i abonnemanget.
Har du beställt ett abonnemang och valt leverantör för Internet/Bredbandsanslutning?
Installationen i huset är anpassat utifrån de leverantörer som kan vara aktuella.
Och var anslutning/uttag/etc finns i huset är fastighetsunikt, oftast var beställaren/ägaren vill ha det och var det gick att ansluta i huset.

• Gilla
Prophet85
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Beroende av vem du väljer som leverantör så kan det ingå en router i abonnemanget.
Har du beställt ett abonnemang och valt leverantör för Internet/Bredbandsanslutning?
Installationen i huset är anpassat utifrån de leverantörer som kan vara aktuella.
Och var anslutning/uttag/etc finns i huset är fastighetsunikt, oftast var beställaren/ägaren vill ha det och var det gick att ansluta i huset.
Alltså huset kommer med någon typ av öppen fiber. Vi har sedan tillgång till en portal med ett 10-tal olika leverantörer som vi kan beställa från. Ingen av dom inkluderar router i priset vad jag kan lösa mig till.

Själva elcentralen har massa ethernet uttag när jag var på kontrollbesiktning.

useless useless skrev:
Med fiber har du ett ethernetuttag. Med största sannolikhet sitter ett en låda på väggen där fiben kommer in (inte i elcentralen) med 4 stycken uttag för att man ska kunna separera olika tjänster från varandra (internet, tv, telefon, etc).

Så du kopplar helt enkelt en ethernetkabel från 'internetporten' på fiberboxen till WAN-anslutningen på din router.
Du skriver att lådan inte kommer vara i elcentralen men vi var på kontrollbesiktning häromdagen och där såg vi att det i elcentralen finns massa ethernet portar monterade. Är fiberboxen aldrig i elcentralen?

Sedan vill jag bara tillägga att vi kommer ha öppen fiber med tillgång till portal där vi kan välja men ett antal olika leverantörer. Vet inte om det påverkar något.

Fiberkonvertern är ofta en väggmonterad låda, kanske 30 x 30 cm, med några lysdioder på framsidan.
Därifrån drar du en LAN-kabel till din router. Sedan kan du välja att "patch ut", dvs dra LAN-kablar från routern till nätverksuttagen, som komplement till trådlöst nätverk.

Har beställ internet via portal några gånger, går då enbart efter lägst pris. "Gratis" router, virusprogram etc skippar jag. Ett tips är också att använda någon fristående tjänst (Google/Microsoft) för e-posten. Då blir man inte inlåst med en operatörsadress och kan enklare byta operatör.

• Gilla
Prophet85
  • Laddar…
P Prophet85 skrev:
Du skriver att lådan inte kommer vara i elcentralen men vi var på kontrollbesiktning häromdagen och där såg vi att det i elcentralen finns massa ethernet portar monterade. Är fiberboxen aldrig i elcentralen?
Allt är såklart möjligt. Är det ett nybygge så kan man ha tänkt till och satt en mediacentral vid elcentralen.

Oavsett vilket så kommer din befintliga router att fungera. Sen kanske du behöver köpa en ny iallafall om den inte är tillräckligt snabb för den bandbredd du vill ha.

• Gilla
Prophet85
  • Laddar…
Finns hur många varianter som helst. Nybyggen eller ställen där man haft möjlighet har oftast utrustningen i något teknikutrymme och sen uttag ute i huset.

Vi själva har bara ett hål i väggen där fibern kommer in till en termineringsbox. Där har vi sedan vår "egen" fiberkabel som går vidare till fiberkonverteraren som splittar signalen till LAN, TV osv. Där har vi sedan kopplat på vår egen utrustning (router etc).

Så egentligen är väl svaret på din fråga "ja". Du kopplar din router rakt på lådan som omvandlar fiber till ett par vanliga RJ45-uttag, där stoppar du in sladden i uttaget som är märkt "internet" eller "lan" eller något liknande. Du får alltså ett uttag någonstans i huset som är "internet". Vad du gör sedan på insidan är helt upp till dig. Har du tur är det förberett i huset så du kan koppla in din router och eventuellt en switch för att få signal i förberedda uttag ute i huset.

• Gilla
Prophet85
  • Laddar…
useless useless skrev:
Allt är såklart möjligt. Är det ett nybygge så kan man ha tänkt till och satt en mediacentral vid elcentralen.

Oavsett vilket så kommer din befintliga router att fungera. Sen kanske du behöver köpa en ny iallafall om den inte är tillräckligt snabb för den bandbredd du vill ha.
Ok. Då förstår jag. I det här fallet rör det sig om ett helt nybyggt hus ja!

P Prophet85 skrev:
Ok. Då förstår jag. I det här fallet rör det sig om ett helt nybyggt hus ja!
Då kan det vara så du vill ha en switch i ditt skåp där du hittade alla uttag. Ta en bild när du har möjlighet och lägg upp. Kanske att du kan slänga in något rackmonterat eller så för att få det prydligt.

Gissningsvis har du i skåpet där
fiber in -> fiberkonverterare -> din router -> eventuellt switch -> patchpanel med uttag till resten av huset -> wifi-pryttlar så du får trådlöst överallt

• Gilla
Prophet85
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Då kan det vara så du vill ha en switch i ditt skåp där du hittade alla uttag. Ta en bild när du har möjlighet och lägg upp. Kanske att du kan slänga in något rackmonterat eller så för att få det prydligt.

Gissningsvis har du i skåpet där
fiber in -> fiberkonverterare -> din router -> eventuellt switch -> patchpanel med uttag till resten av huset -> wifi-pryttlar så du får trådlöst överallt
Låter ju bra. Vi har slutbesiktning om 3 veckor så om allt är på plats i skåpet då så passar jag på att ta en bild och kanske lägger upp. Men tror nog jag kan lista ut det nu annars är ju folk på detta forum helt underbara och snabba med att hjälpa till :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.