3 419 läst · 11 svar
3k läst
11 svar
Hur kapa järnrör jäms med betonggolv och täppa igen hålen
Hur ska jag göra för att kapa gamla järnrör jäms med golvet? Det är i källaren, med betonggolv. Dels några rör för vattenburen värme som ersatts med nyare rör, samt gamla inkommande vattnet.
Jag började med ett bågfilsblad med handtag, men bestämde mig i morse för att köpa ett multiverktyg på jula. Verktyget har två blad som ska klara både trä och metall. Efter 1-2 minuters sågande hade den dock bara gjort ett litet märke på röret och gnistrat några gånger. När jag tittade efter var alla tänder borta på bladet. Riktigt uselt.
Funderar på att reklamera maskinen. Behöver den ej om den ej klarar metall. Har ingen annan användning för den.
Nu blir det väl att nöta vidare med bågfilsbladet (går betydligt fortare med en bågfil men då går det ej att ta jäms med golvet).
Hur gör jag bäst för att täta rören efteråt? Ska jag hälla i lite betong eller fogskum? Kanske inte jätteviktigt, men känns ändå bra att täppa till vägar för mössen.
Måste nog också slipa så det inte är några vassa kanter kvar man kan skära sig på.
Jag började med ett bågfilsblad med handtag, men bestämde mig i morse för att köpa ett multiverktyg på jula. Verktyget har två blad som ska klara både trä och metall. Efter 1-2 minuters sågande hade den dock bara gjort ett litet märke på röret och gnistrat några gånger. När jag tittade efter var alla tänder borta på bladet. Riktigt uselt.
Funderar på att reklamera maskinen. Behöver den ej om den ej klarar metall. Har ingen annan användning för den.
Nu blir det väl att nöta vidare med bågfilsbladet (går betydligt fortare med en bågfil men då går det ej att ta jäms med golvet).
Hur gör jag bäst för att täta rören efteråt? Ska jag hälla i lite betong eller fogskum? Kanske inte jätteviktigt, men känns ändå bra att täppa till vägar för mössen.
Måste nog också slipa så det inte är några vassa kanter kvar man kan skära sig på.
Produkter som diskuteras: "bågfil"
Bågfilar
Bågfilar är det ultimata verktyget för exakt och detaljerat arbete. Oavsett om du behöver en liten, fickstor bågfil för att jobba med små detaljer, eller en stor 12-tums bågfil för större projekt, kan du lita på att våra bågfilar
Läs mer
Ok. Kan kolla med Jula om jag kan byta multimaskinen mot en tigersåg.
Tigersåg med långt blad, gärna 30cm, för att pressa/"lägga" bladet mot betongen när man sågar. Har kapat väldigt mycket 16-20mm gängstång på detta sätt med gott resultat. För vattenrör räcker det antagligen med vilket "metallblad" som helst, jag kör nästan uteslutande numer på Bosch blåa Heavy Metal blad med carbid tänder, dyra men helt klart värda pengarna. Glöm ej glasögon och hörselkåpor på!
Produkter som diskuteras: "gängstång"
Gängstänger
Gängstänger, även kända som ankarstänger, är långa metallstänger med gängade ändar som används för att sammanfoga material eller för fixering i konstruktioner av betong, murverk och trä.
Läs mer
Kan meddela att det fungerade perfekt med tigersågen och ett långt flexibelt metallblad (Bosch köpt på Jula).
Produkter som diskuteras i tråden