543 läst · 14 svar
543 läst
14 svar
Hur köper man den bästa sängen?
Vi behöver köpa en ny säng, hur gör man?
Budget 100ksek. Eller behöver man lägga mer?
Vill få den där sköna känslan från riktigt bra hotell sängar.
Budget 100ksek. Eller behöver man lägga mer?
Vill få den där sköna känslan från riktigt bra hotell sängar.
Hör av dig till hotellet med sängarna du gillade och fråga vilken modell det var.C cyberknutte skrev:
(Har prövat många olika sängar, nu sover jag som bäst på en tjock skummadrass, minnesskum, för mindre än 10 % av din budget.)
Jag hade samma undran för hur man ska göra så det blir bra. Vi köpte säng för 6 år sedan jag har länge haft problem med ryggen i sängar som inte passat mig. Vi gick till en mindre butikskedja med bara några sängbutiker i Skåne. Vi fick jätte bra hjälp, men jag upplevde att det egentligen inte var så svårt att vägleda oss. Sängarna vi köpte kostade dubbelt så mycket som den absoluta gräns jag hade tänkt mig. Idag motsvarar det din budget. Det är nog det bästa köpet jag gjort i hela mitt liv. Värt varenda krona. Men jag tror faktiskt att vi hade blivit nästan lika nöjda med något billigare. Jag tror inte att det behöver bli dyrare.
Vi ska beställa säng nu på söndag efter 4-5h provliggandes i säkert 10 olika sängar på 4st sängbutiker. Vi har inte samma budget som du men hälften och landade i en viking vide för 56k men nu är det tydligen kampanj så den landar på 30-35 ish. Men för 100kex så kan du väl lägga till 50k 😏😏 och köpa en hästen?
Jag skulle rekommendera att provligga de allra billigaste alternativen. De 4-5 billigaste butikerna alltså. Jag skulle tro att det går att hitta alternativ som man tycker är bra nog för under 10kkr. Sängar är något som är väldigt överprisat. Speciellt av sk "kända" märken. Hur man gör en säng är ingen rocket science. Det skadar inte att själv prova. Det är liksom ingen höjdare att köpa en säng för >100kkr och sedan inte kunna sova eller kunna byta den...F Fjonken skrev:Vi ska beställa säng nu på söndag efter 4-5h provliggandes i säkert 10 olika sängar på 4st sängbutiker. Vi har inte samma budget som du men hälften och landade i en viking vide för 56k men nu är det tydligen kampanj så den landar på 30-35 ish. Men för 100kex så kan du väl lägga till 50k 😏😏 och köpa en hästen?
Vi har en sån billig säng nu. 3år och helt körd. Min säng från tidigare boende är en wunderland, 12år och helt oförändrad så nog är det skillnad på skit och skitO skrev:Jag skulle rekommendera att provligga de allra billigaste alternativen. De 4-5 billigaste butikerna alltså. Jag skulle tro att det går att hitta alternativ som man tycker är bra nog för under 10kkr. Sängar är något som är väldigt överprisat. Speciellt av sk "kända" märken. Hur man gör en säng är ingen rocket science. Det skadar inte att själv prova. Det är liksom ingen höjdare att köpa en säng för >100kkr och sedan inte kunna sova eller kunna byta den...
Jag tror det är en försvinnande liten bråkdel av hotellen som ens kommer nära att lägga 100 tkr på sängarna i ett hotellrum. Förslaget tidigare att kolla med hotellet du var nöjd med låter klokt. Eller ta in där en natt "i onödan" bara för att kunna undersöka sängfabrikatet.C cyberknutte skrev:
Bor du på hotell när du är på semester eller även på tjänsteresor? För som någon med hyfsat många resdagar i tjänsten per år, till olika destinationer utomlands, har jag svårt att känna igen i mig i beskrivningen 😉. Och då är det minst 4-stjärniga hotell jag bor på.C cyberknutte skrev:
Kommer kanske den sköna känslan från att vara på semester, inte bo på hotell? Bara så att du inte blir besviken.
De bästa sängarna har varit på vissa hotell i Sverige, aldrig utomlands.1 16386 skrev:Bor du på hotell när du är på semester eller även på tjänsteresor? För som någon med hyfsat många resdagar i tjänsten per år, till olika destinationer utomlands, har jag svårt att känna igen i mig i beskrivningen 😉. Och då är det minst 4-stjärniga hotell jag bor på.
Kommer kanske den sköna känslan från att vara på semester, inte bo på hotell? Bara så att du inte blir besviken.
Clarion har riktigt sköna Dux sängar i deras delux rum. Jag tycker inte att sängarna i standard rummen håller riktigt samma klass.
Vi skall kolla in Dux, men det måste finnas fler high-end fabrikat som används av hotell?
Nä, det tror inte jag heller, men 100' kändes som en jämn och bra siffraAlfredo skrev:
De får dock säkert en bra mängdrabatt!
För att få den där riktigt lyxiga hotellkänslan kan du lägga till ett sånthär:
https://www.mille-notti.com/sv/p/featherbed-vit
https://www.mille-notti.com/sv/p/featherbed-vit
Tycker hotellsängar är bedrövliga. "One size first all"-modeller och alldeles för tjocka kuddar för att det ska se lyxigt ut. Alltid skönare att komma hem och krypa ner i vår Kungsängen, anpassad för mig.
Men vad vet jag, vi kanske bor på för billiga hotell som inte väger in oss och frågar om sängpreferenser i förhand.
Men vad vet jag, vi kanske bor på för billiga hotell som inte väger in oss och frågar om sängpreferenser i förhand.
Jag håller fullständigt med dig 99% av hotellsängarna är rent bedrövliga.S Staffan-N skrev:Tycker hotellsängar är bedrövliga. "One size first all"-modeller och alldeles för tjocka kuddar för att det ska se lyxigt ut. Alltid skönare att komma hem och krypa ner i vår Kungsängen, anpassad för mig.
Funderar på att skaffa mig en luftmadrass och rulla ut på hotell sängarna.
Inte kul att ha ont i ryggen en vecka efter tortyren.
Det är exakt därför man bör prova olika billiga sängar i 4-5 olika butiker. Viss av denna skit är faktiskt "the shit".F Fjonken skrev:
Man skall vara väldigt noga med att skilja på vad man betalar, priset alltså. Och vad man får konstruktionens och materialets kvalitet. Det råmaterial en säng består av är ganska billigt. Det kommer nya och bättre billigare material hela tiden. Hur man bygger en bra säng har varit känt i hundratals år. Hur man motiverar kunder att betala för "varumärken" istället för kvalitet är oxo välkänt.
Tricket är att verkligen veta att det är en bra vara, som passar man köper. Det vet man om man provligger själv. Prioriterar man att det skall sitta en etikett det står t.ex. "Hästens" under bäddmadrass, lakan och täcken där ingen ser den får man betala många gånger mer för det.
Vilket är viktigast skön säng/god sömn eller högt pris/"fint" märke? Det vet man bara själv.
👍S Staffan-N skrev:Tycker hotellsängar är bedrövliga. "One size first all"-modeller och alldeles för tjocka kuddar för att det ska se lyxigt ut. Alltid skönare att komma hem och krypa ner i vår Kungsängen, anpassad för mig.
Hotellsängar skall uppfylla helt andra krav än en skön säng för ett vanligt sovrum. Främst hållbarhet. Man skall kunna använda dem som studsmatta utan att de går sönder. Alla hotellgäster behandlar inte sängen varsamt. Oavsett om gästen väger 15kg eller 150kg,,,