Det börjar närma sig behov att fräscha upp badrum. Tanken är att bara byta golv- och väggmatta.
Kruxet är vattenrören till duschblandaren och tvättstället som kommer upp ur golvet/plattan. Det gör det besvärligt att hålla rent.
Så, för att inte ett uppfräschat badrum ska bli sunkigt på kort tid, vad finns det för enkla och billiga lösningar som på något sätt bygger in rören så att det blir lättare att hålla rent?
Betongplatta på mark och regelväggar 45x70 med enkelgips.
Kruxet är vattenrören till duschblandaren och tvättstället som kommer upp ur golvet/plattan. Det gör det besvärligt att hålla rent.
Så, för att inte ett uppfräschat badrum ska bli sunkigt på kort tid, vad finns det för enkla och billiga lösningar som på något sätt bygger in rören så att det blir lättare att hålla rent?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Betongplatta på mark och regelväggar 45x70 med enkelgips.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 667 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 667 inlägg
Vill du att badrummet ska uppfylla dagens branschregler?
I så fall får inte vattenrören komma upp ur golvet utan de ska komma ut genom väggen och när det gäller duschblandaren dessutom rakt bakom blandaren. Det går att fixa genom att regla upp en ny vägg framför den befintliga och ha en inspektionslucka där röret till toaletten grenar ut från röret till handfatet.
Det är också så att avloppsrör geom golvet inte får vara närmare väggen än 6 cm, detta för att det ska gå att få ner våtrumsmattan emellan. Det blir lite svårt att få till det med samma hål i golvet och ny vägg.
Beroende på hur gammal golvbrunnen är kan det vara så att den behöver bytas ut.
Duschblandare och handfat måste sättas fast i något stabilt, regel, kortling, plywood etc.
I så fall får inte vattenrören komma upp ur golvet utan de ska komma ut genom väggen och när det gäller duschblandaren dessutom rakt bakom blandaren. Det går att fixa genom att regla upp en ny vägg framför den befintliga och ha en inspektionslucka där röret till toaletten grenar ut från röret till handfatet.
Det är också så att avloppsrör geom golvet inte får vara närmare väggen än 6 cm, detta för att det ska gå att få ner våtrumsmattan emellan. Det blir lite svårt att få till det med samma hål i golvet och ny vägg.
Duschblandare och handfat måste sättas fast i något stabilt, regel, kortling, plywood etc.
Dom gamla presolrören, kan till och med vara skarvade i bjälklaget.
Skall du göra om så dra nya rör, så behöver du inte oro dej för att dom skall gå sönder.
Du måste även byta golvbrunnen.
Skall du göra om så dra nya rör, så behöver du inte oro dej för att dom skall gå sönder.
Du måste även byta golvbrunnen.
Kanske fel tråd att ställa frågan i men gör ett försök.BirgitS skrev:Vill du att badrummet ska uppfylla dagens branschregler?
Varför har man ändrat till att rör inte får komma upp genom golv? Gör man som det föreslås ovan så kommer ju rören fortfarande upp genom golv, bara bakom en vägg så jag ser inte vad man vinner på att gömma det.
Moderator
· Stockholm
· 52 953 inlägg
Man vill få bort alla genomföringar i tätskiktet, framförallt på golvet i duschutrymmet. Sätter man upp en tät vägg framför så kan det ev. med tvekan uppfylla kraven.K KMNelhas skrev:
Medlem
· Korpilombolo
· 3 389 inlägg
Naturligtvis flyttas tätskiktet till den nya väggen. Det är ju genomföringar i tätskiktet som är riskkonstruktionen och sämsta stället är på golvet.K KMNelhas skrev:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 635 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 635 inlägg
Därför att de som jobbar med branschreglerna försöker minska risken för läckage. Det sparar pengar för framförallt försäkringsbolagen men även för den enskilde som råkar ha otur med läckage och möjligen indirekt hela försäkringskollektivet via lägre premier för att det blir färre utbetalningsärenden. Och man följer därför var vattenskadorna uppstår i olika kategorier och med detta som grund och lite sunt förnuft försöker man skriva branschregler som minimerar antalet vattenskador.K KMNelhas skrev:
Att gömma det vinner du inget på men att få bort genomgång av tätskikt på golv eller vid duschplats anser man minskar läckagerisken på kollektiv nivå. Tappvattenledningar får idag heller inte skarvas dolt eller skarvas synligt på annan plats än där det finns vattentätt golv. Ledningar brister sällan, de droppläcker i skarvar.
Det bryr jag mig egentligen inte om. (I stora drag är hela huset en riskkonstruktion då gården är från första halvan av 1800-t och har blivit reparerad, moderniserad, om- och tillbyggd under nästan 200 år. Nästintill alla byggtekniska lösningar som är från tiden innan millenieskiftet anses väl generellt som riskkonstruktioner.)BirgitS skrev:
Då badrummet (tillbyggnaden det finns i) är byggt 1980 så uppfyller det säkert inte ett gäng av dagens regler, och det kommer antagligen att kosta skjortan att göra om bara för den sakens skull. (Dvs bila upp golvet mm.)
Naturligtvis ska det vara rimligt vattensäkert, men det finns olika nivåer att ligga på, med tillhörande olika kostnader.
Vi har inte noterat några fuktrelaterade problem i eller runt om badrummet, så jag utgår ifrån att det klarat sig utan att orsaka fuktskador med det utförande som det har. Det kan ev vara så att badrummet blivit uppfräschat -90/-91 med nya tätskikt, men jag vet inte. Nyare än så är det ganska säkert inte. Den förre ägaren som byggt allt själv, (utom just tätskikten i badrummet vad det verkar), var inte direkt meddelsam med info, och det finns ingen huspärm med dokumentation öht.
Tyvärr är badrummet redan som det är litet och trångt, varje mm räknas.
Jag kan tänka mig att bygga ut väggen runt rören, men inte så att tvättställ och duschblandare sticker ut en mm mer än vad det redan gör.
Bockar man om prisolrören så blir de för korta och måste skarvas... Alt är att byta rören men då måste golvet både i och utanför badrummet bilas upp. Det finns inte på kartan.
Vad är skillnaden på nyare vs äldre?BirgitS skrev:
Var ligger risken med en äldre brunn?
Behöver golvet bilas upp för att byta brunn?
Jag må anses vara en stofil (stolt sådan 😉), men jag är inte helt omöjlig. Jag vet att det finns många bra idéer och lösningar där ute. BirgitS förslag om utflyttad vägg känns som en god början att resonera runt för att se om det finns ngn acceptabel lösning.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 667 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 667 inlägg
Det är helt okej att inte vilja ha badrummet i ett sånt skick att försäkringsbolaget gillar det.Oldboy skrev:
Under slutet av 80-talet kom man fram till att det var rätt stor läckagerisk i anslutningen mellan plastmatta och golvbrunn så då gjorde man om golvbrunnarna så att det skulle gå bra att få det vattentätt i övergången mellan golvbrunn och plastmatta. Det innebär att i branschreglerna från några år in på 90-talet så står det att alla golvbrunnar av den gamla modellen ska bytas ut.
Ja, man behöver bila upp kring golvbrunnen för att kunna byta ut den.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 389 inlägg
Gör som du vill om det inte är så noga. Försäkringsbolaget kan ha synpunkter om något händer. Vattenskador pga små läckor visar sig sällan innan det gått för långt. Det syns inte vad som händer under golvet. Jag hittade, när jag renoverade huset och brutit upp cementplattan i golvet inne på toaletten, en rejäl vattenskada i form av rötskadad bjälke och trossbotten. Orsaken var att vattenröret som kom upp ur golvet till toalettstolen hade läckt, möjligen bara av kondens från kallvattenröret.Oldboy skrev:
Det är inte ett alternativ att fimpa rören och dra fram nya? Det är inte så dyrt att dra kall och varmvattenrör. Dom gamla kapar du av och gjuter över.
Detta förutsatt att möjlighet till anslutning finns inom rimligt avstånd.
Detta förutsatt att möjlighet till anslutning finns inom rimligt avstånd.